Jag vet inte alls hur det är med flygningar över Sibirien specifikt, men jag kan kanske bringa lite klarhet i vad det kostar att flyga generellt.
Det finns en avancerad matematiskt formel för hur mycket ett flygbolag ska betala för att flyga. Den förenklade varianten heter: att flyga 100 km med ett flygplan vars maximala startvikt är 50 ton kostar en enhet. Detta ger att flyga 400 km med ett 100 tons flygplan kostar 8 enheter osv.
Transportstyrelsen i Sverige bestämmer varje år en 'unit rate' i Euro. Denna justeras sedan månadsvis med hänsyn till valutafluktueringar. För tillfället är Sveriges Unit Rate ca €70. Enligt exemplet ovan betalar alltså ett flygbolag som flyger 400 km med ett 100 ton tungt flygplan i svenskt luftrum €560 för detta.
Betalningen sker för enkelhetens skull till Eurocontrol i Bryssel som sedan fördelar pengarna till Europas länder. Varje land har sin egen unit rate, där Schweiz och UK är dyrast med omkring €100 och det finns länder som ligger på omkring €30.
Dessa avgifter kallas normalt En Route-avgifter på svenska och dessa betalar sedan alla flygtrafikledningens kostnader, inklusive personal, utrustning, utbildning av flygledare, utveckling av nya system och procedurer osv osv.
Detta är viktigt att ha i åtanke när Åsa Romson eller någon annan påstår att flyget måste bära mer av sina klimatkostnader. Visst flygbränsle beskattas ej, men flyget betalar hela sin infrastruktur själv till skillnad från exempelvis tåg eller biltrafiken. Man kan även lägga till att när Swedavia plöjer ner miljarder och åter miljarder på nya Pir G och en ny Terminal 2 osv på Arlanda så är det parkeringsvagifter och hyror som bekostar detta. Varken LFV eller Swedavia får skattepengar utan har tvärtom ett avkastningskrav på sin verksamhet.
Ja nu blev det off topic så det skriker om det. Jag ber om överseende.