Senaste nytt

Minsta antal dagar att ansöka om ESTA-visum innan avresa

Markus787

Medlem
Hej!

Fick precis en förfrågan om att åka till Chicago nu på onsdag men insåg att mitt ESTA inte är giltigt längre. Finns det några regler för minsta antal dagar innan avresa som man behöver ansöka om ESTA? Har hört något om 72h innan avresa men har svårt att hitta någon specifik information.

Kan jag åka om jag ansöker ikväll?

Tack på förhand.
 

kexxcream

Medlem
Det är en rekommendation, inget krav. Vanligtvis tar det någon minut att få ansökan godkänd. Dock har jag varit med om att vänner som tidigare aldrig varit i USA har fått vänta en dag.
 

SFC

Medlem
Jag har uppfattat det som att 72h är för att du ska kunna fixa visum om inte ESTA godkänns. När jag ansökt har jag blivit godkänd omedelbart, och det viktiga är att du har ESTA när du checkar in.

Ansök omedelbart, blir du godkänd direkt så är det bara att åka!

Jag har som rutin att alltid ha ett giltigt ESTA, man vet ju aldrig när man får en impuls att åka västerut :)
 
Du kan i princippet ansøge om ESTA helt frem til afrejse. De fleste flyselskaber har dog en regel om at ESTA mm. skal findes i bookingen senest 72 timer før afgang eller ved bookingstilfældet hvis der bookes indenfor 72 timer af afgang.

Så det er bare med at komme i gang og nyde turen :)
 

FF#1

Medlem
Det brukar som sagt gå bra, höll på att göra en tabbe en gång, hade med med reservpasset på väg till USA och ESTA:n hade det andra passet. Fixade en ny från loungen och den gick igenom omedelbart.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har uppfattat det som att 72h är för att du ska kunna fixa visum om inte ESTA godkänns.

Jag undrar om det verkligen går att få ett visum på 72h till USA?

Enligt deras hemsida kan man tidigast få till ett besök på ambassaden inom 2 kalenderdagar för vissa typer av visum: Visa Appointment & Processing Wait Times

Tolkar jag informationen rätt tar det 9 dagar innan du får besöka ambassaden och en arbetsdag innan du får ett visa om du vill ha ett besöksvisum.
 

SFC

Medlem
Jag undrar om det verkligen går att få ett visum på 72h till USA?

Enligt deras hemsida kan man tidigast få till ett besök på ambassaden inom 2 kalenderdagar för vissa typer av visum: Visa Appointment & Processing Wait Times

Tolkar jag informationen rätt tar det 9 dagar innan du får besöka ambassaden och en arbetsdag innan du får ett visa om du vill ha ett besöksvisum.

Jag har läst någonstans (usel källhänvisning, jag vet) att detta skall vara anledningen, men delar din uppfattning om tidsförhållandena. Det går dock att snabba upp processen när det gäller vissa typer av visum, och som jänkarna uttrycker det vid "emergency situations".

US CBP skriver att de kan behöva upp till 72h för att godkänna ESTA, och det skulle ju vara en troligare förklaring till denna rekommendation.
 

Crille81

Medlem
Hej!

Fick precis en förfrågan om att åka till Chicago nu på onsdag men insåg att mitt ESTA inte är giltigt längre. Finns det några regler för minsta antal dagar innan avresa som man behöver ansöka om ESTA? Har hört något om 72h innan avresa men har svårt att hitta någon specifik information.

Kan jag åka om jag ansöker ikväll?

Tack på förhand.

Det finns ju till och med datorer på flygplatserna när du kommer till USA där du kan fylla i ditt ESTA så 72h är nog en rekommendation för att vara på säkra sidan.

Har själv varit i USA ca. 20 gånger och varje gång jag ansökt så har jag haft ett svar 1-2 min efter.
 

AABack2ARN

Medlem
Håller med om att den största orsaken är att själva ESTAT kan ta 72h att processa. Det ger myndigheter och flygbolag lite marginal.

Kollade upp lite väntetider på olika ambassader. Stockholm och Paris verkar ha de längsta väntetiderna medan Bryssel, Amsterdam och St Petersburg alla hade en eller två dagar.
 
Toppen