Senaste nytt

Arlandas nya miljötillstånd

Xilan

Medlem
Idag den 21 november 2014, kommer domen från Mark och Miljööverdomstolen. Väldigt mycket står på spel och på flera punkter finns potentiella utfall som skulle begränsa kapaciteten på Arlanda. Här är några exempel.

  • Utsläppstaket. Som enda flygplats i världen har Arlanda ett utsläppstak som även inkluderar vägtrafik på samt till och från flygplatsen. Man är idag nära taket och diskussioner har förts om att man eventuellt skulle behöva införa biltullar, för att begränsa biltrafiken, om inte utsläppstaket försvinner eller förändras. Hur som helst skulle det kraftigt begränsa Arlandas möjligheter att växa.
  • Avvika från utflygningsväg. Av bullerskäl får måste all jettrafik följa utflygningsvägen upp till minst 6000 fot. Detta för att samla bullret i vissa stråk för att så få som möjligt drabbas. Turboproptrafiken berörs inte utan får svängas undan kraftigt från utflygningsvägen för att vara ur vägen för snabbare jettrafik bakom. Om vissa klagande instanser får som de vill kommer bullervärden ändras och tolkas hårdare vilket får till följd att flygplanen måste flyga längre och det blir ett mindre flexibelt system. I värsta fall måste även Fokker 50 och annan turboprop också följa SID (Standard Instrument Departure) och då måste bakomvarande trafik vänta betydligt längre än idag innan de kan starta. Detta skulle leda till längre startköer i peak och antagligen att man inte kan sälja lika många startslottar per timme. Alltså ger det att flyglinjer skulle behöva dras in.
  • Flyga över Upplands Väsby. Enligt nuvarande tillstånd får medges ej flygtrafik över Upplands Väsby efter 2018. Dåvarande Luftfartsverket gjorde en grov missbedömning när man när bana 3 planerades lovade att "i framtiden, nämligen 2019, finns det bra teknik som gör att vi kan flyga runt Väsby". Man är inte i närheten av att kunna klara av hög eller medeltrafik till bana 3 om man ej får flyga rakt in mot landningsbanan. Tyvärr för alla Väsbybor. Om domstolen ändå bestämmer att det är kurvad inflygning som gäller efter 2018 ger det en beräknad kapacitetsminskning på 50 % vid nordliga vindar. Dvs. om det är bana 01R för landning skulle kapacitetstaket vara omkring 20 landningar per timme istället för dagens 41. Man kan lätt dra slutsatsen att detta skulle få enorma konsekvenser.
Klockan 11 kommer domen. Mark- och miljverdomstolen - Information om det s.k. Arlandamlet
 
D

Deleted member 4971

Guest
Har lite svårt för skälet med buller. Arlanda öppnade inte igår, om man inte tål ljud kan man flytta till norrbotten, här är det tyst som i graven. Mer eller mindre ialla fall. Jag undrar vilket år Sverige kommer bli ett u-land som våra så kära politiker och andra tjänstemän kämpar väldigt hårt med i form av att göra det ännu svårare att konkurrera med utländska aktörer. Tragiskt...
 

NyfikenGrau

Medlem
Får bara högt blodtryck av sånt här...man lägger till att börja med Stockholms flygplats halvvägs upp i Norrland, sedan kommer man på många år efteråt (när man bebyggt en massa områden runt flygplatsen) att flygtrafik bullrar. Visserligen bullrar den mindre än förr, men låt inte fakta stå i vägen när det gäller att begränsa folkets kommunikationsmöjligheter :rolleyes:

Det gäller tyvärr inte bara Stockholm, är precis samma vettlösa diskussioner här i Berlin. Precis som @SAS404 skriver gör man allt vad man kan för att skada sina egna tillväxtmöjligheter för att folk i vissa förorter (men bara vissa, en diskussion för sig) ska slippa "buller". Nä jag ska inte skriva mer, dags att andas och dricka te...
 

Holloman

Medlem
Men det här kan ju inte stämma!!! Arlanda ska ju klara av att ta över trafiken från Bromma när den stängs har jag läst. Menar ni att det beslutet inte är verklighetsförankrat?o_O
 

adhoc76

Medlem
Får bara högt blodtryck av sånt här...man lägger till att börja med Stockholms flygplats halvvägs upp i Norrland, sedan kommer man på många år efteråt (när man bebyggt en massa områden runt flygplatsen) att flygtrafik bullrar. Visserligen bullrar den mindre än förr, men låt inte fakta stå i vägen när det gäller att begränsa folkets kommunikationsmöjligheter :rolleyes:

Den första delen av inlägget begriper jag inte. Jag tycker Arlanda ligger mycket bra placerat. Jag tror det är oundvikligt att se på Stockholm i det här sammanhanget som en Mälardalsregion och en placering mellan Stockholm och Uppsala tycker jag är utmärkt. Malmöregionen är ett bra exempel där Malmö och Köpenhamn kommunikationsmässigt har knutits ihop till en mer eller mindre sammanhängande region med arbetspendlig i båda riktningarna.

Numera är kommunikationerna bra till Arlanda, med såväl SJ, SL, Arlanda Express och flygbussar som förutom cityterminalen även har en linje till Liljeholmen/Hornstull via Fridhemsplan. Inte alls dumt.

Dessutom - man ska komma ihåg att Arlanda är av strategisk betydelse för hela landet. Hela samhällsbygget är nu sådant att drygt halva landet mer eller mindre är avfolkat beroende på en i mitt tycke extrem koncentration av arbetstillfällen och samhällsservice till stadsregionerna. Det gör att de som bor kvar ute i landet är helt beroende av snabba och fungerande anslutningar till städerna för att över huvud taget kunna bo kvar. Däri ligger också mitt stöd till Bromma flygplats. Det är enligt min mening inte en bekvämlighetsfråga för stockholmarna utan en förutsättning för landsbygden (särskilt givet Arlandas kapacitetsbrist).
 

NyfikenGrau

Medlem
Den första delen av inlägget begriper jag inte. Jag tycker Arlanda ligger mycket bra placerat. Jag tror det är oundvikligt att se på Stockholm i det här sammanhanget som en Mälardalsregion och en placering mellan Stockholm och Uppsala tycker jag är utmärkt.

Det hade inte varit något fel på placeringen om man haft en genomtänkt plan för kommunikation söderut, vilket man ju bara har börjat peta i lite försiktigt iom SJs regionaltåg från Linköping och inrättandet av Arlanda C. Och det är alltså alla åtgärder som gjorts sedan Arlanda öppnades för att underbygga den strategiska betydelsen för hela landet.

Det är garanterat mest invånare i ABC-län som kan tycka att ARN har bra markkommunikationer. Men men, den här diskussionen har vi haft ett antal gånger...
 

adhoc76

Medlem
Det är garanterat mest invånare i ABC-län som kan tycka att ARN har bra markkommunikationer. Men men, den här diskussionen har vi haft ett antal gånger...

Ja det är ju sant att det lämnar mycket i övrigt att önska när det gäller kommunikationer också västerut mot bl.a. Enköping, Västerås, Örebro etc...
 

SWEDE

Medlem
Det här har ju varit i pipeline länge och nu är det dax. Ingen kommer att bli glad. Likaväl och ärligt talat, om LGW som bäst kan prestera 55-57 rörelser per timma från sin enda bana och ARN totalt ligger kring 80 borde de kunna pressa ut mer av sina tre banor. Men om utsläppstaket blir liggandes så är det ju morsning&goodbye till all framtida expansion.
 
Toppen