Senaste nytt

Cathay Pacific Premium Economy

Lukas2

Medlem
Så var det dags att åka öster ut igen. Den här gången var det dags och prova Cathay Pacifics Premium Economy class. Har flugit det en gång förut och det var då det var relativt nytt och då tyckte jag att kabinpersonalen hade lite inkörnings problem och inte riktigt vart de skulle lägga ribban och då vart det lite små missar. Nu var det dags och se om "barnsjukdomarna" hade lagt sig och de hade blivit mer stabila.

Rutten är LHR-HKG, och flygplans typen är Boeing 777-300ER.

Efter terminalbytet på LHR så slank jag in i CX business class lounge i Terminal 3. Detta ingår inte i biljetten, men när man är silvermedlem (som jag har) så får man lounge access om man flyger med CX eller Dragonair.

Boarding:
Jag tycker jag lämnade loungen i god tid, ibland har jag en förmåga och lämna lite sent och men den här gången tänkte jag att jag skulle vara ute i godtid och se ifall de kör prioboarding för de som sitter i PE. Men när jag kommer till gaten så var det tomt och nästan alla hade gått ombord. Så jag vet inte hur de gjorde och för mig var det ju bara och traska rakt in. Vid dörren så blev jag välkomnad och visad vägen. När jag kom till min plats 34H, slagit mig ner så vart jag erbjuden, vatten, apelsinjuice eller champagne. Dock så fanns ingen champagne på brickan, men efter jag frågat om det, så skulle värdinnan fixa fram det. bara några minuter efter så hade jag mitt glas i handen och inte många minuter efter så delades varma handdukar, amenity kit och en meny för måltiderna. Hörlurar, kudde och filt fanns redan vid stolen.
20140915_234527.jpg 20140915_234551.jpg
20140920_135959.jpg 20140920_135533.jpg 20140920_135642.jpg 20140920_135713.jpg

Service/måltider:
Efter start och vi kommit upp på maxhöjd så började servicen ganska så omgående. Gardinerna mot business dras för.
PE, är ju som en egen liten kabin, precis bakom business, men före ekonomi. Finns ju ingen egen kabinpersonal som är helt och hållet dedikerad för PE, utan vid servering så börjar de i PE och rullar vidare till ekonomi.
Första omgången blev det fördrink och lite nötter.
20140910_191218.jpg
När de plockat bort tomma muggar och skräp, så var det dags för maten.
Fanns tre val och välja mellan, ett som var åt kina hållet, kyckling, ett lite västerländskt, griskind och så var det ett vegetariskt alternativ. Jag valde kycklingen och den var god. Jag tror utan att veta, att det är samma som serveras i ekonomi. Det som skiljer är att maten serveras på en porslinstallrik, man får bestick i stål och en servett som är lite tjockare och större.
20140910_194127.jpg
Måltiden avslutades med lite glass. :) Efter brickorna var bortplockade så släcktes kabinen ner och en vattenflaska delas ut, och gardinen dras för mellan ekonomi och PE. Under resans gång, går kabinpersonalen regelbundet, och erbjöd något och dricka, snacks och om det inte räcker kan man alltid beställa in lite nudlar.
När det blir dags för andra serveringen/frukosten så har man två val, Antingen Congee, eller något västerländskt. Jag valde Congee som är typ en risgröt/soppa eller hur man nu ska förklara det. Var ok var det, skulle vara seafood congee, men fanns 2 räkor, sen var det svamp. Vet inte riktigt hur de tänkte. ;) Nåväl, annars på brickan så fanns yoghurt, marmelad och lite fruktsallad.
20140911_044239.jpg


Sammanfattning:
Är ett bra val, om man vill sitta lite bättre än i ekonomi. Sen är väl rent mat och service, kanske inte så mycket mer än ekonomi. Om jag jämför mot förra gången, så måste jag säga att den här gången märkte man att kabinpersonalen hade bättre koll och vart de skulle lägga ribban och det flöt lite mer smidigt rakt igenom.
Kan absolut rekommendera och välja den här reseklassen, bara man går in med inställningen att det är lite som ekonomi men lite bättre och inte tänker sig att det är business minus.
 

henrik l

Medlem
Intressant har 4 ben med CX premium economy till Auckland om två veckor drygt. Har tappat räkningen på hur många jag har med BA, men bör vara över 20. Får en känsla av, efter att ha läst rapporten att Cathay är snäppet vassare.
 

Stockholmer

Medlem
Intressant har 4 ben med CX premium economy till Auckland om två veckor drygt. Har tappat räkningen på hur många jag har med BA, men bör vara över 20. Får en känsla av, efter att ha läst rapporten att Cathay är snäppet vassare.

Jag har visserligen varken flugit med BA eller CX i PE, men jag planerar en Asien-resa med dessa bolag i nämnda reseklass nästa år, så jag har i sann Stockholmer-anda läst en mängd reserapporter.
I stort är skillnaden att maten i BA kommer från business-kabinen medan hos CX serveras samma mat som i vanliga economy. Annars får du hos båda bolagen ett större säte med ett generöst benutrymme.

Utifrån reserapporterna jag läst hade jag helst flugit med BA hela vägen.

Finns det någon som redan flugit i PE med båda bolagen och har en annan/kompletterande åsikt?
 

ACervin

Medlem
Påminner väldigt mycket om Qantas PE. Liten kabin bakom business. Vinerna från C medan maten kommer från E. Gick det bra att sova i stolen?
 

Lukas2

Medlem
Påminner väldigt mycket om Qantas PE. Liten kabin bakom business. Vinerna från C medan maten kommer från E. Gick det bra att sova i stolen?
Nu brukar jag sova relativt dåligt, när jag flyger. Men ja, tror man kan sova hyfsat bra om man kollar runt på medresernärerna, så verkade de kunna sova bra. :)
 

ACervin

Medlem
Låter bra. Jag har inte så mycket erfarenhet av PE, men det verkar som att stolsryggarna går tillräckligt långt bak för att man kunna sova halvhyfsat. Man får bara skota hem säkerhetsbältet så att man inte glider ner.
 

KNA

Medlem
Landade nyss efter LHR-SIN-LHR med BA i PE , utifrån denna rapport känns Cathay lite mer Premium ;-)

Mycket är samma upplägg, 2 val av mat hos BA , hem var det en väldigt god biff som serverades

På vägen ner var det ett nyare 777 med bekväm stol "stor" skärm , men hem var det en 17 år gammal 747 med äldre stol och liten skärm och massa strul med "In-flight Entertainment systemet" de fick starta om det och köra säkerhestgenomgången manuellt

Vissa dagar används en 380 , det är två olika avgångar sent från SIN till LHR

The A380 will feature three days a week on the daily BA11/12 service: from Singapore to London it's rostered on for Wednesday, Friday and Sunday, with the London-Singapore service operating on Tuesday, Thursday and Saturday.
 
Toppen