Senaste nytt

Även Czech Airlines erbjuder status matchning

Jacob

Medlem
Även tjeckiska flygbolaget Czech Airlines erbjuder en status matchning, dvs man matchar ett guld eller silverkort från en annan allians och ger motsvarande nivå i Czech Airlines OK Plus.

Silverkort matchas normalt till OK Plus Silver/Skyteam Elite och guldkort till OK Plus Gold/Skyteam Elite Plus. Precis som med Malevs status matchning så ges inga platinumkort, matchar man från ett platinumkort får man ett guldkort i OK Plus.

Det enda kravet är att man ska göra en flygning med Czech Airlines (som flygs av Czech Airlines) som ska krediteras till OK Plus kontot. Flygningen måste dessutom bokas i en bokningsklass som ger minst 100% poäng.
Innan man gör flygningen ska man givetvis även ha skaffat medlemskap i OK Plus, fyllt i ett formulär för status matchningen samt skickat in ett kopia på det existerande bonuskortet som man vill matcha från.

Card Match - Czech Airlines
 

Gnopps

Medlem
CSA (Czech Airlines) ändrade för något år sedan sin hemsida, för att se detaljerad information om OK Plus måste man numera vara inloggad. De klasser som tjänar 100% eller mer på OK-flyg är C, D, J, I, Y, M, B, H, K, T från och med 24 mars i år. Fram tills dess ger dessa bokningsklasser 100% eller mer: C, D, F, J, I, Y, M, B, H, L, T, A, K, Q, V, X.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har för mig att Czech Airlines hade billig biljettpris på Stockholm-Prag-Warsaw t/r som var billigare än Stockholm-Prag t/r.
 

Gnopps

Medlem
Om jag minns rätt kräver de att man åker med en biljett som ger minst 100% i deras program, det utesluter flera billiga biljetter. I mitt fall köpte jag en mycket billig enkelbiljett till Berlin med Air Berlin. Därifrån hade jag en enkelbiljett tillbaka med Czech.
 
Gillar Czech Airlines, bästa servicen jag fått inom Europa de senaste 10 åren.

En saga ur det hverkliga livfet:

På sista flygningen mellan CPH - PRG i juni 2011 så fick jag uppleva hur det är att flyga med passagarere som har mindre bra koll på läget kontra FA som vet hur man hanterar den.

Rutten var CPH - PRG - Något arabland (minns ej faktiskt vilket). Economy. Jag och min medpassagerare fick tyvärr inte sittplatser bredvid varandra, men checkin ordnade så vi fick sitta i mittgången bredvid varandra vilket är okej. Planet var 99.5% fullt och tittade man på klädstil och språk så hade 95% av PAX inte PRG som slutdestination.

När alla var ombord och satt sig ner så kände sig trots allt detta ett gäng människor illa tvungna att springa omkring i kabinen, prata med släktningar och sedan efter ett tag börja passa barn(!?) mellan varandra. FA bad dom ett flertal gånger att sitta ner då vi är redo för TO. Efter 15 minuter så tröttade även FA på dom, uppenbarligen var gränsen nådd. Då jag och min medpassagerare satt i mitten av krigszonen så blev vi tillfrågade om vi kunde möjligtvis tänka oss att flytta till två platser längst bak så att den enorma familjen som uppenbarligen var utspridd över hela kabinen kunde sitta närmare varandra. Vi tackade genast ja till detta! För oss var det win-win att kunna undvika det mindre kaoset som pågick.

Efter vi hade förflyttat oss och satt oss ner som kom var jag antog var pursern fram och frågade om vi ville ha lite konjak eller whiskey. "Både och så klart" skämtade vi och trodde han skojade. Men efter några minuter så kom han springandes med några flaskor och sa tack för att vi var så samarbetsvilliga. Så där satt man och drack konjakt klockan 9 på morgonen. Men det slutade inte där, tydligen så var det gratis alkoholdrycker (bara en sån sak under dessa pressade tider!) under flighten så det blev ett glas rött på det också. Strax innan landning så frågade pursern ytterliggare en gång i fall vi vill ha mer konjak. Svaret är kanske uppenbart?

Så vid landning runt 10:30 så var man lite så där mysigt salongsberusad. Inte helt tråkigt sätt att påbörja sin dag i PRG och Czech Airlines förtjänar stort beröm för att de hanterade situationen så bra och att de fortfarande vet (och förstår) vad customer service är. Det kanske inte är uppenbart för alla flygbolag (Ryanair host host) att glada passagerare, återkommer :)
 

Calle

Medlem
Är det någon som testat status matchningen till Czech Airlines?

Funkar det bra? Hur långt tid tar det innan matchningen går igenom och man får kortet?
 
Toppen