Senaste nytt

Plötsligt händer det... Business-uppgradering med Air Berlin A332

Stockholmer

Medlem
Förra månaden begav jag mig på en resa till Asien. Efter att ankommit med ett anslutningsflyg från Stockholm, gick jag snabbt till utgången för flyget till Abu Dhabi, vilket för övrigt var gaten bredvid mitt ankommande flyg.

När jag räckte fram mitt boardingkort så blippade det till och kvinnan vid gaten tog fram sin penna och noterade något på kortet.
”Nu flyger ni i business, Herr Stockholmer”
Eftersom det här var en red-eye flygning så var jag evigt tacksam, även om den totala flygtiden ligger på sex timmar. Då klockan var rätt mycket vid ombordstigningen (21:30) och jag hade haft en heldag i Stockholm innerstad bakom mig så var jag tröttare än Trötter i Snövit och de sju dvärgarna.


1 biljett b.jpg


Så ser ett trevligt boardingkort ut, köpt economy men gratis uppgraderad till business.


2 välkomstdryck.JPG


Eftersom de ordinarie business-passagerarna redan gått ombord så blev jag snabbt omhändertagen av flygvärdarna. De kom ut med en bricka med apelsinjuice och Champagne. Jag valde Champagnen, en Louis d’Or. En krispig dryck som snabbt gick ner med ett leende på mina läppar.

Därefter kom de fram och frågade om jag önskade några av tidningarna och tidskrifterna som de räknade upp. Av gammal vana tog jag Stern och Der Spiegel. Jag kan inte minnas att de erbjöd mig några engelskspråkiga tidningar/tidskrifter, men de borde haft några sådana alternativ på flyget. Times har de iallafall i deras vänthall i Düsseldorf.

Flyget lyfte för övrigt på utsatt tid.


3 vatten med nötter.JPG


Vattenflaskan fanns redan vid min stol när jag kom dit. Nötterna kom efter Champagnen.


5 förrätt.JPG


Efter att ha ätit en sen lunchbuffé och även fått i mig lite i matväg innan flyget från Stockholm var jag inte direkt hungrig i några större format, men den här maten var verkligen god! Denna förrätt bestod av tilapia (en abborrart) och morotssallad.


6 huvudrätt.JPG


Som huvudrätt valde jag oxfilé tillsammans med en kantarellrisotto. Köttet var otroligt mör och risotton perfekt avvägd. Den här huvudrätten var en av de bästa, om inte den bästa, maträtterna jag ätit i luften.


7 efterrätt.JPG


Efterrätten bestod av en ost-tallrik med en Gouda med valnötter i och camembert med olika kryddor, och till det ett portvin. Ostarna var riktigt goda, men portvinet övertygade inte.

När flygvärdinnan kom med efterrätten berättade hon att om jag ville, kunde jag gärna ta om eller välja till den andra efterrätten (äppelkaka). En snabb blick över den mörklagda kabinen förklarade denna generositet, över hälften av de andra business-passagerarna hade redan fått besök av John Blund.


15 meny varma rätter.JPG


Utöver fisken som jag valde till förrätt, kunde man även välja på en kycklingrullad.

Som huvudrätt fanns även alternativen kyckling, räkor eller pasta.


17 efterrätt snacks.JPG


Efterrätter och snacks. Jag var visserligen i den främre galley tre gånger av andra anledningar, men jag kunde inte se någonting framställt av det som stod i snackslistan. Förmodligen var man tvungen att uttryckligen fråga efter dessa.


18 drycker.JPG


Dryckeslistan är visserligen omfångsrik, men bjuder knappast på några överraskningar. Snarare tvärtom, de erbjöd ingen ginger ale, min favoritdryck på flygningar.


8 amenity kit.JPG


Amenity kitet bestod av sovmask, ihopsättningsbar tandborste, öronproppar, enklare stödstrumpor, läppbalsam och fuktighetskräm. Vid stolen fanns även ett par enklare tofflor som väl passade fötter i storlek 43.


21 kabinvy högre.JPG


19 säten i business class.

Jag kände mig inte helt bekväm med att sitta i en parkonfiguration så nära grannen. Det är visserligen sant att avståndet är lika stort i economy, men med dessa säten så sitter man nästan som i ett bås. Jag hade önskat mig att kunna fälla upp en skiva att fälla upp mellan oss. En bra funktion för flygvärdarna vid start och landning, när stolen är fullt uppfälld så lyser den lilla lampan grönt.


23 stol upprätt.JPG

Min personliga åsikt är att det här sätet är klart bekvämare än Lufthansas nya stolar i business class, även när de är nedfällda till sängposition.


10 säng övre.JPG


Sängposition


9 säng nedre.JPG


Sängposition


4 benutrymme.JPG


185 cm räckte utrymmet finfint, och säkerligen för någon med ståtliga 190 cm. Är man längre än så blir det till att hitta en kompromisslösning.


12 stolinställning.JPG


Den mekaniska omställningen från en position till en annan gick föredömligt mjukt och friktionsfritt. Däremot var massagefunktionen en katastrof. För att beskriva känslan: Tänk dig att någon sitter bakom dig och sparkar mot ditt ryggstöd.


22 fjärrkontroll.JPG


En ovanligt avskalad fjärrkontroll. För att styrka markören på bildskärmen för man ett finger över fyrkanten.


25 bildskärm.JPG


Bildskärmen är på 15 tum. Filmutbudet var riktigt skralt även om filmerna var rätt nya.


19 dryckeshållare.JPG


Armstödsbord


19b Dryckesbehållare övre bak.JPG


Dryckeshållare med sidofack


13 ljuduttag.JPG


Uttag för hörlurar och USB.


14 tidningsbehållare bakre.JPG


Nedre bakre tidningsbehållare


15 tidningshållare främre.JPG


Nedre främre tidningsbehållare


27 toalett.jpg


Vattenflaska, plastglas, våtservetter, desinficeringsspray, flytande tvål och handkräm. Jag saknade däremot små flaskor med munvatten.


28 toalettpapper.jpg


Det här är ett foto jag aldrig trodde jag skulle ta – någonsin. Men toalettpappret var verkligen premium. Helt klart bättre känsla än det som erbjuds på Lufthansas business. Precis som man ibland kan få för sig i en restaurant att fråga kocken efter receptet så funderade jag på att fråga vilken tillverkare som låg bakom dessa toarullar, men jag avstod.


26 Flygplan.jpg


Airbus 330-200 med totalt 298 sittplatser varav 19 stycken i business class. Fotot tog jag efter landningen i Abu Dhabi. Vi passagerare i business fick åka med en separat buss till terminalen. Den bussen var lika stor som de för economy, så sardinburkskänslan uteblev.
 

Attachments

  • 11 säng övre.JPG
    11 säng övre.JPG
    {memory} MB · Visningar: 358
  • 16 meny.JPG
    16 meny.JPG
    {memory} MB · Visningar: 310
  • 20 kabinvy.JPG
    20 kabinvy.JPG
    {memory} MB · Visningar: 413
  • 24 chokladhjärta.JPG
    24 chokladhjärta.JPG
    {memory} MB · Visningar: 316

Jacob

Medlem
En av stora anledningarna varför många medlemmar väljer att skriva reserapport i Reseforum istället för i Recensioner, tror jag att man har stor frihet att placera texter och bilder i forumet än i recension.
Men en av de stora fördelarna är att du samtidigt kan sätta betyg på din upplevelse. Dessa visas nu exempelvis även på Google så du kan direkt vara med och påverka BusinessClass samlade omdöme om en produkt, som även flygbolagen själva läser och tittar på.
 

Dr. Miles

Expert
Men en av de stora fördelarna är att du samtidigt kan sätta betyg på din upplevelse. Dessa visas nu exempelvis även på Google så du kan direkt vara med och påverka BusinessClass samlade omdöme om en produkt, som även flygbolagen själva läser och tittar på.
Jag vill inte låta negativt men det är inte direkt någon fördel för medlemmar som vill skriva en reserapport?
Hade Recensioner funktion som motsvarade i dagens Reserapporter forumet, hade många skrivit recensioner där.
 

Stockholmer

Medlem
Jag kan bara ansluta mig till Dr Miles ord i hans två tidigare inlägg, även jag tänker så.
Antingen skriver jag en reserapport, och då ska det vara enkelt, eller så låter jag bli.
Recensionsforumet uppfattar jag som omständigt.
 
  • Gilla
Reactions: pep

ucce

Medlem
Tack för bra rapport! Finns rätt god awardtillgång med Air Berlin i C till Abu Dhabi som jag kikar på. Givet att det inte verkar utgå något bränsletilägg för Avios bokning är detta ganska bra värde
 
Toppen