Senaste nytt

Det nya livet på tåget...

Agö

Medlem
Jag gör due diligence på tåg inom Sverige. Två frågor:

1. Var kan jag hitta utförlig statistik på förseningar för en given avgång över en längre tidsperiod (säg ett år)? Den här sajten verkar ha nyttig info men kanske finns det någon bättre? https://tåg.info

2. Någon som har erfarenhet av statusmatch flyg till tåg?
 

gdaily

Medlem
2. Någon som har erfarenhet av statusmatch flyg till tåg?

SJ Prio Mastercarden ger ju statusgrundande SP Priopoäng, så har du lite lagom spending så kommer du snabbt upp i svart status på SJ.
 

Jonas C

Medlem
Vill man verkligen byta flyg mot tåg? Skulle nog fortsatt med flyget om jag reste mellan Köpenhamn och Stockholm, i synnerhet då det tar en halvdag att resa, utan att räkna med eventuella förseningar.
 

Agö

Medlem
Vill man verkligen byta flyg mot tåg? Skulle nog fortsatt med flyget om jag reste mellan Köpenhamn och Stockholm, i synnerhet då det tar en halvdag att resa, utan att räkna med eventuella förseningar.
Tja, vi snackar ju debiterbar tid. Tåg innebär fullt funktionellt arbete. Men det är primärt förseningarna som oroar.

Köpenhamn-Stockholm med flyg: drygt 3h med transfer och rimlig väntetid.
 

Jonas C

Medlem
Tja, vi snackar ju debiterbar tid. Tåg innebär fullt funktionellt arbete. Men det är primärt förseningarna som oroar.

Köpenhamn-Stockholm med flyg: drygt 3h med transfer och rimlig väntetid.
Ah okej. Tjaa i sådana fall hade väl ett årskort hos SJ varit den rimligaste varianten och då får man Svart Prio direkt.
 
Tid til at blive medlem i DSB Plus - så er der 20% rabat på kaffen i 7/11....

....hvilket jo kan være praktisk når du venter på et forsinket tog på København H
 

andy.c

Medlem
Hade SJ Årskort och pendlade mellan Malmö och Stockholm under tre års tid. Bytte till flyg för snart ett år sedan och ångrar det inte. Flyger numera CPH-ARN istället. Men det stämmer att man blir SJ Prio Svart vid köp av årskort.

SJ får oförtjänt mycket skit i media vid förseningar. Det är ju allt som oftast spåren, signalsystemen eller strömproblem som är orsakerna och det ansvarar Trafikverket för. Men när tågen går i tid är det ett mycket bekvämt sätt stt pendla på.
 
Toppen