Senaste nytt

Hjärnsläpp, - flyga för poäng eller pengar?

johisco

Medlem
Fick hjärnsläpp så jag tänkte fråga här istället...

Har köpt en TOR i SAS Plus ARN-GVA för 3600 SEK som genererar 8 750 baspoäng. Men idag trillade det ner ett erbjudande om halva poängen till GVA från ARN. Jag bokade således samma resa som tidigare men i SAS GO för 15000 poäng och 480 SEK.

Given deal tänkte jag först men blev sen osäker så jag frågar här :)
 

Nemo

Medlem
Värderar du poängen enbart för användning är de grovt sett värda 10 öre/st. Vill du ha dem för status (nå *G alt Diamond) kan de vara värda mer.
Betala resan kontant kostar 3600-875=2725 kr
Betala med poäng kostar 1500+480=1980 kr
Men betald resa var i Plus och poängresa i Go. Om du redan har *G ingår lounge, Fast Track då blir Plus-värdet någon sallad och chokladbit. Båda resor är ombokningsbara. Har du inte *G blir Plusvärdet högre, men knappast 745 kr.
Således är det (om du inte jagar status) värt att ta poängresan, som @Najk skriver.
 

johisco

Medlem
Ah, snyggt!! Har ny period 1:a januari och är uppe i cirka 55 000 baspoäng nu så det är ju inget som är solklart att jag når guld nästa år för resmönstret ser likvärdigt ut.

Men iom med "prisskillnaden" och att jag redan får ta med mig skidor etc. med guldkortet samt lounge etc. så blir det till att avboka den köpta! Tack!!
 
Toppen