Senaste nytt

Stor prisskillnad SAS vs Momondo och multicity flighter?

Wettiz

Ny medlem
Jag har de senaste månaderna checkat av priser för en resa med familjen i juli 2015 enligt följande:

ARN-SFO
LAS-NYC
NYC-ARN

Denna resa går inte att boka på SAS hemsida eftersom dom inte har multicity funktionen. När jag sökt på Momondo eller Kayak ligger SAS på 18 000:-/pers för Economy. Dessutom dyker inte alltid rutten via CPH upp, bara Chicago. På ITA Matrix dyker en helt OK rutt upp med SAS för ca 9000:-.
Fram till förra veckan dök SAS ibland upp med billigare resan för mina datum och dessutom via CPH.

Så till mina frågor.
1. Hur fungerar det med SAS och de resor som dyker upp på resesajter. Varför kan jag hitta resor på SAS hemsida ARN-SFO via CPH och hem från NYC för ca 9000:- men med den extra flighten LAS-NYC ligger det på över 18 000:- på resesajterna?
2. Vilken resebyrå kan beställa en resa enligt ITA Matrix?
3. Kan man beställa multicity resor av SAS direkt? Deras hemsida säger inget om telefonbeställning. (jag blir EBG nästa vecka)

Tack för all hjälp.
 
Prøv at benytte den funktion der hedder T/R: Hjem fra anden by. Jeg går ud fra at i skal have et stop i NYC og derfor vil det formentligt kunne betale sig at booke rejsen som en OpenJaw Stockholm-San Francisco // New York-Stockholm og så en seperat enkeltbillet Las Vegas-New York.
Skærmbillede 2014-11-19 kl. 18.47.55.png
 
Jag bokade en ganska komplicerad multi-city resa med sex ben i somras och då använde jag mig en hel del av Google's flygsök vilket verkligen rekommenderas!

Snabbt, enkelt, bra info (wifi / möjliga flighter / alternativa flygplatser / om förseningar är vanligt mm), enkelt att bokmärka ett sök för löpande uppföljning som i ditt fall och framförallt ger den dig smidiga utlänkar till sajter som kan boka biljetten alternativt t.om. telefonnummer dit du kan ringa för att boka, vad serviceavgiften då blir och hur du ska beställa!

För min resa bokade jag till slut på United.com men det var ofantligt mycket enklare att göra söket på Google och klicka ut till United.com än att ens försöka göra samma sak på deras sida direkt.

Exempelsök för det du efterfrågade (godtyckliga datum): Flyg - Sk p Google
 

Wettiz

Ny medlem
Tack för alla tips vilka kommer sänka min kostnad betydligt. Man kanske skulle satsa det man sparar, på nåt spel i Vegas :)
Söka flyg direkt med Google var en nyhet för mig. Har bara använt deras ITA Matrix men den saknar ju kopplingen till bokningen av biljetter.
Jag har fått svar på mina frågor utom den om SAS har kvar bokning via telefon, eller om man är hänvisad till resebyråer för "avancerade" multi-city resa där man vill flyga SAS?
 

Wettiz

Ny medlem
Bokat och klart! Det blev en bokning direkt med Lufthansa och 380 via Frankfurt och till SFO. Billigare än resebyrå, och troligen enklare att fixa ev. problem under vägen direkt med LH. Ringde faktiskt direkt efter bokning för att fixa in mitt EBG kort, och telefonkön var superkort och bemötandet sådär tryggt Tyskt och korrekt.

Ville helst flyga med SAS via CPH, men tyvärr var dom betydligt dyrare än LH.

Tack för alla tips och råd.
 
Toppen