Senaste nytt

Chicago-Stockholm SK 946 12 nov inställt

Don Nicce

Medlem
Tjena, sitter på TPA och får nu ett sms från sas som säger att SK946 ORD-ARN är inställt. Verkar bli kvällsflighen SK944 till CPH istället.

Vet någon vad som hänt med Chicagokärran?

Lite segt då vi bokade nya biljetter för att slippa vänta länge på ORD.

/DonNicce på 3a.
 
A

Aurora

Guest
Ser ut som at dagens avgang ARN-ORD ble kansellert/gikk til CPH pga tech.

10:15Chicago SK 0945 : Flyet gikk 01:00 (Rute går til København i stedet for Chicago) TECH

Flyet gikk til CPH og fløy CPH-EWR med 2 timers forsinkelse. Kan hende det var teknisk feil på LN-RKO som ble utbedret i CPH (trossalt teknisk base for long haul-flygene til SAS) og det deretter ble satt inn på en flight som også ble utsatt for teknisk fel (SK909 CPH-EWR). Fint å høre dere er blitt ombooket og kommer dere fram samme dag som originalt :)
 

AABack2ARN

Medlem
Om SAS har använt LN-RKO för SK909 och valt att ställa in SK945 är väl det ett solklart fall för ersättning. Att sedan maskinen troligen nyttjades bättre för SK909 är inte ditt problem utan SAS.
 
A

Aurora

Guest
Om SAS har använt LN-RKO för SK909 och valt att ställa in SK945 är väl det ett solklart fall för ersättning. Att sedan maskinen troligen nyttjades bättre för SK909 är inte ditt problem utan SAS.

Det är inte slik det fungerar (altså at de har valgt å stille inn en avgang kun for å fly en annen avgang).

Flyger SK945 på fredag morgon, nån som vet ifall det här kan påverka den avgången på nåt sätt?

Nej, alt är planlagt som normalt från og med i morgon.
 
Var bokad med SK945 idag (onsdag 12 nov). Precis innan ombordstigning fick vi reda på att den pga nån kärra i Köpenhamn hade tekniskt fel skulle vi gå ner till CPH för att sen åka med med CPH-ORD flighten. Personalen vid gaten sa att de aldrig hört talas att man gjort nått liknande tidigare. Så en dryg timme sent kom vi iväg till CPH där vi skulle få besked om ev ändringar i resplanerna. Själv blev jag ombonad att åka med KLM, AMS-ATL-MOB. Så i stället för en en-stoppare blev det en tre-stoppare och ca 4 timmar försenad.
Vad gäller med poängen om SAS bokar om till KLM?
 

AABack2ARN

Medlem
Du ska få poäng enligt ursprunlig bokning i alla fall för SAS-flyget.

Tycker baserat på din beskrivning att SAS helt klart ställt in SK945 av kommersiella skäl vilket absolut skall ge ersättning enligt EU. Detta var (så vitt jag har för mig) en av anledningarna till de relativt höga ersättningsnivåerna.
 

NotRyan

Medlem
Du ska få poäng enligt ursprunlig bokning i alla fall för SAS-flyget.

Tycker baserat på din beskrivning att SAS helt klart ställt in SK945 av kommersiella skäl vilket absolut skall ge ersättning enligt EU. Detta var (så vitt jag har för mig) en av anledningarna till de relativt höga ersättningsnivåerna.

Här kan man nog få både Eurobonuspoäng och Flygblåpoäng....
 

Don Nicce

Medlem
Ser ut som at dagens avgang ARN-ORD ble kansellert/gikk til CPH pga tech.

10:15Chicago SK 0945 : Flyet gikk 01:00 (Rute går til København i stedet for Chicago) TECH

Flyet gikk til CPH og fløy CPH-EWR med 2 timers forsinkelse. Kan hende det var teknisk feil på LN-RKO som ble utbedret i CPH (trossalt teknisk base for long haul-flygene til SAS) og det deretter ble satt inn på en flight som også ble utsatt for teknisk fel (SK909 CPH-EWR). Fint å høre dere er blitt ombooket og kommer dere fram samme dag som originalt :)

Var bokad med SK945 idag (onsdag 12 nov). Precis innan ombordstigning fick vi reda på att den pga nån kärra i Köpenhamn hade tekniskt fel skulle vi gå ner till CPH för att sen åka med med CPH-ORD flighten. Personalen vid gaten sa att de aldrig hört talas att man gjort nått liknande tidigare. Så en dryg timme sent kom vi iväg till CPH där vi skulle få besked om ev ändringar i resplanerna. Själv blev jag ombonad att åka med KLM, AMS-ATL-MOB. Så i stället för en en-stoppare blev det en tre-stoppare och ca 4 timmar försenad.
Vad gäller med poängen om SAS bokar om till KLM?

Intressant!
Tack för info.

Beklagar min frånvaro i tråden sedan sist. Men har haft lång restid (1,5 dygn) plus att jag hade problem med WiFi i SAS-loungen på ORD (utöver frånvaron av WiFi fungerade inte kaffemaskinen de första timmarna medan vi väntade).

I ORD sades det att planet från ARN hade tekniskt fel och aldrig lämnade ARN.
Eventuell ersättning nekades på plats men vi fick två lunchkuponger. Dock lär det inte bli några problem att få ersättningen utbetald i efterhand om det stämmer att de valde att plocka bort ARN-flyget till förmån för CPH. Noterbart är att ersättningsflyget till CPH hade platser kvar i planet när vi åkte hem. Något som stärker tesen att SAS valde att slå ihop flighterna istället för att flyga två halvfulla plan.

Fördelen var att vi fick en betydligt fräschare business-kabin på CPH-flighten istället för den gamla klassikern på ARN-flyget. :)
 
Toppen