Senaste nytt

Fenomenet lågprishotell - vad tycker vi?

Palazzi

Medlem
De flesta på denna sida (även jag till viss del) har ju förkastat lågpriskonceptet (eller "lågkostnads.." om man så vill) för flyget, men vad känner vi inför den växande marknaden: "Lågprishotellen".

Ofta är konceptet mindre rum och sparsamt med faciliteter - precis som hos Ryanair är allt tillval, förutom säng, toalett och duschvatten. Frukost ingår nästan aldrig, och ibland finns inte ens möjligheten att köpa.

Den malaysiska affärsmogulen Tony Fernandes, och grundaren till Air Asia, har starkt etablerat sitt koncept Tune Hotels.
Tune hotels har standardiserade rum, ofta fönsterlösa, om 9m2. Säng, toalett o dusch. Projektet började i asien och har sedan spridit sig till Europa och Australien - nu har de mängder med hotell, och fler väntar.

Easyjet har skapat Easyhotel, med samma koncept. Starkast närvaro i Europa, men även etableringar i Afrika.

Accorkedjan har differentierat vissa av sina Ibis-hotell som "Ibis-budget" med nästan lika låga priser.

På kontinenten finns även B&B Hotels, som ofta finns representerat i mindre städer - samma koncept som de ovan.

Jag har själv inte testat på konceptet, men har blivit lite nyfiken sedan B&B Hotels öppnade i min hemstad, Bergamo, förra veckan. Med billigaste konkurrent, Mercure, har priser från 700kr/enkelrum erbjuder denna kedja enkelrum från 325kr. Visst är inte heller 700kr hutlöst, men kanske är det värt att testa?

Hur resonerar ni? Privat och/eller i arbetet...
 

fcx

Medlem
Jag har bott på Ibis Budget i Polen. 300-350 kr per natt, inklusive bra frukost. Rum som ett modernt svenskt konferenshotell. Helnöjd, och kunde lätt ha betalat det dubbla.

Jag har bott på budgethotell i Danmark för 750 kr per natt. Handfatet var ett sådant med tryckknapp så att det bara rinner en liten stund. Duschen nästan oanvändbar och enda platsen i rummet man kunde öppna väskan på var på sängen (som var obekvämaste på länge). Huvuddelen av hotellrummen hyrdes ut som asylboende. Tänker inte återkomma.

Slutsats: hit and miss...
 
Jag reser endast privat och när jag reser vill jag inte sitta på rummet utan vara ute och utforska mitt resmål. Så jag behöver bara en säng, toalett och dusch. Jag passar hellre på att prova någon lokal maträtt ute på stan än att äta hotellfrukost. Så jag tycker lågpris är bra och min filosofi är att om det kostar hälften så mycket så kan jag resa dubbelt så ofta.
 

Lonelyflyer

Medlem
Lite samma här, beror på resmål men i helgen var ja i Rom o bodde på ett löjligt enkelt hotell för 350 spänn natten, inkl frukost ska tilläggas. Funkar för mig för ja sover mest bara på rummen o sparar hellre pengarna till annat.
Hade ja rest i tjänst skulle ja kanske begära mer för o kunna jobba på rummet o så. Men har inte det upplägget nu

Däremot är ja sugen på Warszawa o där kan man bo 5-Stjänigt för under tusenlappen, sånt gillar ja!
 

Palazzi

Medlem
Var är brytpunkten för att välja "lågprishotell"? Själv känner jag att det måste vara riktigt billigt, för att jag rent mentalt ska lockas - när lågpris = 800kr känner jag mig inte manad.

När vi pratar om orter där 5-stjärnigt är billigt, då behöver man ju inte fundera....

Tycker att dessa standardiserade lågprishotell ser intressanta ut för privatresor i ensamt sällskap. Det är ju åtminstone rent och fräscht, och det är mitt huvudkrav. Ofta finns också Wifi, vilket ju ersätter ev. TV alla dagar i veckan... Saknar dock kylskåpet i beskrivningen.
 

Dr. Miles

Expert
Jag är inget emot att bo på lågprishotell så länge det är rent och jag får eget rum.
Speciellt när jag är i transit eller att bo en natt där för en tidig morgonflyg dagen efter.

I praktiken har jag bott diverse "lågpris" hotell i Kina otaliga gånger och jag är nöjd med vad jag har fått i relation till hur mycket jag har betalat för.
I rummet på dessa hotell fanns det egen dusch&toa, en TV, ett bord, en vattenkokare, ett par tofflor och trådbunden internet.
Jag brukar att dra ner gardiner när jag är i rummet så fönsterlöst rum gör inget för mig.
 

rvarttinen

Medlem
Undviker nog s.k. billigare hotell, om det inte är det enda på orten. Brukar ha en slags helhetssyn på resandet och då vill jag gärna att flyg och hotell är i någotsånär paritet med varandra. Boendet blir för mig en del av upplevelsen i resan.

Har bott på Mercure i Antwerpen, inte jättebilligt (ca SEK 1000, med frukost), men kanske väl skral inredning. Ingen jättehöjdare, men helt ok för några dagar (konferens) och bra läge. Några tvåstjärniga Mercure (< SEK 800 ... 1000 per natt också med frukost, stor sådan!) i Paris har det också blivit, de tycks ha ett visst renoveringsbehov - men det har också varit rena 'budgetresor' för en del nödvändiga inköp, och plockat ut poängbiljetter på AF.
 

NyfikenGrau

Medlem
Hehe....jag har inte direkt brist på erfarenhet av dessa kedjor...tycker de är helt ok!

Det man ska se upp rejält med, är privata budgethotell som inte tillhör någon kedja, då tar jag hellre något betydligt dyrare.

Så länge sängen är bra, det är mörkt och tyst på rummet och ett fungerande badrum ingår, så är jag helnöjd. Min erfarenhet är också tyvärr att en hög prislapp inte är en garanti för ovanstående beskedliga krav.

Gillar också anonymiteten och flexibiliteten dessa budgethotell ger, att man kan droppa in heltrött 2 på natten, slå in en kod och bara lägga sig, eller inte behöva tänka på när frukost serveras osv.
 
Jag har som regel att det inte ska vara jobbigt att resa och bo på hotell. Ibland har man inga andra val än att välja hotell med lägre standard men då har jag också själv tagit det beslutet. När jag menar lägre standard är det hotell som inte har några faciliteter alls.

I Korea och närmre bestämt Mokpo/Geoje finns det egentligen bara ett alternativ som håller högre standard och det är svindyrt. Alternativen är så kallade Motell för ca 400-500kr som är rena och fräscha men som inte erbjuder mer än rum, säng och dusch men ingen frukost. Funkar helt okay trots att man måste köpa frukost på 7 eleven.

Men mina grundkrav är inte att det ska vara lyx men jag vill helst ha frukost och om jag har bott på ett hotell som har haft dålig frukost så tenderar jag att välja bort det nästa gång. Jag uppskattar om det finns strykmöjligheter på rummen men det måste i alla fall finnas kemtvätts service.

Så är rummet rent fräscht och dusch så kan jag bo där! Fast jag uppskattar om det finns mer service då det gör mitt reseliv enklare och mindre stressigt.
 
  • Gilla
Reactions: Pho

GillBates

Medlem
Nu har jag inte bott på några standardiserade lågprishotell på senare år, men vid de fall jag har bott på sådana (Formule 1, Ibis tex) så innebar det rätt ofta att de låg långt från centrum. Men i stort sett alla gånger jag bott så, så har dessa övernattningar gjorts när vi varit i transit och inte behövt ha tillgång till ortens sevärdheter. Jag tycker dock att konceptet med standardiserade budgethotell känns "lockande". Att bo billigt (<5-600 SEK/natt) på ett okänt hotell är ju alltid en risk. Men skulle man veta vad man fick så är det en annan grej.
 
Toppen