Senaste nytt

Rekordår för regionala flygplatser, förluster trots detta

Kristofer

Medlem
Jag tror det är svårt att få regionala flygplatser att gå runt. Flygplatser måste ses som en investering i infrastruktur, som i ett stort sammanhang skapar tillväxt och nya jobb. E4:an går nog inte heller runt. :)
 

Homer

Medlem
Jag tror det är svårt att få regionala flygplatser att gå runt. Flygplatser måste ses som en investering i infrastruktur, som i ett stort sammanhang skapar tillväxt och nya jobb. E4:an går nog inte heller runt. :)

Behövs inga flygplatser i Västerås och Nyköping lika lite som det behövs 6 filig motorväg mellan arjeplog och arvidsjaur
 

Homer

Medlem
bra kommentar nedan från http://www.businessclass.se/flygplatser/918-svenska-flygplatser-gar-back.html tråd


Exakt: Att Skavsta subventionerar RyanAir inenbär enbart att svenskar billigare tar sig till London, det kommer inga Londonbor på besök till Nyköping. Den lilla del engelsmän som flyger med Ryan till Skavsta är på väg till Stockholm, inte till Norrköping. Den peng som stannar i kommunen är enbart fikapengar på flyplatsen och betalning till en och annan taxichaffis.

Visst ska vi ha regionalflygplatser i Sverige, men det primära syftet med dessa måste vara att mata Stockholm, Göteborg och Malmö/Köpenhamn med anslutningsflyg. Eventuellt har vi underlag för en internationell flygplats i norra Sverige också. Visst, jättekul när något bolag vill köra internationellt, men det ska inte vara kommunalt finansierat á la Ryanair. Jag vet inte om Gotland subventionerar AirBaltics sommarlinje, men det är säkert ekonomiskt motiverat om så är fallet, pengarna som resenärerna tar med sig lär ju omsättas på Gotland. De engelska resenärer som landar på Skavsta lär omsätta sina slantar kring Stureplan i Stockholm, inte på Stora Torg i Nyköping (om det nu finns ett sådant)

(Snackar reguljärflyg nu, charter är en annan diskussion).
 

Kristofer

Medlem
Absolut, det håller jag med. Får hänvisa till mitt inlägg i samma tråd. :)

Skattesubventionerade Ryanair-linjer skapar ingen tillväxt. Inrikestrafik och matning till större nav är däremot ofta en förutsättning för att kunna bedriva verksamhet utanför storstäder.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Absolut, det håller jag med. Får hänvisa till mitt inlägg i samma tråd. :)

Skattesubventionerade Ryanair-linjer skapar ingen tillväxt. Inrikestrafik och matning till större nav är däremot ofta en förutsättning för att kunna bedriva verksamhet utanför storstäder.

Tydligen är du stark anhängare av verklighetsfrämmande, socialistiska sjuårsplaner..
Vi har ju fler exempel på liknande vansinne som kostat miljarder
- Kallax cargo
- snabbtåg från ingenstans till ingenting,
- Stålverk 80, varvsindustrin mfl regionala satsningar.
för att inte nämna alla miljarder som pumpats in det eländiga, ineffektiva SAS
 

Dr. Miles

Expert
Vänligen ber medlemmar att hålla sig till trådämnet. Diskussion kring politik undanbedes.

Vi alla har olika åsikter och tankesätt, därför får vi respektera andras åsikter även om det skiljer ifrån sitt.
Förlöjliga andras medlemmars åsikt(er) skapar inte trevlig atmosfär i forumet.
 

rvarttinen

Medlem
Oj - att ämnet i denna tråd var så pass kontroveriellt - yvig diskussion..!. lite kul, men som AHO påpekar, lite off topic också.

Själv har jag åkt en t/r från Skavsta, inget jag gör om. Lång bussresa, urtrist flygplats och, ja, flygningen vill jag inte nämna, helst... att dessutom kalla Skavsta för "Stockholm".

Att det behövs regionala flygplatser kan jag förstå, men de tycks svårt att få dem att bära sig. Det är väl det som artikeln försöker belysa, och att de lokala företagen inte är beredda att betala för vad det egentligen kostar... då kan jag undra vad som motiverar t.ex. att Västerås har en flygplats (väl nära till ARN?), dessutom med sjunkade antal resenärer. Hur är det i andra länder??

P.S. Nu är det väl någon i V-ås som blir arg på mig.... men det kanske finns en bra motivering till att flyplatsen finns där?
 
Toppen