Senaste nytt

Byta bonusprogram från BA till Finnair / Qatar eller annat Oneworld?

Christin

Medlem
Hej på er

Har tidigare varit SAS trogen och samlat bonuspoäng på Eurobonus men kommer under den närmaste tiden börja resa mer frekvent till Asien där oneworld har bättre flygtider (framförallt Qatar och Finnair) men där dessa resor tyvärr kommer göras i billigaste möjliga bokningsklass.

Har sedan tidigare BA Executive med ett mindre antal poäng där, inser dock att jag med ovanstående bokningsklasser får ung. 25% av sträckan tillgodo och skulle därför vilja fråga alla klocka och beresta människor på detta forum om hur jag borde tänka kring att byta program.

Mina tankar är:
1 Behålla BA Executive och sakta släpa in poäng (trots att jag ytterst sällan/aldrig kommer resa med BA)
2. Byta till Finnair eller Qatar för att i alla fall resa med de bolag där jag är medlem (vilket ger i så fall mest utdelning på billiga bokningsklasser)
3. Hitta något annat Oneworld program som ger maximalt med utdelning på dessa lågprisbiljetter.
Vad är era tankar, hur borde jag tänka?

Stort tack för er tankar och hjälp!
 

Dr. Miles

Expert
Skulle föreslå att du kikade på AAdvantage som ger 100% på billiga Economy biljetter.
För Finnairs billiga Economy class biljetter, ja. Men inte för Qatar Airways billiga Economy class biljetter.
T ex Qatar Airways Q, O klasser ger bara 25% intjäning till American Airlines AAdvantage och det är lika dåligt hos British Airways Executive Club och Finnair Plus.

American Airlines AAdvantage Airline Partners | aa.com
http://www.britishairways.com/en-se/executive-club/collecting-avios/flights
Finnair Plus Partners
 

Christin

Medlem
hej, oj vilka snabba svar, tack!

snabbt kunna komma upp i en tillräcklig poängsumma för att kunna byta in till en längre resa (dvs. ej Europa) är viktigare för mig än status, även om jag givet antal resor förstås gärna skulle vilja komma upp i en nivå jag får lounge access...:-
 

JonW

Medlem
Kom ihåg att hos AY ska man inte låta sig luras att slentriamässigt ta billigast bokn klass, som ger 50%. Lägg bara på en hundralapp per leg o du är uppe 100%...
 

Dr. Miles

Expert
hej, oj vilka snabba svar, tack!

snabbt kunna komma upp i en tillräcklig poängsumma för att kunna byta in till en längre resa (dvs. ej Europa) är viktigare för mig än status, även om jag givet antal resor förstås gärna skulle vilja komma upp i en nivå jag får lounge access...:-
I så fall American Airlines (AA) AAdvantage är ditt val.

Om du reser i Low season mellan Europa - Nordamerika, en bonusresa i Economy class kostar 20.000 AA miles per enkelresa. Inkl, en stopover i internationell gateway city i Nordamerika (t ex New York, Chicago, Los Angeles)
Mer info kan du läsa i den här tråden.
American Airlines AAdvantage All partner airlines award tråd | Sida 7 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

Christin

Medlem
Har nu anmält mig till AAdvantage men bara en sista fundering, om jag skulle vara mer intresserad av att komma upp i oneworld loungeaccess vilket program borde jag välja då?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har uppfattat dig som inte flyger i Business class och inte heller via London, därför faller British Airways Executive Club som alternativ.

Flyger du långt ofta? Hur många miles flyger du årligen?
 
Toppen