Senaste nytt

Norwegians problem med Boeing 787 förklarade

Norwegian och Boeing 787 Dreamliner är två namn som ofta synts i media senaste månaderna i koppling till förseningar och tekniska problem. Men vad är det egentligen som gjort att just Norwegian haft så mycket problem när över 170 st Boeing 787 levererats till flygbolag över hela världen. Vi frågade David Kaminski-Morrow, redaktör för Flight…
 

Paby

Medlem
Mycket har ju drivits av Norwegian's egen överoptimism att ta sig an longhaul. Man öppnar en ny operation, nya baser och tar in en flygtyp som är ny både för bolaget och för producenten på en schedule som är tightare än branschen tidigare skådat - vad förväntar man sig, annat än problem? Det var dömt att misslyckas redan från början...

Efter mycket om och men har Norwegian iaf erkänt sitt misstag med att man skulle ha branschens lägsta turnaroundtider på longhaul och utökar från 90 till 120 min på flera av utebaserna för att skapa mer "luft" för maintenance.
 

Concorde

Founding Member
Om Norwegian erkänner att man inte haft tillräckligt stora marginaler (vilket varit uppenbart för alla med sunt förnuft) för att kunna drifta sina 787, medger dom ju indirekt att dom ljugit alla sina passagerare rakt upp i ansiktet gällande de extraordinära omständigheter som drabbade deras maskiner. Man blir äcklad.

Gällande 787 så har mycket pålitliga källor informerat mig att samtliga BA 787 maskiner (8st) åker tillbaka till Seattle i vinter för reparationer och modifieringar.

Dom är:
38609 108 787-8 29/06/2013 G-ZBJA 35J/25W/154Y
38610 111 787-8 26/06/2013 G-ZBJB 35J/25W/154Y
38611 114 787-8 02/09/2013 G-ZBJC 35J/25W/154Y
38619 121 787-8 28/09/2013 G-ZBJD 35J/25W/154Y
38612 173 787-8 15/05/2014 G-ZBJE 35J/25W/154Y
38613 177 787-8 26/05/2014 G-ZBJF 35J/25W/154Y
38614 187 787-8 08/07/2014 G-ZBJG 35J/25W/154Y
38615 197 787-8 16/08/2014 G-ZBJH 35J/25W/154Y

Detta är oroväckande då BA medvetet valde att ta leverans av 787 först efter 100 byggda plan.
Som en bekant sade: "It just adds to my conviction that the original performance estimates for the 787 were complete pie in the sky marketing bullshit, and that as a result they've had to make everything in the cabin as light as possible as well as cramming in far more seats down the back in order to get anywhere close to hitting the numbers."
 

Mikael64

Medlem
Då är det väl bara för Norwegian att hosta upp alla dessa miljoner som ca 30.000 pax ska ha i ersättning. Enligt advokater och kvällspress har dom rätt till sin ersättning.
 

The pilot

Ny medlem
1. Norwegian bokar inte om passagerarna till andra flygbolag vid problem. De har varken personal för det eller avtal med andra flygbolag tex genom IATA eller en allians. Förseningarna blir dygn istället för timmar.

2. Norwegian har ett s.k. "Gold Care" avtal med Boeing, för service och underhåll av Dreamliners. Men inom "Gold Care" kan man specificera billiga eller dyra servicenivåer, med få eller många reservdelar samt olika grader av outsorcing. Ett billigt avtal gör att man får vänta på både reservdelar och tekniker. Det drabbar passagerarna.
 
Toppen