Senaste nytt

JR East Gran Class på Shinkansen Hayabusa, mellan Omiya-Sendai

Dr. Miles

Expert
Det skrivs alldeles få reserapport utanför flyget och det vill jag ändra lite på med min reserapport om tåg. :)
Jag har haft tillfälle att prova JR East:s premiumprodukt Gran Class på Shinkansen Hayabusa när jag var i Japan.

Jag reste från Omiya utanför Tokyo till Sendai i norra Japan.
Avståndet mellan Omiya och Sendai är ca 321 km och resan tog 66 minuter. Vilket motsvarar ca 291 km/timme. Max hastighet av Shinkansen Hayabusa är 320 km/timme.
För er information, 321 km är ungefär som mellan Stockholm och Jönköping eller mellan Göteborg och Ystad.
Screenshot20141119_1.jpg


Biljettpriset på sträckan i Gran Class var 19.400 JPY (ca 1.220 SEK) inkl. platsreservation. Vanlig 2 kl biljett på samma sträcka kostar 10.470 JPY (ca 660 SEK) inkl. platsreservation.

Bild av Shinkansen Hayabusa
JR East Gran Class, 02.jpg

JR East Gran Class, 01.jpg


Seat layout av Gran Class på Hayabusa är 2-1 istället för 3-2 i 2 klass.
JR East Gran Class, 27.jpg

Bredden av säte är 520 mm (ca 20 tum) och seat pitch är 1.300 mm (ca 51 tum), vilket är ungefär ca 15 cm kortare än Lufthansas gamla Business class säte (ca 58 tum).
JR East Gran Class, 10.jpg

JR East Gran Class, 30.jpg


I Gran Class finns det dedikerad tågvärd som serverar endast i denna vagn.
JR East Gran Class, 22.jpg


Tågvärdinnan hälsade mig välkommen ombord och hon förklarade vad som ingår i Gran Class när jag satt mig i stolen.
I Gran Class ingår en lätt måltid i form av matlåda, drycker (inkl. öl&vin) samt amenity kits.
Det fanns en meny placerad på armstödet.
JR East Gran Class, 11.jpg


Stolen:
Stolen är shell-form därför påverkas stolen inte av stolen framför sig även om resenären framför sig fäller ner stolen. Det är mycket komfortabelt både i normalläge och vid lutning.
Lutningsvinkel är 45 grader och benstöd kommer upp vid lutning
Uppfällbart bord finns i armstödet
JR East Gran Class, 18.jpg

I lutningsläge

Kontrollpanell för stolen:
Stolen är eldriven och kan justera med knappar på armstödet. Det finns också en knapp för att kalla tågvärden.
JR East Gran Class, 25.jpg


Måltid:
Det fanns två val av maten. En japansk och en västerländsk (smörgåsar). Båda är ej varm mat.
Jag valde en japansk matlåda med olika ingredienser. Maten smakade gott och det var en lagom portion för en resa före lunch. Jag valde en Oolong-te till maten för jag skulle köra bil efter tågresan.
Till dessert fick jag en påsa av blandning av riskakor och en bit äppelkaka. Jag fick en grönt te till fikat.
JR East Gran Class, 20.jpg

JR East Gran Class, 23.jpg


IFE:
Det finns tidningar i fickan på stolen framför sig.
Eluttag finns under armstödet. Japansk eluttag (samma format som i USA fast 100 V).
Det finns inget trådlös internet ombord på Hayabusa än.
JR East Gran Class, 26.jpg


Amenity kits:
Tofflor, ögonmask
Utöver detta kan man låna täcket.
JR East Gran Class, 29.jpg


Resan gick så snabbt så jag önskade till och med att jag kunde åka lite längre.
Det är klart ett behagligt sätt att resa på tåg. Gott om plats både i längd och i bredd.
Servicenivån kan jag nog säga att det motsvarar Business class inom Europa. Tågvärdinnan kom flera gånger och frågade om jag behövde något mer.
Ljudnivån var dock ungefär samma nivå som på Boeing 737, dvs ganska mycket. Det är enda som drar ner betyget.

Om det är värt eller inte beror det nog på personen. Kanske om någon orkar att dricka vin/öl så mycket så att det betalar sig för mellanskillnaden. ;) Själv skulle jag inte betala mellanskillnaden ca 560 SEK för en 66 minuters resa privat.


Det går att köpa JR East Pass för 22.000 JPY (ca 1.382 SEK) för valfri 5 resedagar inom 14 dagar om man vill resa inom östra och norra Japan, dock man behöver att köpa tillägg för 1 klass + Gran Class.
JR EAST PASS | Fares & Passes | JR-EAST
 
Last edited:
Kul rapport!
Förutom att det "flyger" fram ser det ju ut som ett flygplan invändigt. Jag har provat mellan Tokyo och Kyoto i monkey, även det en behaglig upplevelse :)

15 nov genomfördes lyckade tester av Maglev Shinkansen upp till 500 km/h.
 
Last edited:
Det ser fantastisk ud! Selv "almindelig" Shinkansen er jo både hurtig og komfortabel, men Hayabusa Gran Class ser utroligt imponerende ud.

Det vækker mange gode minder tilbage fra 2006 hvor vi besøgte det meste af Japan med Shinkansen - noget jeg helt sikkert vil en anden gang når tiden er til det :)

Måske man skal lave en dagstur fra Tokyo til Sendai i Påsken....
 

Palazzi

Medlem
WOW!! Väldigt roligt med dessa, lite ovanliga, rapporter :) .

Jag som tyckte att t.e.x. Italienska "Italo" höll hög klass - detta är helt klart ett par snäpp bättre.

Hade inte tvekat en sekund att boka detta istället för flyg, även på något längre sträckor. En ytterligare fördel är ju att mat och dryck smakar som de bör, när man inte befinner sig på 8-10.000m höjd.
 

Dr. Miles

Expert
Hade inte tvekat en sekund att boka detta istället för flyg, även på något längre sträckor. En ytterligare fördel är ju att mat och dryck smakar som de bör, när man inte befinner sig på 8-10.000m höjd.
Längsta sträckan med Hayabusa är Tokyo-Shin Aomori (ca 713 km) och det tar bara tre timmar. Priset på denna sträcka i Gran Class är 27.110 JPY (ca 1.700 SEK).

Prissättning av tågbiljett i Japan är annorlunda från Sverige (och från Tyskland).
Det finns base fare oavsett om det är Regular, Express, Limited Express eller Shinkansen. Base fare är baserad på avståndet mellan avreseort och destination.
Sedan tillkommer Express tillägg eller Shinkansen tillägg.
Ovanpå det finns Platsreservation, Green Car (1 klass) tillägg och Gran Class tillägg.
Om man vill åka Gran Class betalar man: Base fare + Shinkansen tillägg + Green Car tillägg (platsreservation ingår) + Gran Class tillägg.
En fördel med detta system är att man kan åka annat (tidigare/senare) tåg. Enda du förlorar är platsreservation, vilket är nog största fördelen för Shinkansen mot flyget.

Flyget mellan Tokyo Haneda (HND) och Aomori (AOJ) kostar från 13.100 JPY (ca 822 SEK) per enkelresa med förköpskrav 55 dagar. Resa samma dag kostar 34.100 JPY (ca 2.140 SEK) per enkelresa.

Med tanke på att man måste resa till/från flygplatserna är Shinkansen överlägset alternativ.
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Trevlig rapport! Kul att läsa!

Nu önskar jag bara att vi fick se denna typ av tåg här hemma också. Skulle gärna åka mer tåg, om vi kunde få till det.

Själv har jag åkt 'gamla' Shinkansen mellan Shin-Yokohama och Tokyo central. Angenäm, men väl kort, upplevelse.
 
Toppen