Senaste nytt

Vad räknas som "familj" hos SAS?

miramax

Medlem
Jag har funderat lite på vad som räknas som familj. exempel: Jag, min sambo, min bror och hans fru. Är detta familj??
 

Jacob

Medlem
Flyttar detta till en separat tråd.

Det du nämner låter som familj, med en liten tveksamhet för din brors fru. Men föräldrar, barn, partner och syskon ska inte vara några problem. Har alla samma efternamn gör det allt lite enklare.
 

fcx

Medlem
I vilket sammanhang menar du "familj"? Gäller det tillgång till loungen så förklarar SAS det så här:
"Guldmedlemmar kan ta med en gäst eller upp till fyra närstående familjemedlemmar (make/maka, partner, egna barn och föräldrar) in i Loungen."

Guld - SAS
 

fcx

Medlem
Notera att syskon inte ingår i begreppet familj (tyvärr). Jag har dock fått igenom det tidigare.
 

jsn

Medlem
Har nämnt det tidigare - min erfarenhet är att mor+far+bror funkar alleles utmärkt som familj i Köpenhamn resp New York, men en tidig söndagsmorgon på Oslo blev det tvärstopp i loungen, enligt dem var det enbart make/maka samt egna barn som var familj.
 

Nemo

Medlem
Hur kan inte syskon vara nära familj... Närmre familj än så (förutom föräldrar) kan man väl knappast bli?
Rakt nedstigande led är närmast, se även arvslagar. Om far/mor har guldkort så kan barnen (=sinsemellan är de syskon) följa med i FT/lounge. Sedan får man tänka på att familj här anses vara de som lever under samma tak, om man inte bor tillsammans är det rimligare att kalla det nära släkt.
 

vicce

Medlem
Rakt nedstigande led är närmast, se även arvslagar. Om far/mor har guldkort så kan barnen (=sinsemellan är de syskon) följa med i FT/lounge. Sedan får man tänka på att familj här anses vara de som lever under samma tak, om man inte bor tillsammans är det rimligare att kalla det nära släkt.

Då kanske jag borde börja kalla mina syskon för släkt istället... Tycker fortfarande att det är märkligt. Det innebär ju att så fort man flyttar hemifrån så blir man skäktingar med varandra istället för en familj...

Det är absolut inget agg mot dig Nemo, du har bara svarat på min fråga :)
 
Då kanske jag borde börja kalla mina syskon för släkt istället... Tycker fortfarande att det är märkligt. Det innebär ju att så fort man flyttar hemifrån så blir man skäktingar med varandra istället för en familj...

Det är absolut inget agg mot dig Nemo, du har bara svarat på min fråga :)
Inte är detta en allmän definition, dvs inget som sas tagit ur luften? Man flyttar från sitt föräldrarhem och startar sina egna familj med fru/man och barn. Inget konstigt med det.
 
Toppen