Concorde
Founding Member
SAS har ytterligare press på sig att skära kostnaderna då man gör dåliga resultat. Det jag hör från insatta (Piloter) är skrämmande. SAS ledningen använder numera rena utpressningstaktiker för att få igenom sina förslag som är usla från en arbetstagares perspektiv.
SAS vill sänka piloternas löner rejält, och helst av allt förhandla om så att alla piloter blir kontraktsflygare, dvs ej anställda a la Norwegian. Låga löner, ingen trygghet, slutkörda efter tuffa scheman, ständigt på gränsen vad reglerna tillåter.
Föga överraskande säger SAS piloter nej till detta. Ledningen svarar då med hot att om ni inte accepterar villkoren kommen ni flyttas över till Blue1 basen i Helsingfors med helt andra villkor. Vem som helst kan räkna ut vad det innebär för etablerade Piloter med familjer och skolor att ta hänsyn till.
Accepterar ni inte har ni 12 månader kvar på företaget.
När deras egna tidigare lojala piloter hellre ser konkurs och omstart som ett bättre alternativ, då förstår man hur ruttet det är inom SAS.
SAS vill sänka piloternas löner rejält, och helst av allt förhandla om så att alla piloter blir kontraktsflygare, dvs ej anställda a la Norwegian. Låga löner, ingen trygghet, slutkörda efter tuffa scheman, ständigt på gränsen vad reglerna tillåter.
Föga överraskande säger SAS piloter nej till detta. Ledningen svarar då med hot att om ni inte accepterar villkoren kommen ni flyttas över till Blue1 basen i Helsingfors med helt andra villkor. Vem som helst kan räkna ut vad det innebär för etablerade Piloter med familjer och skolor att ta hänsyn till.
Accepterar ni inte har ni 12 månader kvar på företaget.
När deras egna tidigare lojala piloter hellre ser konkurs och omstart som ett bättre alternativ, då förstår man hur ruttet det är inom SAS.