Senaste nytt

SAS = Bra Service = Falskt

trekker

Medlem
Igar reste jag med SAS is SAS Plus fran Arlanda till Manchester med familjen (2 vuxna + 2 barn pa 4 ar). Efter att ha rest mycket med BA och AY senaste halvaret sa var skillnaden i service slaende, ar verkligen SAS urusla eller hade vi bara otur?

Det borjade med att vi gick till incheckningen pa Arlanda, varpa innan jag ens kommit fran till desken blir tillfragad om jag har business biljett eller nagot kort med antydan att vi var pa vag till fel incheckning. Ar det inte battre att isafall tillrattavisa oss utifall vi hade haft en go biljet och inte varit EBG nar han val fatt vara biljetter?

Val pa planet gick det bara utfor. Min fru och barn satt pa 1D,1E och 1F medans jag satt pa 1C. Nar maten val skulle serveras sa fick jag min lada, men min fru och barn fick bara en och de envisades att barnen skulle inte fa en lada utan de kunde fa pizza eller smorgas aven fast bada 2 ville ha salladen. Min fru fick argumentera ganska friskt for att till slut fa en lada till alla.

Efter den forsta serveringen sa var det stopp, ingen kom och fragade om vi ville ha pafyllning pa dricka. Sa jag fick trots att jag satt pa rad 1 trycka pa buzzern (drapperiet var fordraget nastan direkt med cabin crew pa kaffe paus). Jag bestallde en till dricka men innan jag hann bestalla at min fru var dom borta, sa fick buzza igen. Bestallde en muffin och hon fick den i prinicip kastad pa sig. Efter ytterliggare kanske en halvtimme sa kom dom genom kabinen och erbjod plus resenarer snacks, fast inte alla. Min fru och mina barn blev utan - ingen aning om varfor sa det blev till att buzza igen. Denna gangen nar dom kom var dom riktigt sura for man far tydligen inte buzza hur mycket som helst.

Nu var jag som sagt sur pa riktigt sa det blev en extra buzz for ytterliggare nagot att dricka bara for att, och den var verkligen inte serverad med ett leende.

Ar det verkligen sa har daligt i SAS Plus? Eller hade vi bara otur? Jag aker SAS Plus igen imorgon och hoppas verkligen pa battre service, men da reser jag ju utan familjen sa da kanske dom beter sig annorlunda?
 

trekker

Medlem
Okej, forlat om jag startade en ny trad. Nagon admin kanske kan flytta in den i klagotraden.

Nej jag tryckte inte en extra gang bara for att, det var mer ett satt att skriva. Jag tycker nog att cabin crew ska kunna erbjuda atminstonde en pafyllning av dryck eller mojlighet till en konjak efter maten utan att man ska behova trycka for service. De borde ocksa ha lite kolla pa vad som hander i kabinen, sa man kanske kan bestalla utan att trycka pa knappen. Pa en flygning pa 2 timmar och 20 minuter borde inte serveringen upphora efter 1 timme. Det ar ju ganska tamt om service konceptet i plus ar att man kan bestalla hur mycket som helst om man far arga blickar om man bestaller med an en gang.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

nota bene

Medlem
Låter som en riktigt irriterande upplevelse ombord. Tyvärr händer detta någon enstaka gång. Jag åkte Plus med halvdan service och fördraget draperi en del på vägen ner till BCN förra helgen. Där var dock personalen trevlig, men helt ineffektiv. (Vi bad om dryck efter två knapptryckningar och då skulle de 'snart' komma med det - bara 45 min senare med tax-freevagnen så kom den...) Dock hela tiden serverad med ett leende, vilket inte verkar ha varit fallet för dig! Kan bara beklaga...
 

mha321

Medlem
Ombordservicen i Plus är definitivt varierande. Jag tycker för det mesta faktiskt att den är riktigt bra - särskilt om man betänker att det är Premium Economy och inte Business (man ska vara rättvis i sina jämförelser). Men ibland åker man på en riktig nitlott, vilket du tyvärr verkar ha gjort. Det vore verkligen bra om de kunde få upp sina crews så det var mer konsekvent servicenivå. Jag tycker just den ojämna nivån är största problemet.

Vad gäller referensen till att ha med familjen tycker jag snarare, utan att ha provat det själv, att de som reser med familjen i plus ofta brukar få extra god servicenivå - åtminstone från en del av besättningarna.

(Sedan är det nästan alltid lägre servicenivå på t.ex. bussen till köpenhamn, men det är å andra sidan konsekvent)

Vad gäller bemötandet på flygplatsen tycker jag faktiskt snarare det är bra - att få de som inte har plus/guld att "gå ur kön" innan de ens har ställt sig i den ser jag som något positivt för de som faktiskt ska stå där. Det är många som ställer sig i den kön för att den är kortast, utan att veta om att de egentligen inte får använda den kön, vilket ställer till det för andra. Så länge de snabbt och artigt släpper fram dig när du väl svarar "ja" på frågan om du har guld eller plus, tycker jag snarare det är positivt. (Däremot behöver de ju inte kräva att man halar fram kortet och visar det i det skedet, men som jag förstår på vad du skrev so gjorde de inte det, utan bara frågade)
 

palmen

Moderator
Låter som en riktigt irriterande upplevelse ombord. Tyvärr händer detta någon enstaka gång. Jag åkte Plus med halvdan service och fördraget draperi en del på vägen ner till BCN förra helgen. Där var dock personalen trevlig, men helt ineffektiv. (Vi bad om dryck efter två knapptryckningar och då skulle de 'snart' komma med det - bara 45 min senare med tax-freevagnen så kom den...) Dock hela tiden serverad med ett leende, vilket inte verkar ha varit fallet för dig! Kan bara beklaga...

Håller helt med här, var även jag med på denna flight. Det är tyvärr lite hit and miss med vilken crew man får och hur väl de ger service. Vi bad som sagt om mer att dricka precis innan de skulle ut med tax-free vagnen och då fick vi vänta tills de hade gått hela planet med den, det tycker inte jag är ok över huvud taget i plus. När vi väl fick något att dricka var de dock supertrevliga.
Förra året när vi flög till Barcelona hade vi nog den bästa besättningen jag upplevt alla kategorier. Vi hade knappt druckit ur glasen innan de självmant kom ut och frågade om vi ville ha mer att dricka eller någon form av snacks att äta.

Tyvärr är det väldigt inkonsekvent med vilken service man får. Vissa i crew har verkligen förstått att det är ett serviceyrke de jobbar med, andra verkar ha missat grundkursen i hur man ger bra service.
 

trekker

Medlem
Vad gäller bemötandet på flygplatsen tycker jag faktiskt snarare det är bra - att få de som inte har plus/guld att "gå ur kön" innan de ens har ställt sig i den ser jag som något positivt för de som faktiskt ska stå där. Det är många som ställer sig i den kön för att den är kortast, utan att veta om att de egentligen inte får använda den kön, vilket ställer till det för andra. Så länge de snabbt och artigt släpper fram dig när du väl svarar "ja" på frågan om du har guld eller plus, tycker jag snarare det är positivt. (Däremot behöver de ju inte kräva att man halar fram kortet och visar det i det skedet, men som jag förstår på vad du skrev so gjorde de inte det, utan bara frågade)

Visst, vore det mycket folk sa kan man ju kolla innan. Men att som igar komma till 4(!!!!!) tomma business checkin och fa fragan kanns inte bra. Med 4 tomma hade dom ju till och med kunnat kosta pa sig att checka in en person eller familj utan guldkort/business biljett.
 
Vad tråkigt att höra att ni upplevde inte så bra service ombord. Tyvärr kan service variera ganska mycket från och till. Ge en ny chans till SAS så du får uppleva bra service.

PS: Hur gick flyget igår med SAS?
 

Direktorn

Medlem
Har varit med om samma. En Crew som var rent oförskämd på SAS. Sura miner för normal service. Kändes som att man skulle vara anpassa sig till deras schema.
 
Toppen