Senaste nytt

Adria Airways till Stockholm

Palazzi

Medlem
Slovenska Adria Airways, en av de mer bortglömda medlemmarna av alliansen, börjar flyga mellan Arlanda och den slovenska huvudstaden Ljubljana.
Första flygning sker den 23:e April 2014, och det blir två avgångar/vecka. Adria har ett mycket litet linjenät, med ett starkt fokus på balkanhalvön.

Adria flyger redan mellan Ljubljana och Köpenhamn, och har även s.k. "etniska flygningar" mellan Malmö o Pristina.

Det flygplan som används är ett CRJ900 med både ekonomiklass och busines - totalt 86 säten. Seat pitch på 31'' gäller i hela kabinen.

En tur och retur-biljett till Ljubljana kostar från 1.250kr, och med Adria kan du även köpa enkelbiljetter. Business är mycket dyrt med bolaget, och vi talar då om ca 10.000kr T/R.
Jag har flugit i båda deras kabinklasser, och tycker att iaf ekonomiklass håller i Europeisk konkurrens.
 
Var erbjuder man som motiverar ett pris som är 9 gånger så högt i Business som Ekonomi? Jag letade efter några recensioner men det verkar inte finnas några alls av Adria...
 

Palazzi

Medlem
Var erbjuder man som motiverar ett pris som är 9 gånger så högt i Business som Ekonomi? Jag letade efter några recensioner men det verkar inte finnas några alls av Adria...

Ingenting alls kan jag intyga. Servering i klass med SAS business innan den försvann. Säkerligen säljer man dessa biljetter till 99% på avtalspriser, och för anslutning med Lufthansa på long haul.

Deras ekonomibiljett med FLEX för 2.500kr är ett bättre alternativ alla dagar i veckan.

Nu är de även hårt pressade av Air Serbias fantastiska business class, som har fokus på samma region. Halva priset, och 10x bättre.

Ljubljana är dock kanonfint, och flygningen är bara 2h30min från Stockholm. Väl värt ett besök om man reser för 1.250kr i ekonomiklass.
 

OnlyAFool

Medlem
Jag följer några resebloggar och många av dem har i år varit i Slovenien, så Slovenien verkar vara rätt i tiden. Så jag testar gärna att flyga dit nästa år :)
 

Flying Finn

Medlem
Adria (JP) kör ju nu i praktiken även på ARN-TLL, eftersom det nya estniska bolaget Nordica inte har någon flyglicens eller några plan. Dock inget att hänga i julgranen ännu i form av någon god fare i C. T.ex. ARN-TLL-MUC går för ca. 10 000 kr som t/r.
 
Toppen