Senaste nytt

Vilken tror ni blir flygbolagens nästa "enhancement" i bonusprogrammen?

Morgan

Medlem
Efter att SAS nu sänker intjäningen på många biljetter tänkte jag att vi kunde spekulera lite i vad blir nästa negativa förändring hos något bonusprogram. Här kommer några lågoddsare från mig:

* Coop Medmera försämrar växelkursen till Eurobonus från 5:1 till 10:1
* Coop Medmera slutar ge poäng för betalningar via Betalo, alternativt börjar ta betalt för Betalo
* British Airways försämrar den zonbaserade Aviosprissättningen så att t.ex. Stockholm-Doha, Dublin-New York och inrikes Japan blir t.ex. dubbelt så dyra
* Eurobonus återinför bränsletillägg för Eurobonusresor
* Lifemiles devalverar och gör uttag dyrare igen
* SJ Prio tar bort statusintjäningen från betalkortet
* SJ Prio går över till flygbolagens system för bonusbiljetter: Kommer bara att finnas i begränsat antal per avgång och främst på oattraktiva restider
* Flygbolagen försämrar generellt avbokningsvillkoren för bonusresor

Håller ni med mig? Har ni andra uppfattningar?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Att poäng för betalo försvinner inom en snar framtid tror jag väldigt starkt på, inte minst då det säkert finns många som missbrukar det. Men det har väl inte så mycket med bonusprogram inom flyg att göra?
 

Senator

Moderator
Om vi talar om själva flygande och status, har jag två saker som jag tror kommer:
Mer fokus på "egna" flygbolaget, och mindre på partners/allianser utöver de Joint Ventures som finns
Mer fokus på relationen pris oc intjäning, mindre på distans

Sedan tror jag vi kommer se mer intjäning från icke-resrelaterade partners. Ohört lönsam affär för bonusprogramen..
 

Morgan

Medlem
Om vi talar om själva flygande och status, har jag två saker som jag tror kommer:
Mer fokus på "egna" flygbolaget, och mindre på partners/allianser utöver de Joint Ventures som finns
Mer fokus på relationen pris oc intjäning, mindre på distans

Sedan tror jag vi kommer se mer intjäning från icke-resrelaterade partners. Ohört lönsam affär för bonusprogramen..
Sant, biljettprisbaserad intjäning eller vad vi ska kalla det (revenue based) kommer såklart att komma ännu mer de kommande åren.
 

Palazzi

Medlem
Mer samarbeten utanför flyget. Flyget har stora klientregister som företagen vill åt, och i utbyte får flygbolagen en bit av kakan i branscher med högre marginaler.

Utökade samarbeten mellan flygbolag och hotellbokningstjänster. Chartern är död, men det finns en modern version i samarbeten mellan flygbolag o t.e.x. Expedia.

Expansion av den egna verksamheten, med underleverantörer. Man gör sig oberoende av kostsamma allianser. Syns hos SAS, syns hos Lufthansa mfl. Alternativet är ju Etihads ekonomiska allians, men det krävs kapital som bara finns på den arabiska halvön.

De flesta bolagen tar en lågkostnadsprofil, och allt mindre ingår även för statushållare. Folk kommer vänja sig o få klaga... Några få bolag kommer gå mot strömmen, och hitta sin nisch.

Loungerna finns kvar, men som ett ökat samarbete med kreditkortsbolag.

Intjäning baseras på spenderade kronor.

I det stora hela en rimlig och positiv förändring. Poäng är givetvis kul, men om biljetten kostar 10% mindre har man i det närmsta samma ekonomiska nettoeffekt. Jag flyger t.e.x gärna Lufthansa med underleverantörer i hela världen - man vet ju vem som bär ansvaret om något krånglar.

Coop-samarbetet gillar jag, och hoppas på en utökning...
Tycker att SAS förändringar är generellt bra, det är hur man presenterar (och reviderar) som inte fungerar. Hellre fler flygningar genom underleverantörer och ATR än få linjer o bra med poäng.

Bokade Stockholm - München - Bergamo T/R ,med Lufthansa, för 1.271kr i Februari. Knappast några poäng alls, och sparsamt med mat. MEN det tar mig 6h dörr till dörr istället för 8h (Milano), jag slipper betala buss/tåg och jag betalar samma pris.
 

Morgan

Medlem
Bokade Stockholm - München - Bergamo T/R ,med Lufthansa, för 1.271kr i Februari. Knappast några poäng alls, och sparsamt med mat. MEN det tar mig 6h dörr till dörr istället för 8h (Milano), jag slipper betala buss/tåg och jag betalar samma pris.

Ryan*host*air så sparar du ännu fler kronor och tid (förutsatt att de flyger rätt tider för dig). :)
 

Palazzi

Medlem
De flyger faktiskt de allra bästa tiderna. Restiden blir iprincip likvärdig med tanke på den längre Skavsta-transporten... (som @Dr. Miles skriver )

Slutar väl på en 900kr för Ryanair T/R med transporter. Ännu är jag inte så utblottad (peppa peppa :p ) att jag väljer den vägen för 400kr.

Är väl inte helt omöjligt att jag skulle flyga Ryanair om de flög från Arlanda eller Västerås. Kortare restid är värt ALLT för mig :)
 

Jonas C

Medlem
De flyger faktiskt de allra bästa tiderna. Restiden blir iprincip likvärdig med tanke på den längre Skavsta-transporten... (som @Dr. Miles skriver )

Slutar väl på en 900kr för Ryanair T/R med transporter. Ännu är jag inte så utblottad (peppa peppa :p ) att jag väljer den vägen för 400kr.

Är väl inte helt omöjligt att jag skulle flyga Ryanair om de flög från Arlanda eller Västerås. Kortare restid är värt ALLT för mig :)
Sen kan du ju lätt dricka Champagne för 400kr i Senator Loungen, så redan där har man tjänat igen på att inte välja Ryanair ;)
 
Toppen