Senaste nytt

Tjäna avios genom Iberia eller Vueling?

Behöver hålla liv i mitt OneWorld konto hos BA och tänkte därför kanske flyga något billigt med Iberia eller Vueling från BCN till CPH. Så vitt jag har förstått det hela så tjänar man avios (låga tal) med en BA codeshare, men hur är det med övriga bolag på samma flight? Att åka med Vueling samma sträcka kostar ju 40% mindre, men hur blir det med avios då?
 
Japp det verkar snurrigt, men som jag förstår det så ger en BA flight minst 25% avios + TP och 1 baggage medans Iberia ger 100% avios och 1 baggage men inga TP? För mig är det enbart viktigt att jag får Avios och incheckat baggage.
 
66 euro med IB, 100% avios och 1 baggage.

Antar att det går bra att skicka över avios:en från IB till BA sedan och på så sätt hålla det kontot vid liv? Eller är det bättre att skriva in mitt BA nummer istället direkt?
 

gdaily

Medlem
Jag åkte förra veckan Iberia mellan ARN och MADrid, använde mitt BA-kort, billig ekonomibiljett:, hoppas det ger svar på din ena fråga i alla fall

Date Description Tier Points Avios
26-Oct-14 Flights MAD ARN 10 1,985
 
Trots att jag angav mitt BAEC konto vid bokningen och att det skrevs ut på mitt boardingpass så hamnade poängen på mitt Iberia Plus konto. Hela tanken med det hela var att få in dom på BAEC kontot för att hålla liv i det. Jag flyttade dock dem idag till BAEC, räcker detta för att de inte ska gå ut eller måste jag köpa miles?
 

Dr. Miles

Expert
Trots att jag angav mitt BAEC konto vid bokningen och att det skrevs ut på mitt boardingpass så hamnade poängen på mitt Iberia Plus konto. Hela tanken med det hela var att få in dom på BAEC kontot för att hålla liv i det. Jag flyttade dock dem idag till BAEC, räcker detta för att de inte ska gå ut eller måste jag köpa miles?
Det räcker med att ha ett aktivitet (minus/plus) minst var 36:e månader på ditt BAEC konto.

British Airways Executive Club skrev:
14. Earning Avios Points

14.3. If a Member has not earned or redeemed Avios Points or purchased or transferred Avios Points in accordance with the appropriate Conditions of Use for 36 consecutive months, all Avios Points that has accrued to that date will expire.
https://www.britishairways.com/sv-se/executive-club/terms-and-conditions
 
Toppen