Senaste nytt

SAS slutar med "pappersslippar" vid gate?

Agö

Medlem
Ja, jag vet faktiskt inte vad ordet för den lilla papperslapp med info som man får vid gate är men ni som använder mobilt boardingkort vet säkert. Fick i förmiddags besked vid gate på Kastrup om att de slutar med detta.

Detta, som jag ser det, kan ha betydelse för ev efterregistrering av flighter. Jag kör nästan alltid med mobilt boardingkort och brukar därför spara denna slip till dess resan är registrerad.

Tips på hur man kan göra framöver? Det räcker väl knappast med mobilt boardingkort då det inte är bevis på att du faktiskt flugit.
 
Ser framför mig hur folk sätter sig fel/systemet har gett 2 personer samma plats och så har personen satt telefonen i flight mode eller t.om stängt av den och ska börja fippla för att visa vilken plats han/hon har.
 

Jonas C

Medlem
Andra flygbolag erbjuder inga pappersslippar och det fungerar utmärkt. På Lufthansa och SWISS får man bara en papperslapp om man har blivit uppgraderad eller fått en ändrad sittplats.
 

Agö

Medlem
Ta en skärmdump på det mobila boardingpasset och spara det...
Ja, men som jag skrev är ju mobilt boardingkort inget "bevis" på att du faktiskt varit med på planet. Du kan ju köra incheckning och därefter skippa flyget eller boka av/om.

Jag lägger alla boardingkort i Passbook, där sparas de automatiskt.
 

Jonas C

Medlem
Ja, men som jag skrev är ju mobilt boardingkort inget "bevis" på att du faktiskt varit med på planet. Du kan ju köra incheckning och därefter skippa flyget eller boka av/om.

Jag lägger alla boardingkort i Passbook, där sparas de automatiskt.
Å andra sidan har man något bevis på att man varit ombord på flygplanet med ett vanligt boardingkort? SAS brukar inte riva av boardingkorten vid gaten, så då bör samma princip kunna tillämpas på ett pappers boardingkort.
 

mha321

Medlem
Ah, det är därför. Jag har noterat att jag inte fick något i måndags varken på ARN eller CPH, men trodde det var något fel som var trasigt.

Skärmdump blir nog bra för egen del - om inte annat för att påminna mig själv om vilka flighter som ska verifieras om de behöver efterregistreras... Det ska väl räcka till efterregistreringen också normalt, eftersom det har BN-siffran på, och det är väl det enda de frågar efter för retro-reg så länge det är SAS åtminstone?
 

johhenrik

Medlem
Jag har aldrig behövt skicka in boardinpass eller liknande när jag efterregistrerat en SAS-flygning till Eurobonus. Däremot om man flugit *A som man reggat till EB så har det hänt.
 

Agö

Medlem
Å andra sidan har man något bevis på att man varit ombord på flygplanet med ett vanligt boardingkort? SAS brukar inte riva av boardingkorten vid gaten, så då bör samma princip kunna tillämpas på ett pappers boardingkort.

Det är givetvis korrekt (förutom på vissa outposts typ Chania) och något som talar för att skärmdump ska funka. Har dock aldrig testat med skärmdump.

Jag har aldrig behövt skicka in boardinpass eller liknande när jag efterregistrerat en SAS-flygning till Eurobonus. Däremot om man flugit *A som man reggat till EB så har det hänt.

Det har jag. Det är därför jag är noga med att ta slippen som bevis.
 

maswan

Medlem
Vissa byråkratiska organisationer (hej arbetsgivare!) kräver dessutom boardingpass bifogat till reseräkningen. Men det är väl klart, man kan väl ta en skärmdump och skriva ut den så kanske de blir nöjda...
 
Toppen