Senaste nytt

Uppgradering gm Optiontown eller poäng

ahh

Medlem
Hej!

Nyreggad på forumet - kände att det var dags nu inför julens resa. Jag har nämligen bokat en resa till Costa Rica tillsammans med tjejen över jul och nyår med stopover i NYC på både ut- och hemresan. Både ut- och hemresan är bokad i Go med SAS (ARN - EWR). Resan till Costa Rica går med Avianca på utresan och United på hemresan.

Till frågan;
Jag kommer ha ungefär 60 000 EB-poäng som jag funderar på att använda till uppgradering till Plus för oss båda på ut- och hemresa med SAS, alternativet som jag ser det är att istället köpa en uppgradering genom Optiontown (ungefär 8k för oss båda ToR) till Plus alt. Business (16k för oss båda ToR). Businessalternativet på SAS känns inte särskilt spännande varför det i realiteten står mellan poäng eller Optiontown till Plus.

Hur skulle ni rutinerade göra, använda poängen till detta eller betala för att få ihop ytterligare poäng och lägga det på en resa? När jag har kikat runt känns det spontant som att det som ger mest utdelning vid poänganvändande är att uppgradera sin redan köpta biljett?
 

ahh

Medlem
Ok! Tack för snabbt svar.

Kontentan av det du/ni skriver är att poängen med fördel läggs på något annat, bättre?
 

jth

Medlem
Ok! Tack för snabbt svar.

Kontentan av det du/ni skriver är att poängen med fördel läggs på något annat, bättre?

Det beror väl på, uppgradering anses vara ett av de mer prisvärda sätten att lägga poängen på. Men den stora fördelen med OT till Plus är att du får 200% poängintjäning.
Personligen anser jag att OT till business är av lägre värde eftersom det inte ger högre poängintjäning.
Min strategi brukar därför vara:
1. OT till Plus
2. Om OT går igenom, eventuellt poänguppgradering till business OM jag känner för att lyxa till det lite
3. Om OT ej går igenom, gör poänguppgradering till Plus
 

Carl

Medlem
Om dina poäng håller på att förfalla så skall du självklart använda dessa annars som tidigare nämnts i tråden försök med OT. Lycka till och trevlig resa
 

ahh

Medlem
Kort uppdatering efter flygningen till EWR. Fick rabatterat poäng-pris på uppgradering från Go till Business ARN-EWR (40 k p ist. för 80k p för 2 pers) - "Det är ju jul å allt". Första flygningen i business, mkt trevligt!

På vägen hem gick OT igenom EWR-OSL, Go-Plus (3700 kr för 2 pers). Hade för lite poäng kvar och ingen status att tala om så ytterligare uppgradering till Business utesluten. OT OSL-ARN gick ej igenom även om det fanns platser i plus. Fick dock loungetillgång i OSL på plusbiljetten från EWR så stoppet på OSL kändes överkomligt. All in all, en fin resa som tillsammans med EWR-SJO gav 17 100 baspoäng. Livsfarligt att börja flyga business dock, kommer bli dyrare att flyga framöver... =)
 

MBA

Medlem
Det beror väl på, uppgradering anses vara ett av de mer prisvärda sätten att lägga poängen på. Men den stora fördelen med OT till Plus är att du får 200% poängintjäning.
Personligen anser jag att OT till business är av lägre värde eftersom det inte ger högre poängintjäning.
Min strategi brukar därför vara:
1. OT till Plus
2. Om OT går igenom, eventuellt poänguppgradering till business OM jag känner för att lyxa till det lite
3. Om OT ej går igenom, gör poänguppgradering till Plus

Jag tycker nog OT till Business ändå är värt mer eftersom man faktiskt numera får mer poäng på en sån uppgradering än till Plus. I exemplet ARN-EWR så får man ju nu efter 1 jan 3000 p i Go, 4000 p i Plus (bokningsklass B som man får genom OT) och 6000 p i Business (bokn. klass Z)
 
Toppen