Dr. Miles
Expert
Det skrivs alldeles få reserapport utanför flyget och det vill jag ändra lite på med min reserapport om tåg.
Jag har haft tillfälle att prova JR East:s premiumprodukt Gran Class på Shinkansen Hayabusa när jag var i Japan.
Jag reste från Omiya utanför Tokyo till Sendai i norra Japan.
Avståndet mellan Omiya och Sendai är ca 321 km och resan tog 66 minuter. Vilket motsvarar ca 291 km/timme. Max hastighet av Shinkansen Hayabusa är 320 km/timme.
För er information, 321 km är ungefär som mellan Stockholm och Jönköping eller mellan Göteborg och Ystad.
Biljettpriset på sträckan i Gran Class var 19.400 JPY (ca 1.220 SEK) inkl. platsreservation. Vanlig 2 kl biljett på samma sträcka kostar 10.470 JPY (ca 660 SEK) inkl. platsreservation.
Bild av Shinkansen Hayabusa
Seat layout av Gran Class på Hayabusa är 2-1 istället för 3-2 i 2 klass.
Bredden av säte är 520 mm (ca 20 tum) och seat pitch är 1.300 mm (ca 51 tum), vilket är ungefär ca 15 cm kortare än Lufthansas gamla Business class säte (ca 58 tum).
I Gran Class finns det dedikerad tågvärd som serverar endast i denna vagn.
Tågvärdinnan hälsade mig välkommen ombord och hon förklarade vad som ingår i Gran Class när jag satt mig i stolen.
I Gran Class ingår en lätt måltid i form av matlåda, drycker (inkl. öl&vin) samt amenity kits.
Det fanns en meny placerad på armstödet.
Stolen:
Stolen är shell-form därför påverkas stolen inte av stolen framför sig även om resenären framför sig fäller ner stolen. Det är mycket komfortabelt både i normalläge och vid lutning.
Lutningsvinkel är 45 grader och benstöd kommer upp vid lutning
Uppfällbart bord finns i armstödet
I lutningsläge
Kontrollpanell för stolen:
Stolen är eldriven och kan justera med knappar på armstödet. Det finns också en knapp för att kalla tågvärden.
Måltid:
Det fanns två val av maten. En japansk och en västerländsk (smörgåsar). Båda är ej varm mat.
Jag valde en japansk matlåda med olika ingredienser. Maten smakade gott och det var en lagom portion för en resa före lunch. Jag valde en Oolong-te till maten för jag skulle köra bil efter tågresan.
Till dessert fick jag en påsa av blandning av riskakor och en bit äppelkaka. Jag fick en grönt te till fikat.
IFE:
Det finns tidningar i fickan på stolen framför sig.
Eluttag finns under armstödet. Japansk eluttag (samma format som i USA fast 100 V).
Det finns inget trådlös internet ombord på Hayabusa än.
Amenity kits:
Tofflor, ögonmask
Utöver detta kan man låna täcket.
Resan gick så snabbt så jag önskade till och med att jag kunde åka lite längre.
Det är klart ett behagligt sätt att resa på tåg. Gott om plats både i längd och i bredd.
Servicenivån kan jag nog säga att det motsvarar Business class inom Europa. Tågvärdinnan kom flera gånger och frågade om jag behövde något mer.
Ljudnivån var dock ungefär samma nivå som på Boeing 737, dvs ganska mycket. Det är enda som drar ner betyget.
Om det är värt eller inte beror det nog på personen. Kanske om någon orkar att dricka vin/öl så mycket så att det betalar sig för mellanskillnaden. Själv skulle jag inte betala mellanskillnaden ca 560 SEK för en 66 minuters resa privat.
Det går att köpa JR East Pass för 22.000 JPY (ca 1.382 SEK) för valfri 5 resedagar inom 14 dagar om man vill resa inom östra och norra Japan, dock man behöver att köpa tillägg för 1 klass + Gran Class.
JR EAST PASS | Fares & Passes | JR-EAST
Jag har haft tillfälle att prova JR East:s premiumprodukt Gran Class på Shinkansen Hayabusa när jag var i Japan.
Jag reste från Omiya utanför Tokyo till Sendai i norra Japan.
Avståndet mellan Omiya och Sendai är ca 321 km och resan tog 66 minuter. Vilket motsvarar ca 291 km/timme. Max hastighet av Shinkansen Hayabusa är 320 km/timme.
För er information, 321 km är ungefär som mellan Stockholm och Jönköping eller mellan Göteborg och Ystad.
Biljettpriset på sträckan i Gran Class var 19.400 JPY (ca 1.220 SEK) inkl. platsreservation. Vanlig 2 kl biljett på samma sträcka kostar 10.470 JPY (ca 660 SEK) inkl. platsreservation.
Bild av Shinkansen Hayabusa
Seat layout av Gran Class på Hayabusa är 2-1 istället för 3-2 i 2 klass.
Bredden av säte är 520 mm (ca 20 tum) och seat pitch är 1.300 mm (ca 51 tum), vilket är ungefär ca 15 cm kortare än Lufthansas gamla Business class säte (ca 58 tum).
I Gran Class finns det dedikerad tågvärd som serverar endast i denna vagn.
Tågvärdinnan hälsade mig välkommen ombord och hon förklarade vad som ingår i Gran Class när jag satt mig i stolen.
I Gran Class ingår en lätt måltid i form av matlåda, drycker (inkl. öl&vin) samt amenity kits.
Det fanns en meny placerad på armstödet.
Stolen:
Stolen är shell-form därför påverkas stolen inte av stolen framför sig även om resenären framför sig fäller ner stolen. Det är mycket komfortabelt både i normalläge och vid lutning.
Lutningsvinkel är 45 grader och benstöd kommer upp vid lutning
Uppfällbart bord finns i armstödet
I lutningsläge
Kontrollpanell för stolen:
Stolen är eldriven och kan justera med knappar på armstödet. Det finns också en knapp för att kalla tågvärden.
Måltid:
Det fanns två val av maten. En japansk och en västerländsk (smörgåsar). Båda är ej varm mat.
Jag valde en japansk matlåda med olika ingredienser. Maten smakade gott och det var en lagom portion för en resa före lunch. Jag valde en Oolong-te till maten för jag skulle köra bil efter tågresan.
Till dessert fick jag en påsa av blandning av riskakor och en bit äppelkaka. Jag fick en grönt te till fikat.
IFE:
Det finns tidningar i fickan på stolen framför sig.
Eluttag finns under armstödet. Japansk eluttag (samma format som i USA fast 100 V).
Det finns inget trådlös internet ombord på Hayabusa än.
Amenity kits:
Tofflor, ögonmask
Utöver detta kan man låna täcket.
Resan gick så snabbt så jag önskade till och med att jag kunde åka lite längre.
Det är klart ett behagligt sätt att resa på tåg. Gott om plats både i längd och i bredd.
Servicenivån kan jag nog säga att det motsvarar Business class inom Europa. Tågvärdinnan kom flera gånger och frågade om jag behövde något mer.
Ljudnivån var dock ungefär samma nivå som på Boeing 737, dvs ganska mycket. Det är enda som drar ner betyget.
Om det är värt eller inte beror det nog på personen. Kanske om någon orkar att dricka vin/öl så mycket så att det betalar sig för mellanskillnaden. Själv skulle jag inte betala mellanskillnaden ca 560 SEK för en 66 minuters resa privat.
Det går att köpa JR East Pass för 22.000 JPY (ca 1.382 SEK) för valfri 5 resedagar inom 14 dagar om man vill resa inom östra och norra Japan, dock man behöver att köpa tillägg för 1 klass + Gran Class.
JR EAST PASS | Fares & Passes | JR-EAST
Last edited: