Senaste nytt

MTR Express presenterar nya inredningen för tåglinjen Stockholm-Göteborg

Jacob

Medlem
Tågoperatören MTR Express, som under våren 2015 kommer ta upp konkurrensen med SJ på sträckan Stockholm-Göteborg, har nu avslöjat hur delar av inredningen kommer se ut på de nya tågen. Enligt MTR Express har man satt stort fokus på att kunna erbjuda en hög komfort ombord och en viktig del i detta är inredningen. En del i inredningen kommer…
 

Alf

Medlem
På bilden ser det ut som det är ett bord med stolarna placerade mittemot varandra. Detta tycker jag är den tråkigaste inredningen som finns på ett tåg. De platser som har bord med fyra sittplatser är tråkiga att sitta i och det är alltid trångt för benen när det är fyra personer som skall sträcka ut sig. Hoppas jag har fel så det bara är en dålig bild som inte visar platsen så bra.
 

tågnörd

Medlem
Jag håller helt med, fyrgrupper blir lätt trångt! Det är iofs trevligt för sällskap på 3-4 personer som tex familjer.

MTR Express | Referenzen | Stadler och specifikt då PDFen som de länkar till, finns en planskiss över tåget. Det ser ut som de flesta platser har s.k. medsits, alltså att man ser ryggen på stolen framför.
 

Jacob

Medlem
Jag håller helt med, fyrgrupper blir lätt trångt! Det är iofs trevligt för sällskap på 3-4 personer som tex familjer.

MTR Express | Referenzen | Stadler och specifikt då PDFen som de länkar till, finns en planskiss över tåget. Det ser ut som de flesta platser har s.k. medsits, alltså att man ser ryggen på stolen framför.
Förstår jag skissen rätt verkar det endast vara en klass ombord, åtminstone är det inte 1-2 i konfiguration i någon sektion.
 

dino_81

Medlem
Förefaller precis som @Jacob säger inte vara någon första klass ombord. Om man inte tänker använda de mindre kupéerna som ligger i ändarna närmsta förarhytten till första klass?

Sedan verkar det vara lite väl snålt tilltaget med toaletter. Enligt skissen är det endast tre toaletten ombord. Vilket jag tycker är lite i förhållande till antalet passagerare. Undrar hur man har tänkt där?
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Hopplöst efter SJ designmässigt, men det är väl kanske inte deras fokus. Känns väldigt mörkt och industriellt standardiserat.. Nästan exakt samma design (och tåg?) som österrikiska lågpriskonceptet Westbahn.

Utrymmesmässigt ser det inte som om man bör klaga iaf.

Kommer "tyvärr" inte finnas anledning att testa för egen del, då detta tåg går söder om mälaren. SJ erbjuder ju tåg direkt mellan Göteborg o Västerås, om än inte i snabbtågsvariant.
 

tågnörd

Medlem
Jag antar att MTR tänker lägga sig under SJ i prisnivå och då kanske man inte behöver så spännande inredning. Redan idag plågar ju sig folk mellan Sthlm och GBG via Västerås och Örebro i runt 5 timmar i tåg tänkta för entimmespendling (X40/dubbeldäckarna)..
 

Palazzi

Medlem
Jag antar att MTR tänker lägga sig under SJ i prisnivå och då kanske man inte behöver så spännande inredning. Redan idag plågar ju sig folk mellan Sthlm och GBG via Västerås och Örebro i runt 5 timmar i tåg tänkta för entimmespendling (X40/dubbeldäckarna)..

Jag gör det sistnämnda :D En herre som pendlade med mig (och skulle vidare till Göteborg) valde det alternativet för att han fick sova längre, då barnen ändå höll honom vaken när han kom hem :p

Tror också att man går på pris... Undrar dock om inte SJ's stordriftsfördelar kan utnyttjas för att pressa sina priser. Känns som om MTR skulle behöva en rejäl prisskillnad för att motivera kunderna om själva produkten är sämre (behöver ju inte vara sämre iofs).
Vi får se hur mycket SJ Prio spelade in också - ganska viktigt för mig personligen (för att ta ut poängresor).
 

underhund

Medlem
Förstår jag skissen rätt verkar det endast vara en klass ombord, åtminstone är det inte 1-2 i konfiguration i någon sektion.

Ja, det verkar inte bättre. MTR Express VD i SvD:

– Det är ergonomiskt utformade förstaklassäten, försäkrar Johan Söör, vd för MTR Express som ska driva bolagets tågtrafik i Sverige. Vi ska inte ha första och andra klass men vi har valt riktigt bra säten för hela tåget.

Jag vurmar för SJ 2000:s såväl mjuka som hårda första klass-produkt, men det hade varit spännande med svensk konkurrens om affärsresenärer på järnvägen.
 
Toppen