Senaste nytt

Taxfree London-Köpenhamn-Stockholm, problem att ta med alkohol?

WCFCP

Medlem
Hejsan!

Flyger LHR - CPH - ARN - LLA nästa måndag. Bagaget blir checkat hela vägen. Min fråga är; kan jag köpa med mig någon/några flaskor champagne eller annan alkohol och ta med mig dom hela vägen till LLA? Utan att bli av med dom pga vätskereglerna.. Plomberas påsarna eller?

Mvh
 

Dr. Miles

Expert
Varken Storbritannien eller Danmark är utanför EU, så kan du inte handla sprit/vin/cigarett med taxfree priser.
Du kan dock handla kosmetika med taxfree pris.
 

WCFCP

Medlem
Formulerade mig klumpigt, frågan är mera om jag kan köpa med mig flaskor och ta dom hela vägen? Tänkte på vätskereglerna etc..
 

Senator

Moderator
svar ja, du kan be att påsarna plomberas. Just skumpa är det normalt mycket förmånligt att handla på LHR.
 

Jacob

Medlem
Påsarna plomberas och även om du måste passera säkerhetskontroll både i Köpenhamn (för att du reser in i Schengen) och Arlanda (för att du måste gå landside för att byta terminal) ska det inte vara något problem då inköpet gjordes i ett EU-land. Jag tror även att det finns en regel att inköpet måste ha gjorts under de senaste 24 timmarna, samt givetvis att den plomberade påsen ska ha ett kvitto synligt och vara obruten.
 

Senator

Moderator
Påsarna plomberas och även om du måste passera säkerhetskontroll både i Köpenhamn (för att du reser in i Schengen) och Arlanda (för att du måste gå landside för att byta terminal) ska det inte vara något problem då inköpet gjordes i ett EU-land. Jag tror även att det finns en regel att inköpet måste ha gjorts under de senaste 24 timmarna, samt givetvis att den plomberade påsen ska ha ett kvitto synligt och vara obruten.

Yepp, 24t regeln åkte vi på i höstas... Hade handlat en flaska skumpa som födelsedagspresent och lämnade denna i påsen. Tyvärr gick det en vecka innan denna gick vidare till Norge, och därmed full stop på ARN.
 
Toppen