Senaste nytt

Skäms SAS ledning, maffia metoder

Concorde

Founding Member
SAS har ytterligare press på sig att skära kostnaderna då man gör dåliga resultat. Det jag hör från insatta (Piloter) är skrämmande. SAS ledningen använder numera rena utpressningstaktiker för att få igenom sina förslag som är usla från en arbetstagares perspektiv.

SAS vill sänka piloternas löner rejält, och helst av allt förhandla om så att alla piloter blir kontraktsflygare, dvs ej anställda a la Norwegian. Låga löner, ingen trygghet, slutkörda efter tuffa scheman, ständigt på gränsen vad reglerna tillåter.

Föga överraskande säger SAS piloter nej till detta. Ledningen svarar då med hot att om ni inte accepterar villkoren kommen ni flyttas över till Blue1 basen i Helsingfors med helt andra villkor. Vem som helst kan räkna ut vad det innebär för etablerade Piloter med familjer och skolor att ta hänsyn till.
Accepterar ni inte har ni 12 månader kvar på företaget.

När deras egna tidigare lojala piloter hellre ser konkurs och omstart som ett bättre alternativ, då förstår man hur ruttet det är inom SAS.
 

jth

Medlem
Det är ju tråkigt för piloterna, men eftersom Norweigans affärsmodell accepteras av samhället, dvs allmänheten som köper de billiga biljetterna och myndigheterna som godkänner deras tillstånd har ju egentligen SAS och även andra flygbolag inget annat val än att följa efter, tex Lufthansa gör ju samma sak vad jag förstår.
 

wheaa

Medlem
Det är såklart tråkigt för individen men för företaget och oss resenärer (som inte vill ha dyrare priser eller SAS i konken) tycker jag det låter som en bra ide. Det går inte att leva kvar i det glada 50 talet när pilot/flygvärdinna var ett högstatusyrke hur länge som helst.
 
A

Aurora

Guest
Det är ju tråkigt för piloterna, men eftersom Norweigans affärsmodell accepteras av samhället, dvs allmänheten som köper de billiga biljetterna och myndigheterna som godkänner deras tillstånd har ju egentligen SAS och även andra flygbolag inget annat val än att följa efter, tex Lufthansa gör ju samma sak vad jag förstår.

Exactly.

Det er skit-tråkigt, men det er så luftfarten har blitt. För vad är alternativet? Går man inte ned på kostnaderna i bolaget så går bolaget konkurs. Det är ju inte för ngt annat enn att överleva, det är inte for att kör "maffia-metoder".

Alla strejk-varninger lufthansas pilotgruppe kom med handlet om att de nyanställde piloterna inte får samma lön och pension-villkår som "de gamla". Man gjör det ju för att överleva.

Blue 1 koster for mycket, skit-tråkigt (igen) fordi det är fantastiske ansatte och interessante flygplan. Men att drive flygbolag på charity går inte :( I stedet för at kalla SAS' administrasjon för maffia kan man heller rette sin irritasjon dit det hör hemma...... Dom som ändrar luftfarten med flygbiljetter till priser som är mindre änn att ta taxi til flygplatsen och mindre enn att parkera din bil på flygplatsen 1 vecka. Det är inget skämt at ALPA i USA jobber hardt mot att Norwegian skal få flyga til USA. Dom är redda för samma utvecklingen (och det skal sies at lönen till crew i USA är mycket lav allerede).
ALPA (@WeAreALPA) | Twitter

Jag är helt med piloterna, för med bakgrunn i min flygrädsla så menar jag att det flygande crewet skall ha så mycket säkerhet som de kan. Men jag vet att det inte går att gi samma lönnsnivå som för i "gamla glans-dagene". Da går man konkurs, och Norwegian tar över hele rökla... :( Da måste jag gå til Nord-Norge, för der är inte togspor dit.... ha ha.
 

Nemo

Medlem
Exactly.
Det er skit-tråkigt, men det er så luftfarten har blitt. För vad är alternativet? Går man inte ned på kostnaderna i bolaget så går bolaget konkurs. Det är ju inte för ngt annat enn att överleva, det är inte for att kör "maffia-metoder".
(...) Da måste jag gå til Nord-Norge, för der är inte togspor dit.... ha ha.
Det går direkttåg till Narvik, sedan er det buss. Og i Tromsö finns Velkommen til Jernbanestasjon Endast ett byte från Stockholm till Nord-Norge. Bättre än att åka tåg till Arlanda, byta i Oslo till nytt flyg, sist buss från flygplatsen = tre byten. ;)

Diskussionen är lik den som var för 100 år sedan, vilket ledde till fackföreningar, kollektivavtal etc som har gjort arbetsmarknaden mer anpassad för arbetstagaren. I det korta perspektivet är det lönande med kortsiktighet och osäkra/obefintliga anställningar, i det långa perspektivet är det bättre med fasta anställningar och långsiktighet. Race to the bottom - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Det går direkttåg till Narvik, sedan er det buss. Og i Tromsö finns Velkommen til Jernbanestasjon Endast ett byte från Stockholm till Nord-Norge. Bättre än att åka tåg till Arlanda, byta i Oslo till nytt flyg, sist buss från flygplatsen = tre byten. ;)

Diskussionen är lik den som var för 100 år sedan, vilket ledde till fackföreningar, kollektivavtal etc som har gjort arbetsmarknaden mer anpassad för arbetstagaren. I det korta perspektivet är det lönande med kortsiktighet och osäkra/obefintliga anställningar, i det långa perspektivet är det bättre med fasta anställningar och långsiktighet. Race to the bottom - Wikipedia, the free encyclopedia

Till den stora delen har du ju rätt men med en stor skillnad.
Förr i tiden så drevs försämringarna mer av att bolagens ägare vill tjäna mer pengar på bekostnad av dom som jobbar för företaget.

Idag så är skillnaden att vi konsumenter väljer i allt större utsträckning så billiga alternativ hos "oseriösa" att dom som är "seriösa" tvingas att anpassa sig. Detta samtidigt som vi konsumenter klagar på förändringarna hos dom "seriösa" för att dom försämrar för sina medarbetare.

Som exempel: Vi klagar på att SAS tvingas försämra för sina medarbetare, samtidigt som vi flyger Norwegian och RyanAir.
Eller "Svenska/ekologiska/närproducerat/valfri" varor är så dyra och dom måste bli billigare, samtidigt som vi köper det billigaste skitet vi kan hitta, och sen slänger hälften för att det blev dåligt. Hade efterfrågan varit hög på det vi egentligt velat ha hade priset gått ner för fler hade vågat producerat det.

Vi väljer själva vilken värld vi vill leva i..... Vi gör aktiva val varje dag som kan göra världen bättre eller sämre.....
 
Jag instämmer i förra talaren med några tillägg..

Denna utveckling på flygsidan är inte hållbar, de låga priserna leder till så pass stor ökning i flygandet att det inte är hållbart, folk skaffar sommarhus på andra sidan jorden och flyger fram och tillbaks över helgerna. Detta ökar och ger oerhörda belastningar. Dessutom genar bolag, flygplatser, flygplanstillverkare etc i hörnorna konstant för att hinna med att möta efterfrågan.

Min uppfattning är att våra ledare måste "grow a set of balls" och ta tag i detta, det ska såklart vara samma miljöavgifter på flygbränsle som andra bränslen. Jag är ganska övertygad att rutinerna runt flygplatser, personalrutiner, underhåll osv är på väg åt rakt fel håll.

Styr man upp detta så kommer priserna att öka, efterfrågan kommer då att se annorlunda ut och de bolag som idag går framåt kommer nog att få ändra på ganska mycket för att finnas kvar.
 
Jag instämmer i förra talaren med några tillägg..

Denna utveckling på flygsidan är inte hållbar, de låga priserna leder till så pass stor ökning i flygandet att det inte är hållbart, folk skaffar sommarhus på andra sidan jorden och flyger fram och tillbaks över helgerna. Detta ökar och ger oerhörda belastningar. Dessutom genar bolag, flygplatser, flygplanstillverkare etc i hörnorna konstant för att hinna med att möta efterfrågan.

Min uppfattning är att våra ledare måste "grow a set of balls" och ta tag i detta, det ska såklart vara samma miljöavgifter på flygbränsle som andra bränslen. Jag är ganska övertygad att rutinerna runt flygplatser, personalrutiner, underhåll osv är på väg åt rakt fel håll.

Styr man upp detta så kommer priserna att öka, efterfrågan kommer då att se annorlunda ut och de bolag som idag går framåt kommer nog att få ändra på ganska mycket för att finnas kvar.

Jag säger inte emot dig....

Men vi har dom ledare som vi själva väljer och en person med dom åsikterna skulle aldrig bli vald!
 

Paby

Medlem
När deras egna tidigare lojala piloter hellre ser konkurs och omstart som ett bättre alternativ, då förstår man hur ruttet det är inom SAS.

Jag undrar vad dessa piloter tror skulle förändras av en konkurs. Att kursa SAS skulle inte göra att klockan skruvades tillbaka och att alla villkor kunde återställas till vad dom var för tio år sedan. Världen och flygbranschen har förändrats på ett oroande sätt där konsumenter vill att allt ska vara så billigt som möjligt och så länge Norwegian, Ryan och andra tillåts härja fritt med sina affärsmodeller så måste övriga anpassa sig - man har inget val om man vill överleva, och det gäller inte bara SAS utan alla etablerade bolag. Tragisk utveckling där dom anställda och miljön får ta smällen.

Jag är av åsikten att det har blivit på tok för billigt att flyga vilket gett "dom stora massorna" ekonomisk möjlighet att flyga för mycket. Moder Jord har redan feber och den lär inte gå över om alla fortsatt har råd att flyga så mycket.
 
Toppen