Senaste nytt

American Airlines skär ner 13000 jobb

Jacob

Medlem
I november ansökte American Airlines om konkursskydd enligt chapter 11 i USA och som en följd har man nu inlett ett omfattande besparingsprogram. Antal anställda ska reduceras med 13000 från den nuvarande styrkan på 88000 anställda. Det berör 4600 mekaniker, 4200 markarbetare, 2300 flygvärdinnor och 400 piloter.

Totalt vill man reducera de årliga kostnaderna med 2 miljarder dollar och samtidigt öka intäkterna med 1 miljard dollar per år.

(Källa: Bloomberg)
 
Så man bör kanske undvika att enbart förlita sig på AA längre sträckor framöver eller innebär konkursskyddet att risken är låg eller noll att de kör KK?
 

Dr. Miles

Expert
Så man bör kanske undvika att enbart förlita sig på AA längre sträckor framöver eller innebär konkursskyddet att risken är låg eller noll att de kör KK?

Inget flygbolag har noll risk för konkurs, men det är självklart det skadar inte att vara vaktsam.

När det gäller konkursskydd(chapter 11), så kan jag tänka mig att det finns förutbestämd tid hur länge konkursskydd gäller.
Om din resa är inom konkursskyddsperioden bör du inte behöva vara orolig.
T ex SAAB gick i konkurs för deras konkursskyddsperiod gick ut och fodringshavare begärde konkurs. Var det inte så?
 
Om jag flyger med BA och de flyger codeshare med AA. Är det BA's uppgift att se till att jag hamnar på ersättningsflyg eller liknande i fall AA skulle gå i KK?
 

Dr. Miles

Expert
Om jag flyger med BA och de flyger codeshare med AA. Är det BA's uppgift att se till att jag hamnar på ersättningsflyg eller liknande i fall AA skulle gå i KK?

Det viktigaste är vem som har biljetterat din biljett.
Om British Airways(BA) har biljetterat din biljett på American Airlines(AA) flyg och AA konkar, då är BA skyldig att boka om flyg/återbetala din biljett.

Men om AA har biljetterat din biljett på BA flyg och AA konkar, så teoretiskt har BA ingen skyldighet att transportera dig.
 
Det viktigaste är vem som har biljetterat din biljett.
Om British Airways(BA) har biljetterat din biljett på American Airlines(AA) flyg och AA konkar, då är BA skyldig att boka om flyg/återbetala din biljett.

Men om AA har biljetterat din biljett på BA flyg och AA konkar, så teoretiskt har BA ingen skyldighet att transportera dig.

Yes, låter rimligt! Blir antagligen en BA resa till Canada snart och de "codesharar" med AA på några av sträckorna.
 
Toppen