Senaste nytt

Inga Accor Le Club benefits vid bokning via tredjepart?

Jacob

Medlem
Checkade precis in på Novotel i London. Efter min bokning hittats i datorn lämnade jag fram mitt Accor Le Club Gold då jag visste att kortet inte var inlagt (inte jag som gjort hotellbokningen) vilket hon kunde se var fallet. Tjejen vid receptionen frågade sedan om jag var intresserad att betala för en uppgradering till ett bättre rum och jag pekade ännu en gång på kortet hon hade framför sig och frågade om det inte borde ingå.

I vilket fall slutade det med att sedan rummet bokats via en tredjepart kunde ingen uppgradering ges (de kunde dock ge mig "a special deal", 10 pund rabatt på en uppgradering, nej tack!). Inte heller kunde jag få poäng för bokningen och inte heller en voucher för en välkomstdrink. Kortet var alltså totalt värdelöst.

Förra veckan bodde jag på tre olika Accorhotell, suverän recognition på alla tre med drink voucher, uppgradering, till och med en rätt trevlig välkomstgåva på ett hotell, här kändes det som jag var en total alien, jag fick nästan vara glad att de ville checka in mig. Ska det verkligen behöva vara så här?

Visst kan jag ha någon förståelse för att man inte tjänar poäng när en bokning gjorts på annat sätt, men så abrupt? Bara för att bokningen gjorts via "fel kanal". Uselt!
 

NotRyan

Medlem
Man brukar få statusförmånerna, men inga poäng när man bokar Accor-hotell via andra kanaler typ hotels.com så det här var en ny variant...
 

RonnieK

Medlem
Jag var med om precis samma sak på Novotel vid flygplatsen i BKK. Hade bokat via booking.com (för sista gången) och även fått dem att lägga in mitt Platinum-nummer i bokningen. Detta var dock inget värt alls vid incheckningen utan de refererade bara till reglerna (som också säger att man ska boka hos Accor). Efter det har jag aldrig använt mig av tredje part för att boka, vare sig flyg eller hotell.
 

Stefan62

Medlem
Jag har aldrig fått något extra när jag bokat Accor-hotell via tredje part - men när jag bokat via Accors hemsida så har det varit allt man kan önska sig!
 

Jacob

Medlem
Det finns mycket man kan diskutera och ha åsikter om när det gäller status och lojalitet - kvalificeringsnivåer, statusmatchningar, huruvida det är rätt eller fel att kunna ge bort guldkort osv. Men sånt här gör mig verkligen allergisk, har jag guldkort så har jag guldkort, det kan inte vara så att jag har guldkort ibland och ibland inte.

Jag bor ganska mycket på Accor och att komma in på ett hotell och få höra att "denna gång har du bokat på fel sätt" (dvs vi tjänar för lite på dig, för det är vad det handlar om) så därför struntar vi i allt av förmåner och omhändertagande, är inte roligt. Vad är det för sätt att se på lojalitet? Eftersom man tydligen inte tjänar poäng på tredjepartsbokningar så behöver man i alla fall bo åtskilliga nätter per år på normalt sätt för att få ihop guldet, så vad spelar då denna natt för roll i sammanhanget?
 

Stefan62

Medlem
Det är kanske inte ok att jämföra hotell-kedjor, men på Scandic är det tydligt vad som gäller om man bokat via tredjepart. Tillämpningen kan dock se ut hursomhelst och i t ex Bryssel är allt som vanligt om Du använt en tredje part!
 

ChabbeT

Medlem
OT det hände mig på Radisson i Berlin då jag hade CCG hade bokat via hotels.com fick inga förmåner trots att jag mejlat intellekt innan och gett mitt nummer. På samma sätt som du ville jag ha upgrade och pekade på medhavt kort. Fick INGET. Då jag kom hem så mejlade jag clubcarlson men fick inga bra svar. Sen dess bokar jag bara på hotellens hemsida. Men det gör mig så ****** arg att man inte kan få ngt för sitt guldkort som man bott ihop.
 

mha321

Medlem
Att man inte tjänar poäng på tredjepartsbokningar tycker jag känns ganska rimligt. För varje hotellrum finns X kronor (eller vad det nu är för valuta) i marginal som väl kan klassas som "marketing-marginal" eller så. Om du bokar direkt på hotellets hemsida så får du som gäst den marginalen, eller åtminstone en del av den, i form av poäng, uppgradering osv. Om du bokar via hotels.com så får de den marginalen (och ger sedan dig en del av den - men inte hela - genom att ge dig Welcome Rewards). Bokar du genom annan resebyrå, så får de den marginalen och kan göra något med den. Ett hotell tjänar ju ofta rätt rejält mycket mindre på en hotels.com bokning än en direktbokning, så man kan ju förstå att de inte har lust att betala ännu mer ut på det.

Däremot tycker man nog de kunde leverera lite loyalty-recognition ändå. Och det vore rimligt att en sådan stay räknas som nätter i vägen mot guld/platinum/whatever. En uppgradering kanske ibland är "för dyrt" för dem, men många andra statusförmåner typ en enkel drinkvoucher eller så kostar ju hotellet väldigt lite.

Och det borde ju fortfarande vara bättre för dem att du bor där på en tredjepartsreservation än att du istället bor på ett Hilton runt hörnet..
 
Toppen