Senaste nytt

SAS överför sina CRJ900 till Cimber

Palazzi

Medlem
SAS kommer på fredag att överföra sina tolv regional jetflygplan, CRJ900, på danska Cimber. Cimber flyger redan CRJ200 för SAS räkning, och får nu en flotta på hela 17 regionala jetflyg att hantera.

Detta är såklart en kostnadsfråga där man sänker pilotlöner och villkor.

SAS har tagit för vana att outsourca operativ verksamhet efter flygtyp, och kan nu presentera denna lista:
B717 - Blue 1
CRJ200/900 - Cimber
ATR72 Danmark - Jettime
ATR72 Sverige - Flybe
Bombardier Dash - Wideroe (flyger delvis under eget varumärke)

Snart har SAS skapat sig en egen flotta lika enhetlig som dess hos de stora lågprisbolagen, men har ändå flertalet mindre flygplanstyper att tillgå.
Alla flygplan utom de hos Wideroe kommer flyga i SAS färger, med ett så standardiserat ombordkoncept som bara möjligt (vi vet att det i praktiken alltid skiljer sig).

Notis i börsinfo:2014-12-03: SAS: Överför 12 regionala jetflygplan till Cimber - tidn. Affärsvärlden.
 

sweflyer

Medlem
Intressant. Måste ligga någon form av kostnadsbesparing bakom detta, säkert i form av att alla tekniker och liknande jobbar i samma bolag. SAS CRJ är fräscha. Tycker också att det är lite häftigt att gå upp igenom en trappa som bildas av dörren, känns mer som en privat jet då :rolleyes:
Däremot vet jag inte om storleken på planen som så faller mig i smaken. Väldigt trångt på toaletter och låg takhöjd. Satt ensam i SAS Plus på CPH-DUS en gång, och flera kom fram och bara vände i toalettdörren när de såg hur liten den var :)
 

Palazzi

Medlem
Intressant. Måste ligga någon form av kostnadsbesparing bakom detta, säkert i form av att alla tekniker och liknande jobbar i samma bolag. SAS CRJ är fräscha. Tycker också att det är lite häftigt att gå upp igenom en trappa som bildas av dörren, känns mer som en privat jet då :rolleyes:
Däremot vet jag inte om storleken på planen som så faller mig i smaken. Väldigt trångt på toaletter och låg takhöjd. Satt ensam i SAS Plus på CPH-DUS en gång, och flera kom fram och bara vände i toalettdörren när de såg hur liten den var :)

Åkte den hela vägen till Bologna en gång, och då kan jag tycka att det var i längsta laget i en sådan "liten" maskin. Annars ett OK plan, och jag har inget att klaga på.

Känns som ett bra drag att lägga ut flygplan på externa enheter. Har inte upplevt någon direkt problematik av detta i praxis... Ombord-service är det inte mycket av ändå nuförtiden, och baspoängen har ramlat in.

Är lite nyfiken på vilka nya linjer vi kommer få se också, då man redan sagt att man frigör en del kapacitet på detta sätt.
 

fcx

Medlem
Outsourcinglistan är redan imponerande, men ändå ofullständig:
B737ER - Privatair
SAAB 340/2000 - Braatens (uppsagt)

Med lite tur kanske vi får se några CRJ:er uppe i Stockholm med denna förändring? Det finns ju ett antal avgångar per dag med 737 som inte precis är fulla...
 
A

Aurora

Guest
Widerøe står på helt egne bein og flyr ingen ruter for SAS. Det er interlineavtaler og codeshare.

SAS avslutter sin avtale med Cimber i 2015, med mindre dette fører til endringer. At SAS går mot en enhetsflåte er viktige trekk i forsøkene på å ro økonomien i havn.
 
SAS avslutter sin avtale med Cimber i 2015, med mindre dette fører til endringer. At SAS går mot en enhetsflåte er viktige trekk i forsøkene på å ro økonomien i havn.
Det her kan vel næsten kun betyde at de forlænger med Cimber!?

Ellers mister de en væsentlig del af deres kapacitet på de korte og mellemlange ruter der er for små til en 737'er eller A319.
 

Palazzi

Medlem
Som jag tolkar det avslutade man det förra, för att teckna ett nytt avtal med Cimber. Sen köpte man ju flyglicenser av bolaget också - oklart vilka.

Håller delvis med om Wideroe. Dock ser jag få praktiska skillnader (för resenären) sedan de blev ett fristående bolag...
 
A

Aurora

Guest
Det her kan vel næsten kun betyde at de forlænger med Cimber!?

Ellers mister de en væsentlig del af deres kapacitet på de korte og mellemlange ruter der er for små til en 737'er eller A319.

Kan hende at de tvinger Cimber til att bli kvitt CRJ200, och overfører CRJ900 for att laga ny avtal om andre ruter. Kontrakten med Jet Time är ju allerede underskrevet, i følge denne artikkelen: Denmark's Jet Time to take over Cimber's SAS contract in 2015 - ch-aviation.com

@Palazzi - det er jo flott at det ikke oppleves som noen praktiske skillnader, men faktum er at Widerøe er et helt selvstendig selskap som ikke styrs eller har andre avtaler med SAS utover interline och codeshare. Att kalla Widerøe for "outsourcing" er uansett et helt rart begrep. Widerøe har crew med samma bra avtal som fast ansatte i SAS har, och Widerøe har en helt selvstendig operativ produksjon från Danmark i søder til Nordkapp i nord, och Aberdeen i vest.

EDIT: For att videre kommentere "listan" så är ju Blue 1 snart borte och. Da sitter vi igjen med CRJ900 hos Cimber og ATR72 hos jettime & flybe.
 
Last edited by a moderator:

Palazzi

Medlem
Kan hende at de tvinger Cimber til att bli kvitt CRJ200, och overfører CRJ900 for att laga ny avtal om andre ruter. Kontrakten med Jet Time är ju allerede underskrevet, i følge denne artikkelen: Denmark's Jet Time to take over Cimber's SAS contract in 2015 - ch-aviation.com

@Palazzi - det er jo flott at det ikke oppleves som noen praktiske skillnader, men faktum er at Widerøe er et helt selvstendig selskap som ikke styrs eller har andre avtaler med SAS utover interline och codeshare. Att kalla Widerøe for "outsourcing" er uansett et helt rart begrep. Widerøe har crew med samma bra avtal som fast ansatte i SAS har, och Widerøe har en helt selvstendig operativ produksjon från Danmark i søder til Nordkapp i nord, och Aberdeen i vest.

EDIT: For att videre kommentere "listan" så är ju Blue 1 snart borte och. Da sitter vi igjen med CRJ900 hos Cimber og ATR72 hos jettime & flybe.

Gillar Widero, oavsett. Synd att vi dras med DAT på Stord, för det gör det krångligare med byten + poäng.

Ska Blue 1 bort? Det var trist..... Tycker mig ha läst samma sak på BC innan, men tydligen glömt bort det.
 
Toppen