Senaste nytt

9 nybörjarfrågor!

Caecus

Ny medlem
Hejsan!

Jag är helt ny här på businessclass. Är även en ny medlem av eurobonus... och efter att ha tittat runt här på forumet så är jag även helt ny på att flyga! :) Tidigare så har alltid bokat med någon annan och aldrig tänkt mer på det. Men nu ska det bli ändring på det! Vilket leder till en hel del frågor, svara gärna på de ni kan alternativt hänvisa gärna till en tråd med mer info!

Frågor - Tidigare resor
Info resor
KRN - ARN (SAS)
ARN - ORD - MSP (SAS/UA)
MSP - ORD (Planerat UA, blev AA)
ORD - CPH - ARN (SAS/SAS)

1. Jag åkte nyligen t/r ARN - ORD - MSP. På ditresan ser jag i min EB-aktivitetslista att jag fått poäng för resorna, på hemresan ser jag inte flighten MSP - ORD. Den blev cancelled och jag blev ombokad till American Airlines. Är det därför den inte syns? Kommer den heller aldrig att synas?

2. Återigen i min EB-aktivitetslista så ser jag KRN - ARN, ARN - ORD, ORD - MSP, ORD - CPH och CPH - ARN. Det är för mig fem enkelresor, men på mina sidor (SAS) står det 'Kvalificerade flyg denna period' = 4. Får jag bara för SK resor? dvs räknas inte den med UA?


Frågor - Framtida resor
Jag funderar på att åka till Sri Lanka nångång i början på nästa år
Eftersom jag är EB-medlem så letar jag främst efter Star Allience resor och då kommer Turkish Airlines upp som ett bra alternativ, de flyger ARN - IST - CMB (~1400miles och ~3900 miles).

3. När jag läser runt här på forumet så finns det något som heter Optiontown (OT) för att uppgradera biljetter, tittar jag på deras sida så är inte Turkish Airlines (TA) en samarbetspartner. Betyder det att jag inte kan använda OT till denna resa då om jag väljer att åka med TA?
4. Eftersom jag är EB-medlem så har jag förstått att jag kan använda poäng för att uppgradera min biljett. Kan jag även använda min EB-poäng till när jag flyger med TA?
5. Kan jag uppgradera en delsträcka av resan? Exempelvis IST - CMB på utresan. Jag vill boka resan online.
6. Kan jag använda summan av både extrapoäng och baspoäng till att uppgradera biljetter?
7. Jag har förstått att det finns flera olika sätt att uppgradera biljetten. Antingen så anmäler jag det i förväg på något sätt (var??) och kan då få svar som tidigast 48h innan flighten om jag blev uppgraderad eller ej. Eller så kan jag anmäla det när jag checkar in att jag vill bli uppgraderad om möjligt och får då reda direkt om jag blivit uppgraderad eller ej?
8. Om jag lyckas uppgradera resan IST - CMB till business, får jag då använda loungen i Istanbul?
9. Får jag bonuspoängen på för den nya bokningsklassen?

Tack på förhand!
 

palmen

Moderator
1: Troligtvis för att den var med AA som den inte syns, men du borde ha rätt till poäng enligt ursprunglig bokning. Du får nog kontakta SAS angående detta
2: Ja bara flyg med SAS-gruppen räknas som kvalificerade flyg
3: Turkish (förkortas TK) är inte med som val för OT, du kan med andra ord itne välja en uppgradering genom dom.
4: Uppgradering av biljett hos partners till SAS kräver oftast väldigt höga bokningsklasser och brukar inte löna sig. Lägre bokningsklasser (economy discounted tex) går inte uppgradera på många oblag med poäng från EB
5: Uppgradering sker alltid per delsträcka, om just den delsträckan går att uppgradera låter jag vara osagt.
6: Du kan använda totala antalet poäng du har på ditt konto för uppgradering, om de kom som baspoäng eller extrapoäng från första början är inte relevant.
7: Med SAS finns det möjlighet att boka uppgradering i förväg eller vid gate i mån av plats.
8: Det borde du få göra
9: Nej det får man inte, du får poäng för den klass du betalat för (sen händer det ibland att man får för nya klassen men det ska man inte räkna med)
 

Caecus

Ny medlem
Tack för det snabba och bra svaret!
Här kommer lite följdfrågor.

1: Troligtvis för att den var med AA som den inte syns, men du borde ha rätt till poäng enligt ursprunglig bokning. Du får nog kontakta SAS angående detta
Kontakta som i att 'Registrera saknade poäng' eller behöver jag kontakta någon SAS-support?

4: Uppgradering av biljett hos partners till SAS kräver oftast väldigt höga bokningsklasser och brukar inte löna sig. Lägre bokningsklasser (economy discounted tex) går inte uppgradera på många oblag med poäng från EB
Okay så för min förståelse (är ny även på bokningsklasser) så är tanken ungefär så här. TK (tack för rättningen) har följande ekonomibokningsklasser (se bifogad bild):
[Y, B]
[M, H, S, E, Q]
[T, L V]
[W, P, F]
och från earn raten så antar jag att en Y-biljett oftast är dyrare än en F-biljett. Tittar man på SAS-uppgraderingssida för TK så måste jag ha en biljett av klassen Y, B eller S (står Y, B på ett annat ställe... men men). Och vad du då menar är att då har jag redan spenderat så mycket pengar för en Y, B eller S- biljett så att spendera ytterligare 50000 poäng (antar att Sri Lanka räknas till Centra/Öst/Sydöstasien) för uppgraderingen är dumt. Hade jag däremot kunnat gå från exempelvis bokningsklass W, P eller F till Businessklass så hade jag gissningsvis i först läget spenderat mindre pengar på biljetten så då hade 50000 poäng varit värt uppgraderingen?

Nya frågor (gäller att utnyttja flowet när det finns! :])
10. Får man bonuspoäng när man flyger med en flight som är bokad med bonuspoäng?
11. I resan beskriven i #1 så har jag skrivit att det är ~1400miles (ARN - IST) och ~3900miles (IST - CMB). Tittar man på TKs hemsida så finns en tabell (se bifogad bild igen) så är det olika earn rates beroende på bokningsklass
[Y, B] = 125%
[M, H, S, E, Q] = 100%
[T, L V] = 50%
[W, P, F] = 25%
Innebär det att om jag har en biljett med bokningsklass B (ARN - IST) och en med bokningsklass E (IST - CMB) så får jag 1,25 * 1400 + 1,00 * 3900 = 5650poäng? (om vi antar att mina miles stämmer ungefär..)
12. Eftersom jag är medlem i SAS-EB och inte TKs Miles&Smiles, borde jag då titta på SAS Mileage Accrual Table (om det finns något) eller ska man alltid titta på det flygbolag man flyger med?
13. Kan man se betydelsen av bokningsklasser någonstans? Har försökt googla men hittar inget vettigt.
14. Ser man bokningsklassen när man bokar, eller ska man lista ut det utifrån exempelvis priset på biljetten?

Bortsett från mindre saker måste jag säga att det är en ypperlig första tråd, inte alltid det läggs ner så här mycket "eget tänkande" innan trådar skapas. Sen borde man bli förvånad över kvalitén/snabbheten på svaret men på det här stället blir man inte det längre.
Föredömligt frågat - sedvanlig klass på svaren! Välkommen @Caecus !
Tack!
 

Attachments

  • TKs milage.PNG
    TKs milage.PNG
    24,6 KB · Visningar: 169

palmen

Moderator
Angående fråga 1:
Vet faktiskt inte vem du ska vända dig till, men du kan ju börja med chatten eller ringa till SAS kundsupport och se vad de säger. Sen ska man även vara medveten om att det inte är alltid de på supporten har 100% koll själva.

Angående fråga 4:
Det är ofta billigare att köpa en discounted business än att betala för economy Y eller B. Att då lägga 50k EB-poäng ytterligare för uppgradering är inte direkt bra värde för dina poäng. Om de billigaste bokningsklasserna hade varit uppgraderingsbara hade det troligtvis varit bra värde för dina poäng. Det är i detta sammanhang det är bra att åka SAS om man ska uppgradera med SAS-poäng, då spelar inte bokningsklasserna någon roll för att kunna uppgradera (så länge det inte är en gruppbokning eller award-resa)

Fråga 10:
Nej det får man inte, såvida det inte är en SAS-biljett som är bokad med points+cash

Fråga 11:
Den uträkningen ser korrekt ut

Fråga 12:
För intjäning till SAS EB ska du alltid titta på SAS hemsida vad du tjänar, finns listat alla bolag och hur intjäningstabellen ser ut.

Fråga 13:
Vet inte hur du menar riktigt, men bokningsklasserna är "harmoniserade" inom alliansen. Y är oftast dyraste economy, C dyraste business osv. Sen är det inte alltid billigaste bokningsklass hos SAS är detsamma som billigaste hos någon annan.

Fråga 14:
Du ska kunna se bokningsklassen, när du bokar på SAS ser du det i rutan där det står hur många poäng du får, står ofta något liknande om du reser 2 sträckor (T,T), dvs boknignsklass T på båda sträckorna.
 

Caecus

Ny medlem
Nu börjar det klarna! Bara två följdfrågor nu

Fråga 12:
För intjäning till SAS EB ska du alltid titta på SAS hemsida vad du tjänar, finns listat alla bolag och hur intjäningstabellen ser ut.

Fråga 13:
Vet inte hur du menar riktigt, men bokningsklasserna är "harmoniserade" inom alliansen. Y är oftast dyraste economy, C dyraste business osv. Sen är det inte alltid billigaste bokningsklass hos SAS är detsamma som billigaste hos någon annan.

Se bifogad bild
12. Jag tycker SAS tabell saknar information, men det kanske bara är för att jag är ovan. Ska man tolka det som att bokningsklasserna J, F, U, O, A, Y, B, H, M, S och E ger 100% poäng per miles? och det minsta du kan få är 600poäng. Flyger jag däremot i klasserna L, V, Q och T så får jag bara 25% poäng per miles.

13. Jo jag menade om det finns någon lista över vad bokningsklasserna betyder, exempelvis vad är skillnaden på Y och B, eller Y och H?


Tack för all hjälp!
 

Attachments

  • SAS milage.PNG
    SAS milage.PNG
    27,7 KB · Visningar: 169

palmen

Moderator
Fråga 12:
Det är korrekt uppfattat

Fråga 13:
De har ingen specifik betydelse förutom att vissa klasser tillhör economy, premium economy (sas plus), business, first. Generellt kan man säga att bolaget vill sälja X platser på en flight i billigaste bokningsklassen, när dom biljetterna är slut så blir nästa bokningsklass den billigaste du kan köpa. Det kan dock öppna upp sig nya platser i billigare bokningsklasser senare. Allt detta är revenue management som nog enbart de som jobbar med den biten förstår.
 

fcx

Medlem
Nu börjar det klarna! Bara två följdfrågor nu



Se bifogad bild
12. Jag tycker SAS tabell saknar information, men det kanske bara är för att jag är ovan. Ska man tolka det som att bokningsklasserna J, F, U, O, A, Y, B, H, M, S och E ger 100% poäng per miles? och det minsta du kan få är 600poäng. Flyger jag däremot i klasserna L, V, Q och T så får jag bara 25% poäng per miles.

13. Jo jag menade om det finns någon lista över vad bokningsklasserna betyder, exempelvis vad är skillnaden på Y och B, eller Y och H?


Tack för all hjälp!


12. Helt rätt!

13. Bokningsklasserna är bara en bokstav som egentligen inte har någon betydelse annat an inom ett specifikt bolag. Exempelvis betyder Y det ekonomiklass på en del bolag, men på andra bolag heter det M. X kan betyda billig ekonomi eller awardresa. A kan vara premium economy eller förstaklass. Osv osv...
 
Toppen