Senaste nytt

Får man mer baspoäng om man har flera biljetter utställda i sitt namn på samma resa och flight?

SNIFF

Medlem
Som rubriken lyder. Om man checkar in båda bokningarna samt boardar båda bokningarna i gaten så känns det som att man borde få det? Det slog mig förut när jag åkte hem från Malmö då en kund betalade resan att man kanske skulle prova att köpa en till biljett för skojs skull, men kändes väldigt onödigt...

På SAS hemsida står det att man måste boka en extra biljett om man exempelvis vill frakta ett större instrument eller så inne i kabinen och då måste den antagligen vara utställd i resenärens namn. Någon som vet om man poäng för denna biljett?

Det skulle inte förvåna mig om man bara kan få poäng för en biljett eftersom man inte har flugit mer antal miles eller motsvarande om man har fler biljetter.

Någon som har några tankar?
 

fcx

Medlem
SAS har visserligen slutat att räkna antalet passagerare ombord, men skulle man göra det ändå och upptäcka att antalet inte stämmer med antalet som boardat så tar det en stund att reda ut. Dessutom, hur lyckas scanna två boardingkort för samma person?

Jag tror att man kan råka illa ut om man försöker detta, och att hela EB-kontot kan spärras som straff. Finns roligare sätt att samla poäng :)
 
SAS har visserligen slutat att räkna antalet passagerare ombord, men skulle man göra det ändå och upptäcka att antalet inte stämmer med antalet som boardat så tar det en stund att reda ut. Dessutom, hur lyckas scanna två boardingkort för samma person?

Jag tror att man kan råka illa ut om man försöker detta, och att hela EB-kontot kan spärras som straff. Finns roligare sätt att samla poäng :)

Tänker mig om man använder sitt smart pass och har 10 biljetter registrerade på sitt konto kan de nog höja ett par ögonbryn.

Och som du säger det finns roligare sätt och framför allt billigare....!
 
Jeg er ganske overbevist om at du bliver flagged i systemet hvis du har to billetter med samme navn på samme afgang. Hvis vi så siger du hedder A B C og booker som AC og BC kan det måske lade sig gøre, men du får aldrig lov til at boarde to billetter.

Angående instrumenter osv. tror jeg ikke man får en ekstra billet, sædet blokeres blot.
 

AABack2ARN

Medlem
Som nämnts ovan kommer du med stor sannolikhet bli av med åtminstone den ena biljetten om du bokar två biljetter i samma namn på samma avgång. Vissa bolag verkar dessutom försöka upptäcka dem som bokar på två närliggande avgångar. Lyckas du för övrigt och dessutom få poäng på bägge biljetterna kan det bli jobbigt i händelse av en audit av ditt konto.

Säte för instrument, ledigt säte för komfort etc. ger ingen extra biljett och inga extra poäng utan enbart blockerat säte
 

Thornado

Medlem
Som nämnts ovan kommer du med stor sannolikhet bli av med åtminstone den ena biljetten om du bokar två biljetter i samma namn på samma avgång.

Detta blir lite OT, men jag undrar hur detta hanteras rent praktiskt i så fall? De kan väl knappast bara avboka den ena biljetten bara för att det finns två personer med samma namn bokade? Om jag heter "Anders Svensson" och bokar en biljett ARN-LLA så är det ju inte extremt osannolikt att någon annan med samma namn som mig också har tänkt åka med denna flight, och eftersom SAS inte kräver någon form av ID-kontroll varken vid bokning eller boarding så kan de ju inte veta om det är samma eller olika personer (om man nu inte registrerat samma EB-nummer på båda bokningarna, då blir det ju lite annorlunda).
 

NotRyan

Medlem
Det skall vara annat också som matchar än bara namnet, så rent teoretiskt skulle det gå att ha 2 biljetter i samma namn, med med helt olika e-postadresser, tel.nr etc. Sedan retroreggar man miles/poäng till ett annat FFP.. Men hur gör man praktiskt vid boarding samt att en person saknas ombord? Känns som att den flighten kan bli rejält försenad :D
 

SFC

Medlem
Boarding är det knepiga, men jag kan faktiskt tänka mig några sätt att utföra det på. Jag väljer dock att inte skriva ut dem här för att inte uppmuntra till bedrägligt beteende :)

Eftersom SAS inte räknar passagerare längre så är det inget problem i övrigt.
 

Treo

Medlem
Delen av ursprungsfrågan om "extra biljett" för exv instrument är ju intressant, det känns rimligt att man borde få mer poäng då ... Och för min del vore det inget problem om flygbolag gav extra poäng till feta människor som måste boka extra säten/biljetter. (Som ni märker är jag inne på revenue-baserade FFP :eek:)
 
Toppen