Senaste nytt

När ska SAS uppgradera sin Business Class interiör?

Axelzon

Medlem
God middag,

Tänkte höra mig för med kollegorna här på BusinessClass.se om man sett eller hört något
om att SK har planer på att byta ut/Uppgradera eller renovera befintlig utrustning.

Från och till har det varit sådär, men de senaste flighterna jag haft i April och Maj: T/r Beijing, Newark och Washington så har stolarna låste sig, vilket var gång krävt en "nollställning", AVOD systemet har, eller tv skärmen har haft så dålig kvalitet att det blir jobbigt att fokucera blicken, vilket gör att man inte tittar alls.

Det svar man får av den som vanligt trevliga besättningen är: En tekniker kommer titta på detta när vi landat. Men?

Tack / Axelzon
 
När jag flög ORD-CPH för någon månad sedan så låste motorn i stolen sig, I RÖRELSE FRAMÅT/UPPÅT. Skräckslagen upplevelse när jag desperat försökte trycka på alla knappar för att den skulle stanna och jag inte skulle klämma handen under bordet eller spilla ut det nyupphällda kaffet. 1D blev istället 7B efter att jag fick välja mitt eget säte i den annars tomma minikabinen på A340.

Orsaken var visst att en kudde hade fallit ner och klämt fast nedre delen av stolen, men sedan var den kaputt. Inte ens nollställning hjälpte utan antagligen hade något fysiskt gått sönder.

AVOD håller jag helt och hållet med om. Mycket bättre att ha med sin laptop eller iPad än SAS 90-tals TV.
 
Jag har inte flygit långflight med SAS sen januari.
Då sa jag och min kollega samtidigt när vi satte oss i c-kabinen: Fy f*n va det ser slitet och sunkigt ut!
Känns ju tyvärr inte som en premium produkt längre. Jag skulle väldigt gärna välja SAS istället för andra Star Alliance bolag men standarden är för dålig i mina ögon. Det enda som fortfarande håller hög kvalitet är maten tycker jag. För samma pris som SAS tar får jag ett bättre säte, bättre AVOD, bättre lounger, fördelar/igenkänning som guld-medlem samt om/avbokningsbar biljett utan extra kostnad på andra bolag.

Men som sagt, jag hoppas verkligen SAS kan uppgradera hela sin business produkt snart för då skulle jag välja dem varje gång!
 

agehall

Medlem
Jag flög C med SK från DXB i våras och så illa tyckte jag inte kabinen var. Visst var det uppenbart att den inte var ny, men så sunkig var den väl inte, eller är det bara jag som inte är så kräsen?
 

Concorde

Founding Member
Det lär variera beroende vilken maskin man hamnar i och dom flesta bolag dras med liknande problem. Vissa maskiner är äldre, andra nyare. SAS snurrar ju ett 10 tal wide bodies varav nyaste är från 2004 och äldsta 2001. Min amatörmässiga analys är att det blir ett väldigt slitage på dessa och man prioriterar att reparera saker som håller planen i luften i första hand. Varje timme i hangaren är förlorade pengar. SAS har idag inte kapital till att uppdatera sin long-haul business kabin. Håller med Herr Senap och misstänker att du talar om antingen BA eller LH?

Jag kan tillägga att BA stoppade i en andra generation av Club World (l/h business) 2006 med 100% fällbara 190cm långa säten och valde en design som innebär viktminskning. Det är inte ovanligt att knakar och knarrar i dessa säten idag, efter 5 år.

Mycket intressant kortfilm på ämnet: http://www.monocle.com/sections/business/Web-Articles/Aircraft-Interiors-Expo/ Den mässan vore något!
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Jag tycker uppgraderingen till nya stolarna var ett konstigt val från SAS sida. Någon som kommer ihåg hur mycket problem det var i början?
Färgsättningen ser billig ut och de ljusa skinndetaljerna såg skavda ut på en gång. Stolen känns som en inköpsavdelningsprodukt och inte utvald av några som brukar åka. Alldeles för krångliga kontroller, oskön i utfällt läge (knöligt i ryggen), mycket dålig privacy och uppenbarligen svårstädade eftersom det ligger så mycket gammalt skräp nere i stolarna.

Hur som helst så kommer SAS så klart inte ha råd att förändra detta under den närmaste tiden. Och för dagflygningar är komforten helt oK eftersom service och matkoncept är bra. Men för nattflygningar där själva stolen är det viktigaste börjar man tyvärr tröttna, håller med om det.

IFE på SAS har i alla fall jag slutat använda över huvud taget, känns helt daterat. Tur att det finns laptops.
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Läste igenom inläggen ovan en gång till (inklusive mitt eget) och inser att man kan få intrycket att SAS Business Class är crap på långflygningarna. Så är det verkligen inte - tycker jag i alla fall.
Mat och service är överlag kanon (om man uppskattar den skandinaviska informella stilen), vi pratar ju inte om First Class. Själva stolarna är sämre än vissa konkurrenter och börjar helt klart se slitna ut. Men totalupplevelsen är ändå bra, speciellt på en dagflygning där serveringen är viktig.
Det går ju att se på film också med video-on-demand och hyfsat många filmer, men en egen laptop rekommenderas alltså eftersom skärmarna är av äldre kvalité.
 

Roger J

Medlem
Exakt, jag är också nöjd med deras grej, men eftersom det nu finns konkurrens på de flesta linjerna om man reser från Stockholm (på grund av bytet i Köpenhamn) så är det som det är. IFE är daterat, stolarna helt OK men inte perfekta. Servicen bättre än många konkurrenter.
Hoppas SAS får råd att satsa lite på long haul framöver bara.
 

MarcusC

Medlem
Instämmer med övriga, SAS "hårda produkt" stolar & IFE är inte den nyaste/bästa. Den mjuka biten service & mat tycker jag oftast håller hög business klass. För dagflygningar duger SAS bra, natt flygningar finns ju en del bolag som är klart bättre. Samtidigt är det ju flera bolag i samma sits med äldre säten. Se bara på LH, visst deras stol är modernare, men i mitt tycke inte bekvämare...

Med nya stolar & IFE skulle dock SAS sticka ut. Känns väl tyvärr inte som SK har nån uppgradering i sikte närmaste året?

Flög LX nya C häromdagen (A330), bra IFE och bra stolar / konfiguration...däremot tycker jag service var opersonlig. Swiss är ju i färd uppdatera sina C säten.
 
Last edited:
Toppen