Senaste nytt

En ny försämring av SAS EuroBonus (fr o m 2015-JAN-01), vad är alternativet?

Dr. Miles

Expert
För resa till Europa i Business class tjänar man lika bra/dålig när man flyger med Lufthansagruppen (Austrian, Brussels Airlines, Lufthansa, SWISS etc) om man reser i rabatterad Business class.
Resor i billiga Economy class är ännu värre hos dem. T ex Austrians billiga Economy class biljettt ger inga poäng alls till SAS EuroBonus och många andra program.

Intjäning hos Lufthansa Miles&More är inte heller bättre. De har tre kategorier när det gäller intjäning. Inrikes, intra-Europa, Världen. Det är ungefär så SAS EuroBonus blir efter nyår.

Behöver man inte status, är Avianca/TACA LifeMiles eller United Mileage Plus inte dåligt alternativ.
 

telelina

Medlem
Jag måste lära mig hur man använder status hos SAS men krediterar till annat program. @NotRyan vad är det får dig att välja United in *A? Dessutom kommer jag nog att använda mitt Air Berlin topbonus gold lite mer än tänkt.
 

telelina

Medlem
För resa till Europa i Business class tjänar man lika bra/dålig när man flyger med Lufthansagruppen (Austrian, Brussels Airlines, Lufthansa, SWISS etc) om man reser i rabatterad Business class.
Resor i billiga Economy class är ännu värre hos dem. T ex Austrians billiga Economy class biljettt ger inga poäng alls till SAS EuroBonus och många andra program.

Intjäning hos Lufthansa Miles&More är inte heller bättre. De har tre kategorier när det gäller intjäning. Inrikes, intra-Europa, Världen. Det är ungefär så SAS EuroBonus blir efter nyår.

Behöver man inte status, är Avianca/TACA LifeMiles eller United Mileage Plus inte dåligt alternativ.

Alltså jag tänker ju inte att jag ska flyga lika mycket med SAS bara för att kreditera till ett annat program, utan mitt mål är ju att faktiskt flyga så mycket som möjligt med det bolag jag väljer. Utantag för ARN-CPH.

Vad gäller för Lufthansa group, är det likvärdigt med vilket bolag man flyger som miles & more medlem?
Ser nu att min Austrian resa till Wien ger 750 M&M miles men till EB ger den 400.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Alltså jag tänker ju inte att jag ska flyga lika mycket med SAS bara för att kreditera till ett annat program, utan mitt mål är ju att faktiskt flyga så mycket som möjligt med det bolag jag väljer. Utantag för ARN-CPH.
Även om intjäning har blivit sämre på SAS flygningar, tycker jag att SAS har fortfarande stora fördelar gentemot sina konkurrenter i Europa.
  • Det går att köpa enkelbiljett för vettigt pris.
  • Även billigaste biljett går att ändra mot avgift.
  • SAS Plus är helt återbetalningsbar och ombokningsbar utan kostnad.
Om man tänker endast på ombordsupplevelse och intjäning av poäng, finns det andra flygbolag som kan passa bättre för en men vill man ha flexibilitet så är SAS inom Europa är fortfarande konkurrentkraftigt.
 
Nu får de här mig att stort överväga EK Skywards igen ändå..... Jag som tänkte flyga massa *A i början av året för att nå upp till 150K EB poäng....
 

Hughes

Medlem
Åhå.. Jag flyger inte ofta men regelbundet ARN-GVA, sporadiskt inrikes samt en long haul om året i snitt. Jag flyger sällan nog att jag måste vara taktisk i mina val för att uppnå status. Men då man lätt kan tjäna extrapoäng med EB känns det fortfarande som att det kan vara aktuellt att ha som huvudprogram. Riktig huvudbry nu då jag har ett flertal resor att boka som ändå lika gärna kan vara med annat bolag.
 

telelina

Medlem
Även om intjäning har blivit sämre på SAS flygningar, tycker jag att SAS har fortfarande stora fördelar gentemot sina konkurrenter i Europa.
  • Det går att köpa enkelbiljett för vettigt pris.
  • Även billigaste biljett går att ändra mot avgift.
  • SAS Plus är helt återbetalningsbar och ombokningsbar utan kostnad.
Om man tänker endast på ombordsupplevelse och intjäning av poäng, finns det andra flygbolag som kan passa bättre för en men vill man ha flexibilitet så är SAS inom Europa är fortfarande konkurrentkraftigt.

Jag tycker faktiskt att ombordupplevelsen är bra på SAS! Senaste Alicanteresan var grym! Jag har absolut inget att klaga på vad det gäller service i nuläget, jag har blivit bra kompenserad vid problem. Jag gillar SAS & åker gärna med dem. Men det finns ingen motivering i att för mig flyga in ett EBG under kommande år eftersom jag redan är EBD, detta är alltså tiden för att utforska marknaden. Speciellt då jag gillar att resa till södra Spanien. Hade SAS haft kvar EU-indelningen så hade jag nog tänkt annorlunda.
 
Toppen