Om SAS har använt LN-RKO för SK909 och valt att ställa in SK945 är väl det ett solklart fall för ersättning. Att sedan maskinen troligen nyttjades bättre för SK909 är inte ditt problem utan SAS.
Flyger SK945 på fredag morgon, nån som vet ifall det här kan påverka den avgången på nåt sätt?
Du ska få poäng enligt ursprunlig bokning i alla fall för SAS-flyget.
Tycker baserat på din beskrivning att SAS helt klart ställt in SK945 av kommersiella skäl vilket absolut skall ge ersättning enligt EU. Detta var (så vitt jag har för mig) en av anledningarna till de relativt höga ersättningsnivåerna.
Ser ut som at dagens avgang ARN-ORD ble kansellert/gikk til CPH pga tech.
10:15Chicago SK 0945 : Flyet gikk 01:00 (Rute går til København i stedet for Chicago) TECH
Flyet gikk til CPH og fløy CPH-EWR med 2 timers forsinkelse. Kan hende det var teknisk feil på LN-RKO som ble utbedret i CPH (trossalt teknisk base for long haul-flygene til SAS) og det deretter ble satt inn på en flight som også ble utsatt for teknisk fel (SK909 CPH-EWR). Fint å høre dere er blitt ombooket og kommer dere fram samme dag som originalt
Var bokad med SK945 idag (onsdag 12 nov). Precis innan ombordstigning fick vi reda på att den pga nån kärra i Köpenhamn hade tekniskt fel skulle vi gå ner till CPH för att sen åka med med CPH-ORD flighten. Personalen vid gaten sa att de aldrig hört talas att man gjort nått liknande tidigare. Så en dryg timme sent kom vi iväg till CPH där vi skulle få besked om ev ändringar i resplanerna. Själv blev jag ombonad att åka med KLM, AMS-ATL-MOB. Så i stället för en en-stoppare blev det en tre-stoppare och ca 4 timmar försenad.
Vad gäller med poängen om SAS bokar om till KLM?