Senaste nytt

MD-11 säger tack och adjö - sista kommersiella flygningen över Holland med KLM

Jacob

Medlem
Den 10 januari 1990 lyfte det första flygplanet av typen McDonnell Douglas MD-11, med Finnair som premiärflygbolag. Efter 24 år slit hade flygplanet gjort sitt och det var dags att säga adjö. Vi var med under den sista dagen med MD-11 i kommersiell trafik som firades med en rundflygning med KLM över Holland. När flygplanet introducerades år…
 

Jonas C

Medlem
Ibland önskar jag att SAS pensionerade sin MD-80 2014 och KLM pensionerade MD-11 2013. Då hade jag nog kunnat ta del av bägge farewell flygningar. Lite häftigt att ni flög över min gamla hemstad Rotterdam. Såg ni något av självaste staden eller bara hamnen?
 

rvarttinen

Medlem
Trevlig läsning, som vanligt ..!... åkte med KLM SFO t/r i mars i år, båda flygningarna med MD-11. Fick du tillfälle att se vad maskinen var döpt till? Så kan jag kolla om det var någon av de jag flög med i våras.
 

Jacob

Medlem
Såg ni något av självaste staden eller bara hamnen?
Du ser centrala Rotterdam på denna bild.

KLM-Farewell-MD-11-flight-Amsterdam-Schiphol-23.jpg
 

rvarttinen

Medlem
Florence Nightingale (PH-KCD) hette planet som gjorde de allra sista flygningarna. Flygplanet som stod parkerat bredvid, som aldrig flögs, var Maria Montessori (PH-KCB).
Trevligt! Kul! Flög med båda dessa maskiner i våras! Ska som sagt kolla bilderna (han inte igår) och se vilken som flögs med på dit- och tillbakaresan.
 
Toppen