Senaste nytt

Madeira flygfält stängt pga vind

niksal

Medlem
Jag kom precis med familjen till Madeira flygfält, skulle flyga via Lissabon med TAP till Köpenhamn. Flygfältet är stängt tillsvidare pga väder, hård vind. Ingen vet hur länge det tar, kan ta hela dagen sa personen i check-in.

Jag antar detta är force majeur så inga kompensationer gäller. Men har någon erfarenhet av liknande situationer? Vad skulle du göra i denna situation?
 

fly4fun

Medlem
Det har varit strul till och från sedan igår. Vissa piloter har större framgångar, vissa mindre. En Norwegian fight divertade 2 gånger till Porto Santo igår. En Air Berlin flight divertade först till Teneriffa sedan till Porto Santo. Easyjet har flugit tillbaka till Lissabon 2 eller 3 gånger. TAP får ner en kärra då och då. Precis nu fick Norwegian faktiskt ner en kärra som divertade till Teneriffa igår.
 

niksal

Medlem
Mitt flyg blev inställt och nu är vi ombokade till imorgon. Har stora konsekvenser för mig jobbmässigt, men vad kan jag göra? Norwegians direkta till Köpenhamn verkade avgå normalt...
 

Palazzi

Medlem
Tråkigt :(

Jag flyger "ofta" till Funchal, och man vet ju tyvärr om att det är problematiskt med vindar ibland (i kombination med den unika landningsbanan).
Det bästa tips man kan ge är nog att ha några dagar i säkerhetsmarginal för hemresan, men det hjälper dig ju inte nu :(

Hoppas allt löser sig till det bättre :)
 

fly4fun

Medlem
Om TP373 LHR-FNC lyckas landa nu så borde TP1672 FNC-LIS avgå som vanligt.
TP1682 FNC-LIS skulle ha utförts av TP1671 LIS-FNC som aldrig kommit iväg från Lissabon.
Men det är möjligt TAP kastar om avgångar och flightnummer nu.
 

niksal

Medlem
Som sagt blev vårt flyg cancelled och nu är vi på hotell nära flygfältet. Jävligt irriterande att sitta o se på flyg som landar. Överväger att ringa TAP o säga att vi hellre övernattar i Lissabon, då skulle vi hinna till morgonflyget till Köpenhamn. Det skulle rädda min tisdag.

Madeira har inte imponerat mig heller på mitt andra besök. Sjätte resan totalt till Portugal, varav två första var bra men sedan har det bara blivit sämre (matförgiftningar, osäkerhet, usel service) så nu var detta sista gången.
 
Toppen