Senaste nytt

Algoritm för optimal ombordstigning

MaBe

Medlem
För ett par år sedan hade en person jag reste med en rolig idé.
Han tyckte att man i gaten skulle få sätta sig på stolar/soffor som var uppmärkta med stolsnummerna ombord på flyget.
Sedan skulle man släppa på raderna i en viss optimerad ordning.

Att flyg har olika konfigurationer gör den här idén svårare men det går ju att lösa genom att man matchar gater mot plan.
 

NyfikenGrau

Medlem
Känns som man måste ta minst ett steg bakåt och försöka se helheten istället. Grundproblemet oavsett algoritmer och platstilldelningar är ju (ilastningen i) bagagehyllorna och (till viss del) ytterkläder. Boardingen även på stora plan skulle vara klar inom 5 minuter utan dessa. Jag tror ändå inga algoritmer riktigt kan fixa att ta hänsyn till slumpmässigheten och spridningen i passagerarbeteenden.
 

fcx

Medlem
Känns som man måste ta minst ett steg bakåt och försöka se helheten istället. Grundproblemet oavsett algoritmer och platstilldelningar är ju (ilastningen i) bagagehyllorna och (till viss del) ytterkläder. Boardingen även på stora plan skulle vara klar inom 5 minuter utan dessa. Jag tror ändå inga algoritmer riktigt kan fixa att ta hänsyn till slumpmässigheten och spridningen i passagerarbeteenden.

Då är vi tillbaka till en av mina käpphästar: gör incheckat bagage gratis och ta betalt för handbagage!
 

NyfikenGrau

Medlem
Då är vi tillbaka till en av mina käpphästar: gör incheckat bagage gratis och ta betalt för handbagage!

Ja jag tycker du är inne på rätt spår. Förlorarna på detta, de (vi) som mest reser med enbart handbagage, får väl glädja oss åt att väntan på eventuellt bagage vid ankomst kompenseras av kortare boardingtid vid avfärd.

Ankommande bagage är ju däremot en process där ovana/irrationella passagerare inte är inblandade och bör alltså kunna tidsoptimeras med algoritmer/tekniska innovationer.
 

fcx

Medlem
Ja jag tycker du är inne på rätt spår. Förlorarna på detta, de (vi) som mest reser med enbart handbagage, får väl glädja oss åt att väntan på eventuellt bagage vid ankomst kompenseras av kortare boardingtid vid avfärd.

Om man tar det krasst "ekonomiskt": varför ska man betala för att köa för att bli av med väskan, hoppas att den kommer fram och är hel och sen vänta en kvart extra för att få ut den igen. Detta jämfört med att det är gratis att ha väskan med sig hela tiden, bromsa upp boardingen för alla andra så att flyget blir försenat samt att komma direkt ut från flygplatsen utan att vänta. Tvärtom vore mer rimligt...
 

NyfikenGrau

Medlem
Haha, ja du har helt rätt :)

Dessutom kan jag som sagt tänka mig att det finns bättre förutsättningar för att släppa loss ingenjörer på riktigt när det gäller processen ankommande bagage jämfört med processen påstigande passagerare.

Man skulle ju kunna börja med att prova någon uppfinning för "forcerat priority-bagage" för business-/statuskunder, låter inte omöjligt. Dvs att det *måste* lastas av först, annars går det inte lasta av resten.
 
Toppen