Senaste nytt

Vilket program i One World?

Charlie D

Medlem
Har EBD och flyger mestadels Star Alliance. Jag kommer nu att göra fler resor till Asien (i business class) med mestadels Finnair. Vilket OW-program är vassast? Ska jag gå med i Finnair Plus eller är det bättre att sikta på BAEC, AA eller US dividend Miles? Kanske något annat? Jag ämnar inte skaffa kreditkort utan kommer fortsätta med SAS AmEx. Tacksam för råd.
 

gdaily

Medlem
Har EBD och flyger mestadels Star Alliance. Jag kommer nu att göra fler resor till Asien (i business class) med mestadels Finnair. Vilket OW-program är vassast? Ska jag gå med i Finnair Plus eller är det bättre att sikta på BAEC, AA eller US dividend Miles? Kanske något annat? Jag ämnar inte skaffa kreditkort utan kommer fortsätta med SAS AmEx. Tacksam för råd.
Inte Finnair (poängen förfaller efter tre år) utan BA eller AA. På i alla fall BA är poängen giltiga så länge du får in en transaktion vart annat år, ungefär, tror samma sak gäller på AA.

Beroende på hur många resor du gör med Oneworld så kommer du komma upp i BA Silvernivå (motsvarar Star Guld), du får dock lägga fyra legs på BA metall för att få silvret. Då är dock risken att du överger Star alliance ;-)
 

nota bene

Medlem
Använd AA eller BA för kreditering. AA är bättre om du flyger många miles i ekonomi (t.ex. i USA), och generellt om du reser mycket inrikes i USA eftersom du som exec platinum väldigt ofta blir uppgraderad. Åker du mest till London och österut ser jag inte några direkta fördelar med AA vs BA, men inte heller några större nackdelar. BA kvalificerar du dig på TP, medan AA har kvalificering med flugna miles (där t.ex. Business typiskt ger 125-150%). Generellt innebär detta att om du flyger mycket economy på bolag där economy ger 100% även i billiga bokningsklasser (typiskt AY, BA, AA) så är kreditering till AA att föredra.

Att matcha till AB är ju bra för att få lite extra förmåner under första årets flygande...
 

AABack2ARN

Medlem
Det beror väl också på vad du är ute efter. Status eller miles? Du kan troligtvis flyga ihop tillräckligt mycket för att få BA Silver eller AA Platinum, men de förmånerna ger i praktiken inga ytterligare förmåner än vad resande i Business Class redan gör.

Visst ökar status chanserna till uppgradering, men du sitter ju redan längst fram... Om du däremot har för avsikt att resa privat med oneworld i ekonomiklass så är status bra att ha

Notera att även AA kräver att fyra segment flygs med dem för att status skall erhållas. Och AAs status är framför allt en stor fördel om du reser inrikes i USA medan BA har ett mer globalt nätverk.
 

nota bene

Medlem
Bara för att förtydliga:

En flygning longhaul i discounted economy med AY ger 35 TP (50%) till BA (och 25% avios). Samma flygning ger 100% base miles till AA (och 50% EQP)

Om vi tar samma flygning i business class ger det 140 TP (200%) till BA (och 125% avios). Till AA ger den 125% base miles och 150% EQP.

BA kräver 1500 TP för emerald status och 600 TP för sapphire.
AA kräver 100000 miles eller EQP för emerald och 50000 miles eller EQP för sapphire.

Så flyger du mest på betalda biljetter i C är BAEC klart att föredra, om det inte är så att det mesta av ditt resande är till/från/i USA.
 
Toppen