Senaste nytt

Weekend i Athen med Aegean Airlines

Jonas C

Medlem
Alla bilder är tagna med min (soon to be ex) iPhone 5S

Introduktion



Aegean Airlines är flygbolaget som i frequent flyer världen gjort sig kända för sitt extremt lätt uppnåeliga Star Alliance Guldkort. Kort efter flygbolagets inträde i alliansen under sommaren 2010 spreds ryktet om det grekiska guldkortet snabbare än en löpeld, vilket som ett resultat gav människor som normalt aldrig hade kunnat uppnå Star Alliance Guld i ett konventionellt bonusprogram, möjligheten att få en smak av det goda livet som statusresenär. Med tiotusentals guldmedlemmar runtom i världen, så är det ganska uppenbart att ytterst få av dessa någonsin har eller kommer att sätta sin fot på detta detta grekiska regionalflygbolag med en liten flotta på 36 Airbus flygplan. Idén att Aegean ens bedriver flygbolags verksamhet känns som ett förnekat faktum enligt många människor inklusive mig själv, och likt de flesta hade jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att jag en dag skulle få sätta foten ombord på ett av deras flygplan.

Under hösten 2013 öppnade Aegean Airlines sin första rutt mellan Arlanda och Athen, vilket skapade en möjlighet för många av oss att äntligen få prova på detta mytomspunna grekiska flygbolag. Priserna till Athen var dessvärre länge i överkant för att jag skulle lockas av att prova på flygbolaget, men i Augusti 2014 erbjöd Aegean en 7-dagars rea med mycket förmånliga priser från Arlanda till Athen. En tur och returresa till Athen bokades för det facila priset av 854kr, vilket till och med är lägre än vad SAS tar för en enkelbiljett på motsvarande rutt. Min dröm om att en dag få flyga Aegean Airlines blev till sist verklighet.


Onsdag 5 November 2014


Det är en kall onsdagsmorgon när jag anländer till Arlanda strax efter klockan åtta på morgonen med Swebus från Västerås. Avgångshallen är fullpackad denna morgon och med det mobila boardingkortet redo går jag som vanligt till den södra säkerhetskontrollen, då den ligger närmast hållplatsen för Swebus. Till viss förskräckelse noterar jag att kön till säkerhetskontrollen sträcker sig hela vägen till SkyCity och då jag inte känner för att köa i en halvtimme, promenerar jag bort till den norra säkerhetskontrollen i hopp om att köerna skulle vara mindre… Men icke. Den ordinarie säkerhetskön sträcker sig hela vägen längs SAS incheckningsdiskar, och som en sista utväg bestämmer jag mig för att pröva lyckan i SAS FastTrack som är tom. Jag blir mirakulöst nog insläppt av agenten mot uppvisande av Aegean boardingkort och Aegean Guldkort, och med endast 10 personer i kön tar jag mig igenom säkerhetskontrollen på nolltid, innan jag sätter fart mot SAS Gold Lounge för frukost.


15581523240_d377603967_z.jpg


Guldfärgat Passbook boardingkort… Exklusivt för Miles&Bonus Gold!


SAS Gold Lounge Arlanda


Då Aegean i likhet med SWISS, TAP och Turkish hanteras av Menzies på Arlanda så krävs det att man visar upp sitt guldkort i receptionen för att SAS ska kunna debitera lounge besöket på operating carrier. Denna morgon hade dessvärre agenten bråttom och struntade i att be om guldkort, vilket i teorin i alla fall bör antyda att SAS inte fick någon betalning av Aegean? Synd med tanke på hur många besök Aegean måste vara skyldiga!

Loungen är fullsatt denna morgon och som vanligt sätter jag mig på en stol vid stora marmorbordet. Frukosten denna morgon bestod av havregrynsgröt med lingonsylt följt av rågmacka med ost och kalkon. Knappast någon lyxfrukost som man kan förvänta sig i vissa lounger, men den ”hit the spot nicely” i brist på lämpligt svenskt talspråk.


15570712639_d3864644fc_z.jpg


Frukost i loungen… I princip samma som den man äter hemma.


Allteftersom morgonens avgångar en efter en passerar, har loungen blivit näst intill folktom mot förmiddagstimmarna. Jag lämnar loungen kvart över elva för att bege mig till gaten. Påväg genom den långa korridoren ser jag Aegean-planet svänga in till gaten, vilket antyder att det inkommande flyget är försenat med en kvart. I gaten passar jag på att fråga vilket bonuskort som är inlagt, då jag vid incheckningen hade problem att få mitt Turkish kort inlagt. Efter lite knappande på datorn ser den trevliga värdinnan till att rätt kort ligger inlagt. Framme på disken ligger ett tiotal nya boardingkort utskrivna, vilket i de flesta fall brukar innebära överbokning och uppgraderingar, men det visar sig bara ha skett ett flygplansbyte i sista minut och passagerarna i bakre delen av planet fick nya sittplatser tilldelade.


Aegean Airlines flight A3813 Stockholm – Athen

Avgång: 11.45
Ankomst: 16.15
Flygtid: 3h 30m
Säte & Klass: 3A Economy Class
Flygplanstyp: Airbus A320-200


Med Aegeans låga krav för Guldkort kan man nästan undra ifall halva flygplanet har Guldkort, men av de 112 passagerare som fanns ombord var jag den ende Guldmedlemmen ombord. Med en tom Business Class kabin, så innebar detta att Priority Boarding uteblev då jag redan stod framme vid podiet, och ombordstigningen påbörjas kl 11.40, drygt tjugofem minuter försenat.

Väl ombord på flygplanet hälsas jag välkommen av besättningen innan jag infinner mig vid seat 3A som är beläget strax bakom Business Class kabinen. Som guldmedlem erbjuds seatblock och mittensätet förblir tomt. Kabinen är för övrigt inredd i bekväma Recaro läderstolar, som erbjuder generöst benutrymme i de främre raderna.


15580851738_eccc77dae5_z.jpg


Seatblock för Aegean / Star Alliance Guld. Uppskattas starkt!


15758116712_66e2964247_z.jpg


Karameller delades ut innan start.


Kaptenen ombord på denna flygning visar sig vara svensk, vilket för övrigt upptäcktes i gaten då en svensktalande snubbe med Aegean-slips börjar konversera med gate agenten. Flygplanet taxar bort till bana 3 som ligger en lång väg från terminalerna innan vi äntligen lyfter, drygt trettio minuter efter ordinarie tidtabell.


15146338844_eec51df95b_z.jpg


Avgång från Arlanda.


Det dröjer närmare en timme efter avgång innan flygvärdinnorna gör någon form av aktivitet och till viss överraskning påbörjas servicen med en dryckesservering innan maten. Tillskillnad från Turkish serverar Aegean ingen Gin&Tonic i Economy, så valet av dryck föll på en flaska grekiskt vitt vin.


15766308365_ecd241599f_z.jpg


Vinet serveras för omväxlingens skull i riktiga glasflaskor.


Halvvägs in i denna tre och en halv timme långa flygning inleds måltidsserveringen vilket är på tok för sent med tanke på avgångstiden som sker omkring lunch, och jag började vid det här laget bli hungrig. Aegean är ett av få flygbolag som serverar varm mat i Economy Class på Europaflygningar.


15732871906_1f24cbef15_z.jpg


Lunch bestående av kryddiga köttbullar i tomatsås, potatispuré och ångkokade morötter. Sallad av vitkål och morot, digestive kex, bröd, smör och ost.


Maten smakade överlag mycket bra, i synnerhet köttbullarna och tomatsåsen med sin starka umami smak som fordrar sig mycket väl ombord på flygplan. Potatispurén hade en krämig och god smak, och morötterna var mjuka utan att kännas överkokta. Mitt enda klagomål var portionsstorleken som inte lämnade mig helt mätt, men man kan lugnt säga att maten som Aegean serverar i Economy håller högre standard än vad SAS serverar i PLUS på samma rutt.

Resterande del av flygningen ägnas åt att lyssna på musik och podcaster i mina nya Bose QuietComfort 25 hörlurar som presterade mycket väl på flygningen. Därefter följde en tupplur.


15146356144_6d5a7bec7f_z.jpg


Airshow funktionen uppskattades starkt på denna flygning.


Flygningen erbjuder spektakulära vyer över Karpaterna och så småningom påbörjades inflygningen över Athen, följt av landning. Ankomst sker en halvtimme efter tidtabell och vid dörren hälsar kaptenen passagerarna adjö, något som tycks ske väldigt sällan numera. Utan att låta någon tid gå tillspillo sätter jag fart mot tågstationen för den timslånga tunnelbaneresan in till centrala Athen.


4 Dagar i Athen


Athen kan på många sätt ses som ”bizarro world” versionen av Istanbul. Athen må erbjuda många intressanta sevärdheter, men i ärlighetens namn vill jag nog knappast påstå att staden kan mäta sig med Istanbul som är av en helt annan kaliber när det kommer till miljöer, mat och renlighet. Turistattraktionerna betades av på mindre än två dagar, och bortsett från dessa fanns det inte så mycket annat att se eller göra i Athen. Den dåliga luften var kanske mitt största klagomål med staden då blandningen av cigarettrök, avgaser och dis gjorde det jobbigt att andas. Allt som allt var detta en trevlig 4-dagars weekend i Athen, men Istanbul finns som ett alternativ så rekommenderar jag ett besök dit istället.

Här följer lite höjdpunkter från min vistelse:


15146784963_80712e6d18_z.jpg


Fantastisk utsikt över staden från Mount Lycabettus.


15146799563_bfbf2d7a62_z.jpg


Akropolis… Att betala €12 för att besöka stället är ett överpris, men som EU-student får man gratis tillträde. Tack för den Grekland!


15146814263_e15de9bf4b_z.jpg


Hotellet jag bodde på inhystes i en gammal 30-tals byggnad… Därav den häftiga spiraltrappan.


15146273244_0a5873c944_z.jpg


Temple of Zeus.


15580871898_e706a8c5b7_z.jpg


Akropolis muséet. Även här får man gratis tillträde som EU-student.


15581079737_98dec57495_z.jpg


Häftig gatukonst, i närheten av mitt hotell.



Söndag 9 November 2014


Väckarklockan går av okristligt tidigt strax efter fyra på morgonen. Morgonflyg är sällan något man önskar vid en hemresa då man tvingas gå miste om en dag på resmålet, men då Aegean endast erbjuder två avgångar per vecka till Stockholm så var den tidiga morgon avgången mitt enda alternativ. Efter en snabb dusch packar jag ihop väskan innan jag lämnar hotellet för en promenad genom ett tomt Athen till flygbussens hållplats vid Syntagma Square. Trots att klockan är fem på en söndagmorgon, sitter ett dussintal personer på bussen när jag stiger på, och med tomma gator denna morgon körde chauffören plattan i mattan hela vägen till flygplatsen.

Jag anländer till Athens Internationella Flygplats strax efter klockan sex på morgonen, och jag beger mig genast till incheckningsdisken för Miles&Bonus Gold där jag plockar upp mitt boardingkort med fasttrack klistermärke. Därefter bar det av till loungen, som tekniskt sett ligger landside då man inte passerar någon säkerhetskontroll förrän strax innan gaten. Boardingkorten kontrolleras dock av en vakt innan man ges tillträde till den hypotetiska airside delen.


Aegean Business Lounge Athen


Valet av lounge denna morgon föll på den mytomspunna Aegean Loungen, för man kan ju trots allt inte låta den autentiska Aegean Guld upplevelsen gå tillspillo. Tillgång till loungen skedde givetvis med mitt Aegean Guldkort, samt med ett boardingkort för en Aegean flygning, något som man förmodligen sällan får uppleva. Receptionisten hälsar mig välkommen innan boardingkort och guldkort kontrolleras.


15758102412_4f6c9eb6f6_z.jpg


Entrén till loungen.


För att vara en ”flagship lounge” på flygbolagets hemmabas var Aegean Business Lounge något av en besvikelse. Loungen i sig är relativt rymlig då den erbjuder gott om sittplatsmöjligheter, i form av soffor, fåtöljer och bord. Med endast en handfull besökare denna morgon fanns det gott om plats att sträcka ut sig.


15754678291_589d63b609_z.jpg


Loungeinteriören.


Utbudet av mat och dryck kom däremot som en besvikelse då loungen inte erbjuder någon form av varm eller kall mat. Det enda tillgängliga i matväg var ett urval av bakverk, diverse snacks och grekisk yoghurt. Pa dryckesfronten fanns det juice, läsk, en Nespresso kaffemaskin, bryggkaffe på kanna, öl, vin, samt ett begränsat utbud av starksprit som endast inkluderade Johnnie Walker Red och Gordon’s Gin. Då jag ej hunnit äta frukost denna morgon plockade jag ihop en bricka med lite bakverk, yoghurt och apelsinjuice.


15570690429_7212a69502_z.jpg


En simpel men mättande frukost.


En trevlig funktion i denna lounge är förvaringsskåpen som är stora nog att rymma en kabinväska. Mycket praktiskt att ställa undan väskan så att man slipper släpa omkring den i loungen, något som brukar vara användbart under rusningstid då det är mycket besökare. Jag spenderar sammanlagt en timme i loungen innan jag rör mig vidare till nästa lounge.


Lufthansa Business Lounge Athen


I receptionen hälsas jag välkommen av en mycket trevlig dam som inte ifrågasätter mitt besök till denna lounge, något man normalt brukar råka ut för på flygplatser med flera lounger inom samma allians. Jag hälsas välkommen vid namn innan jag kliver in i denna näst intill minimala lounge. Inredningen ser inte ut att ha uppdaterats sedan 90-talet, vilket är lite överraskande med tanke på att Lufthansa genomför ett omfattande renoveringsprojekt på sina lounger. Loungen i sig är mycket liten med endast ett 30-tal sittplatser, och jag misstänker att loungen blir väldigt full i samband med Lufthansas avgångar då även Frequent Travellers får tillgång till denna lounge.


15581171957_76455bc214_z.jpg


Bekväma läderfåtöljer i Loungen.


Utbudet av mat var betydligt bättre än i Aegean Loungen där en ordentlig frukostbuffé fanns uppställd denna morgon. Idag bjöds det på diverse charkuterier, ostar, ugnspannkaka, yogurt, färskpressad juice och nybakat bröd. Om detta inte var nog fanns ett urval av smådesserter för den som kände sig sötsugen på morgonkvisten. Utbudet av dryck var även det generöst då ett urval av juice, läsk, kaffe och starksprit fanns tillgängliga. Mest anmärkningsvärt var den berömda whiskey-vagnen där ett 20-tal olika whiskey sorter fanns uppställda. Kanske inte något man dricker till frukost, men det är helt klart en trevlig detalj som uppskattas av många whiskey älskare.


15571397827_818d7bf996_z.jpg


Den berömda whiskey vagnen…


Då jag redan ätit mig mätt på bakverk och yoghurt i Aegean Loungen så nöjer jag mig med en liten skål risgröt och ett glas färskpressad äppeljuice med ingefära, följt av en kopp kamomill thé och ett glas Bailey’s.


15146382464_183ff7425b_z.jpg


Gröt och juice…


Jag spenderar drygt trekvart i loungen innan det var dags att börja röra sig mot säkerhetskontrollen och gaten. Fasttrack kön ligger belägen närmast loungerna, men då ingen kontrollerade kön så innebar det att obehöriga ställde sig i kön. Proceduren går relativt smärtfritt och fasttrack kön dumpar mig rakt framför priority boarding kön vid gaten… Bokstavligen!


Aegean Airlines flight A3812 Athen – Stockholm

Avgång: 8.30
Ankomst: 11.00
Flygtid: 3h 30m
Säte & Klass: 3A Economy Class
Flygplanstyp: Airbus A320-200


Vid gaten har en stor folkmassa redan samlat sig, men tack och lov finns en separat priority kö uppställd med skylt för Business Class, Miles&Bonus Gold och Star Alliance Gold. Flygningen var enligt damen i loungen helt fullsatt men inte överbokad, vilket dessvärre tog död på några eventuella chanser för en uppgradering. I priority kön står ett gäng svenskar påväg hem från en tjänsteresa, alla med EuroBonus Guld-taggar på sitt bagage. Inga övriga syntes till i kön, vilket ironiskt nog antyder att det fanns fler EBG på denna flygning än Aegean Gold. Detta är även fallet på Turkish Airlines flygningar till och från Arlanda där antalet EBG ofta överstiger antalet TK Elite. Ett intressant fenomen som paradoxalt nog strider mot idén att det skulle finnas för många guldmedlemmar hos TK och A3 med sina låga kvalificeringskrav, när det i själva verket är SAS som kastar ut EBG kort likt gratiskarameller. Kanske något att tänka på nästa gång någon bestämmer sig för att spränga huvudet över de överfulla SAS Loungerna på Arlanda och Köpenhamn.

Vid jetbryggan står två poliser och kontrollerar pass/ID kort innan man gavs tillträde att stiga ombord på flygplanet. Väl ombord hälsas jag välkommen av besättningen innan jag sätter mig på 3A. Trots en fullsatt flygning förblir mittensätet tomt tack vare seatblock för A3 Gold, och då den enda tomma sittplatsen på flygningen var bredvid mig så kan man nästan misstänka att jag var den ende med A3*G på flygningen. Takeoff sker enligt tidtabell och drygt 30 minuter in i flygningen nås marschhöjd.

Tillskillnad från utresan så påbörjades serveringen nästan omedelbart efter att skylten för säkerhetsbältet släckts, vilket jag inte hade hoppats på då jag fortfarande var mätt från frukosten i loungen. På denna flygning serveras en varm frukost bestående av en fruktskål med apelsin, grapefrukt och honungsmelon. Varmrätt bestående av en filodegsbakelse fylld med fetaost och spenat. Färskt bröd, smör, marmelad och kex.


15581188267_7f4e4f1cea_z.jpg


Frukost i Economy Class.


Bakelsen påminde väldigt mycket om en turkisk Börek, som alltid är mitt val av frukost när jag besöker Istanbul, vilket kanske inte så överraskande med tanke på att det grekiska och turkiska köket är ytterst snarlika. Bakelsen var generöst fylld med fetaost och smakade riktigt gott.


15581192887_3139d2be3c_z.jpg


Mycket god fyllning i bakelsen!


Mätt och belåten tar jag på mig Bose hörlurarna, lyssnar på musik och sover bort resterande del av flygningen tills att det var dags för inflygning till Arlanda.


15146402374_5bd4ce7a34_z.jpg


Över Östersjön påväg mot Stockholm…


Landning på ett dimmigt Arlanda sker enligt tidtabell och som sittandes i den främre delen av flygmaskinen tar det inte lång tid innan jag hoppar på bussen tillbaka hem mot Västerås.


Slutsatser

Att flyga med Aegean Airlines anser jag vara av samma ”bucket list” värde som att flyga Singapore Airlines i premiumkabin eller besöka Lufthansas mytomspunna First Class Terminal i Frankfurt, och jag känner mig väldigt glad att äntligen ha fått ett tillfälle att flyga med detta grekiska regionalflygbolag. Aegean kan på många sätt betraktas som ett ”Boutique Airline” då de erbjuder mycket hög service, riktad mot en nischad marknad, och flygbolagets Economy Class är kanske den bästa jag har flugit inom Europa efter Turkish Airlines.

Som Miles&Bonus Guldmedlem gavs ingen extra service ombord bortsett från ett blockerat mittensäte och sittplats i flygplanets främre del, och av att döma min intuition får jag intrycket av att det faktiskt är relativt få Guldmedlemmar ombord på varje flygning, vilket skulle motbevisa eventuella hypoteser om att varenda man, kvinna och barn i Grekland sitter på ett Aegean Guldkort. Kvalificeringskraven ser ut som de gör baserat på hemmamarknaderna, och flygbolagen sätter högst medvetet upp sina krav baserat på vad som anses mest gångbart. Även om vi i frequent flyer communityn ger en skev bild av verkligheten, så vill jag nog ändå påstå att antalet guldmedlemmar hos Aegean Miles&Bonus är få jämfört övriga flygbolag i Star Alliance.


Tack för att ni läste! Och har ni några frågor eller synpunkter, så kommentera gärna i tråden.

Hälsningar
Jonas
 

ChabbeT

Medlem
Mycket trevlig reserapport som alltid!
Jag gillar Aegean loungen minns att det fanns en hel del sprit där på dagtid.
Drack ouzo senast.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    628,7 KB · Visningar: 283

maba

Medlem
Väldigt trevligt skrivet med tillhörande bilder, måste även erkänna att jag är lite imponerad av att du lyckades få i dig en Bailey`s så tidigt på morgonen på hemresedagen ;)
 

Jonas C

Medlem
Mycket trevlig reserapport som alltid!
Jag gillar Aegean loungen minns att det fanns en hel del sprit där på dagtid.
Drack ouzo senast.
Där ser man! Antingen var det jag som inte tittade tillräckligt noga, eller så hade de ett mindre utbud framställt på morgonen.
Väldigt trevligt skrivet med tillhörande bilder, måste även erkänna att jag är lite imponerad av att du lyckades få i dig en Bailey`s så tidigt på morgonen på hemresedagen ;)
Tackar! Med tanke på att många här gladeligen häller i sig ett helrör skumpa på morgonkvisten, så var det nog en ganska enkel bedrift att få i sig lite Bailey's. ;)
 

ChabbeT

Medlem
Där ser man! Antingen var det jag som inte tittade tillräckligt noga, eller så hade de ett mindre utbud framställt på morgonen.
Du fick förmodligen morgonsortimentet. Lufthansas lounger tycks ju erbjuda fett med sprit oavsett tid på dygnet och nästintill oavsett flygplats :)
 

Gus

Medlem
Härlig rapport! Jag har precis bokat min första resa med Aegean till Korfu i sommar och det verkar lovande! Tråkigt att man inte får GT men en flaska vin eller två slinker väl också ner! :)
 

Jonas C

Medlem
Härlig rapport! Jag har precis bokat min första resa med Aegean till Korfu i sommar och det verkar lovande! Tråkigt att man inte får GT men en flaska vin eller två slinker väl också ner! :)
Tackar! Jodå det var lite trist att man inte fick G&T. Men å andra sidan så lär väl det vara ett icke-problem när man numera får upgrade vouchers och kan flyga Business gratis. Förutsatt att man är A3*G.

Så, om man som A3G bokar en Y biljett så får man alltid sätet bredvid sig blockerat, om jag förstod rapporten rätt?
Det stämmer bra det. Tydligen var hela flygplanet utsålt i Economy, med undantag för stolen bredvid mig. Snubben i gångsätet var EBD så det kan omöjligen ha varit hans seatblock ;)
 
Toppen