Senaste nytt

Tips sökes på färdmedel och boende Nya Zeeland

Primalisten

Medlem
Biljetterna är bokade, och nu återstår bara att fylla 5 veckor med aktiviteter mm

Det jag efterfrågar från er kunniga resenärer är tips om lämpliga färdmedel (helst billiga hyrbilar) samt prisvärda (billiga) boenden på Nya Zeeland.
Vi tänkte spendera ganska lite tid på norra ön, och desto mer på den södra. Huvudfokus för resan är natur och naturfoto.

Vi eftersöker ingen som helst lyx, utan lägger hellre pengarna på aktiviteter av olika slag.
Har ni tips på saker som måste ses eller göras så tas det också tacksamt emot :)
 
Först och främst vilken tid på året åker ni? Jag ska sammanställa en lååååång lista med grejer som jag gjorde under mina 21 dagar på både Nord och Sydön :)
 
Ja vart ska vi börja @Primalisten! Jag tillbringade 21 dagar på Nya Zeeland i början av januari och ska försöka sammanställa vår färdväg!

Vi flög in och ut från Auckland. Vi bokade i förväg 2 nätter på Heritage Auckland vilket kan rekommenderas med sina stora "lägenheter" till förmånliga priser om man är en större grupp. Vi betalade 2400SEK för 4 personer i en 125kvm stor lägenhet med eget kök och tvättmaskin.

Efter det så blev det tyvärr en snabb bilkörning ner till Wellington då vi missat att boka tid på båten som går mellan nord och sydön. Viktigt!!!! När du bokar hyrbilen boka samtidigt båtbiljett via dom då det oftast blir billigast. Glöm inte boka tid direkt för det är otroligt svårt att få plats på båtarna söderut medans det är lättare när man ska tillbaka till Nordön.

Vi hyrde bil hos Apex: Apex Car Rental New Zealand | Rental Cars Auckland Airport Christchurch Wellington Queenstown Nelson Picton Greymouth | NZ Car Hire

Vi fick en riktigt billig bil som va automatdriven dock inte den bästa i packningsväg men vi fick plats 4 personer. Den var ju som sagt inte snabb i uppförsbacken. Man klagade dock inte för vi betalade knappt 8000SEK för 21 dagar. Båtbiljetten ligger på ca 2000SEK T&R.

Ankomst i Picton både vi 2 nätter på camping, väldigt lätt att boka på plats eller online men om du kör tält är de aldrig omöjligt att få plats någonstans. Camping är ju själva grejen i NZ.

Vi körde längs östkusten ner mot Christchurch och bodde på Campingar längs hela vägen ner mot Queenstown.

På östkusten är det mestadels bilkörning och kolla på det otroliga landskapet. Lägg mer tid på västkusten och alla berg där sen!

Vi bodde en natt på camping/hostel i Christchurch. Minns ej namn men kostar inte mycket.

Ankomst till Queenstown som man kan mer se som den största "skidorten" i NZ lite mer partyparadis över det hela. Vill man bo riktigt budget finns en tältcamping cirka 10 min bilresa från Queenstown ut mot Glenorchy för cirka 12SEK per skalle o natt! Ingen dusch finns men ligger precis vid sjön och är cirka 15-17 grader i vattnet.

Billiga hotell i Queenstown finns det. Queenstown Hotels | Queenstown Resorts | Rydges Lakeland Resort Queenstown, NZ fick vi en natt för 4 personer i ett rum med 2 våningssängar och eget badrum för 700SEK vilket är helt överkomligt om man tältat 4 nätter :D


I Queenstown kan man även göra Nya Zeelands högsta Bungy Jump (Nevis) på 134meter. I anslutning till denna finns även en enorm gunga man kan pröva på. Jag gjorde själv Nevis Bungy 2 gånger vilket var en otrolig upplevelse. Hela paketet med busstur 45 min från Queenstown T/R samt 2 hopp och film samt foto på detta låg på 3000SEK. Att nämna är att även om inte alla i gruppen skall hoppa måste man betala extra (någon mindre summa) för att få följa med och kolla. Detta på grund av att de ligger på privat mark och det är en väg dit som inte riktigt en vanlig personbil skulle klara av.

Även skärmflygning och Fallskärmshoppning finns. Obegränsat med upplevelser så använd Queenstown som bas ett par dagar för en hel del aktiviteter.

Men tipset är att besöka turistcentrumet som ligger mitt i stan och där kan du boka alla aktiviteter. Det finns alltid plats samma dag eller dagen efter.

Dagstur över till Glenorchy. Ligger ungefär 45 min bilkörning ifrån Queenstown. Här kan man köra riktigt långt ut u vildmarken för att ta sig till en del av filminspelningarna från Sagan om Ringen. Dock ska jag nämna att ingen försäkring täcker på hyrbilen ifall du är ute där o kör i alla fall inte bolagets egna som dom skriver i villkoren. Vägen behöver i många fall en off road bil. Det går även att ta en tur på häst upp i bergen för att se en del inspelningsplatser. Cirka 4-500SEK kostar de per person.

Millford sound är ett ställe som verkligen är avskuret från det mesta, internet körs enbart på satellit men om man vill uppleva en natur utan dess like är detta ett ställe att åka till. Det går att köra bil hit vilket tar nästan 4 timmar enkel väg. Boka boende här i god tid innan då det är ett väldigt litet ställe och svårt att få plats. Tältplats är lättare!!


Västkusten sedan är en lång resa där man kan kolla på glaciärer. Tips här är också att boka i god tid! Vill du ut och vandra går de även att göra här, 1 dag - 5 dagars turer finns att ta men om man ska ta dessa längre måste man boka plats i övernattningsstationerna i väldigt god tid (flera månader i förväg).

Vi hann med att köra ända upp till Greymouth från Queenstown samt kolla 2 glaciärer på vägen. cirka 7 timmars körväg. Viktigt att hålla koll så att samtliga vägar är öppnade då en del kan vara stängda på grund av väder eller liknande.

En natt på "hotell" i Greymouth för 600SEK för 2 personer i dubbelrum, ingen hög standard här.

Dagen efter tog vi oss efter västkusten och State Highway 6 upp genom skogarna och till Nelson. En kort biltur tillbaka till Picton och vi slog upp tältet för att sova. I grannstaden Blenheim finns en hel hög med vingårdar och det är enkelt att boka halv eller hela dagsturer runt med vinprovning.

Båtur tillbaka till Wellington och tillbringa en natt där på Mercure Wellington (bor gärna på accor när jag kan). I Wellington är WETA ett måste oavsett om man gillar sagan om ringen filmerna eller inte. Det är här all rekvisita skapas till filmerna och dom har även en shop där man kan handla allt från replikor till riktigt äkta specialltillverkade saker från filmerna. En rundtur i verkstaden är ett måste och det går bara att åka dit och boka en tur. Strikt foto och film förbud på dessa rundturer.

En promenad nere i hamnen runt kvällstid och ta en öl på hamnbaren!

Nord ön sen i helhet finns massor att göra. Vi tog oss till New Plymouth för att kolla på dom svarta sandstränderna. I närheter där finns även Mount Taranaki som är ett av bergen som va "mount doom" i Sagan om ringen filmerna.

Sedan resa upp till Taupo får man köra en omväg då jag rekommenderar er att ta väg 43 den så kallade "Forgotten World Highway". En otrolig bilväg som går väldigt långsam och följer följer hela naturens landskap. Man kan köra igenom totalt övergivna byar som faktiskt va lite läskigt (spökstäder).

I Taupo finns ännu ett Bungy Jump "Cliffhanger" finns. Här kan du hoppa ut och ta ett dopp samtidigt och flyga upp ur vattnet.

Kort hopp upp till Rotorua som är känt för sina varma källor och gejsrar! Ett besök för att köra Luge "pulka" fast på backen är otroligt roligt. Finns 3 olika banor på grund av svårigheter. Enkel, Medel och Svår.

Skyline Rotorua Luge | Rotorua Attractions & Adventure Activities, NZ

Vi bodde på hotell här i Rotorua för 2 nätter.


Efter Rotorua är det en 1,5 timmes bilfärd upp mot Matamata där man svänger av precis innan staden för att ta sig till Hobbiton. En cirka 2 timmars tur går att boka online: Hobbiton Movie Set Tours > Home
Man får en tur över alla "husen" sen får man vandra fritt en stund bland kullarna och ta bilder. Turen avslutas med ett glas öl på den lokala puben.

Sen bilresa tillbaka till Auckland för att tillbringa en natt på Sofitel Viaduct Harbour Hotel för cirka 1000SEK för 2 pers (erbjudande).

Snabb genomgång över lite tips och trix om min vistelse i NZ. TACK!
 

Attachments

  • 1551496_10152166288692013_507375210_n.jpg
    1551496_10152166288692013_507375210_n.jpg
    31,9 KB · Visningar: 329
  • IMG_8804.JPG
    IMG_8804.JPG
    {memory} MB · Visningar: 315
  • IMG_9627.JPG
    IMG_9627.JPG
    {memory} MB · Visningar: 318
  • IMG_9824.JPG
    IMG_9824.JPG
    {memory} MB · Visningar: 330
  • IMG_9978.JPG
    IMG_9978.JPG
    {memory} MB · Visningar: 382
  • IMG_0020.JPG
    IMG_0020.JPG
    {memory} MB · Visningar: 348
  • IMG_0132.JPG
    IMG_0132.JPG
    {memory} MB · Visningar: 308
  • IMG_0147.JPG
    IMG_0147.JPG
    {memory} MB · Visningar: 336

ACervin

Medlem
Det var verkligen ett fylligt svar @simon_says91. Jag skulle vilja tillägga att glöm inte bort Auckland. Färjan till Waiheke Island och ett besök på ön Mycket bra immigration museum i hamnen. Utsikts tornet (kommer inte ihåg vad det heter just nu) vid bra väder. Auckland anses som kaffe nördarnas huvudstad. Svårt att få dåligt kaffe. Seafarers restaurang på andra vånings på Quay street med utsikt över hamnen när solen går ner är en njutning.
Hyrbil som Simon skrev gör man inte via de etablerade kedjorna utan de som hyr ut begagnade importerade japanska bilar.
 

Primalisten

Medlem
Det var nog det mest fantastiskt utförliga svar jag någonsin fått @simon_says91 ! Stort tack! :)
Har läst genom det tre gånger, och det kommer verkligen underlätta vid planeringen av resan.
Jag själv gillar att campa, så det kommer nog kunna bli så. Mitt huvudsyfte med resan är foto, så det enda som jag är lite orolig för vid camping är tillräcklig tillgång till att kunna ladda upp kamerabatterier, mobil, surfplatta, mm. Mycket sådan utrustning kommer användas dagligen.

Är det fler som vill fylla på och tipsa så tas det förstås fortfarande tacksamt emot!
 
Det var nog det mest fantastiskt utförliga svar jag någonsin fått @simon_says91 ! Stort tack! :)
Har läst genom det tre gånger, och det kommer verkligen underlätta vid planeringen av resan.
Jag själv gillar att campa, så det kommer nog kunna bli så. Mitt huvudsyfte med resan är foto, så det enda som jag är lite orolig för vid camping är tillräcklig tillgång till att kunna ladda upp kamerabatterier, mobil, surfplatta, mm. Mycket sådan utrustning kommer användas dagligen.

Är det fler som vill fylla på och tipsa så tas det förstås fortfarande tacksamt emot!

Inga problem med uttag på dom flesta campingar. Dock skulle de va bra att ta med sig en grenkabel så ni får flera uttag :)

Hoppas de blir en bra resa, bara hojta till om du undrar något mer!
 

Primalisten

Medlem
Då passar jag på att ställa några korta frågor med detsamma :)

Till att börja med kan jag beskriva den färdväg jag tänkt mig.
Vi landar i Auckland, och tänkte beta av allt vi vill göra på nordön innan vi tar färjan söderut, dvs besöka Hobbiton och de varma källorna, samt besöka en vän som bor där.
Efter att ha kommit över till södra ön tänkte jag mig att vi reser moturs, så vi kör söderut på västkusten, och till mot slutet av resan kommer fram till Christchurch. Därifrån inrikesflyg till Auckland, och tillbaka hem.
Ser du några problem med den färdvägen? Vi missar ju lite mellan Picton och Christchurch, men jag vet inte hur mycket som finns att se där?

Campingutrustning, hyrde ni det vid ankomst? vad kostade det i så fall?
Jag tänker mig att det vore bra med ett tält för två personer som går snabbt att sätta upp, och som man kan stå raklång i.

Vi är i huvudsak ute efter mäktiga landskap och natur, så Milford Sound är förstås ett måste. Är det överlag tillåtet att köra omkring på småvägar och sådant? eller är det mycket skyltat om "privat väg/mark" och liknande? De bästa fotona får man ju oftast om man åker lite off road ;)

Hur stor budget totalt skulle du säga att man behöver på ett ungefär per person, för en resa på nästan fem veckor? Om vi siktar på att bo mycket på campingar. Flyget exkluderat då det redan är betalt.
 
Picton besökte jag främst för att jag ville komma till en del vingårdar som ligger i närheten i Blenheim. Annars är Picton väldigt fint och lugnt område med bra badstränder om man vill.

Just mellan Picton och Christchurch finns inget jag uppmärksammade som värst intressant. Vi såg lite sjölejon och sånt på vägen men om du får tid är Christchurch en trevlig stad att va i. Förutom att en stor del är förstörd på grund av den stora jordbävningen för några år sen men det är en otrolig känsla att promenera genom ett kvarter som är totalt övergivet och krossade fönster.....

Campingutrustning köpte jag innan här i Sverige. Hade ett 4 manna tält för mig o min polare så vi fick nog med utrymme och sömn. Enkelt att sätta upp va det tyckte jag. Enbart 3 pinnar och de var stor o luftigt. Kostade 1200SEK på stadium. Vi gjorde även dagsvandring och då hade jag köpt vandringsskor också för cirka 1500SEK.

Det finns privata vägar men det går att ta sig runt på småvägar rätt enkelt ändå. Det du ska uppmärksamma är om du hyr bil ifall dessa vägar täcks av försäkringen för vissa gör inte det.

Rent budgetmässigt, ja du jag hade lagt undan ganska mycket pengar här (Flög Emirates First class T/R Stockholm-Auckland) men campingen kostar mellan 6-50 NZ dollar per skalle och natt för tältplats. Vissa ställen går det att ordna med stuga liknande hostel så man sover i sovsäck o men har en madrass vilket kan vara skönt efter 3-4 nätter på liggunderlag.

Viktigt! Läs noga på gällande landets lagar kring att ta med sig campingutrustning och liknande saker som varit i kontakt med jord och växtlighet. Dom är hårdare här än i Australien när de gäller sin natur så du måste deklarera allt vid ankomst oavsett om det är nyinköpt eller använt. Tips är att tvätta allt utförligt innan du reser in. Även all typ av mat eller liknande är totalt förbjudet att ta in i landet om du har något äpple i väskan eller så.

:)
 
Toppen