Senaste nytt

Air Berlin introducerar uppgraderingsauktion till business class

Jacob

Medlem
Att på olika sätt kunna buda för en uppgradering till en högre kabinklass börjar bli allt mer populärt, nästa flygbolag att införa detta är tyska Air Berlin som nu introducerar auktion för uppgradering till business class på sina långlinjer. Den nya tjänsten har fått namnet "airberlin exquisite " och innebär att man kan buda för en…
 

NyfikenGrau

Medlem
"You will be credited with the miles from the original Economy ticket for your flight." är ett av villkoren som väl gör det mindre intressant att nappa på, i synnerhet med tanke på hur snåla AB är med miles på economy longhaul.
En annan nackdel är att jag fattar det som att det är en helt sluten auktion där man inte kan se någonting av budprocessen, så finns det en plats att bjuda på och jag bjuder 5000 kr och bara en annan har bjudit t.ex. 1000, så får jag punga ut med 5000 och inte typ 1001 kr som på vanliga halvöppna nätauktioner.
Det står också uttryckligen i villkoren att airberlin helt avgör vem som ska uppgraderas med hänsyn till budets belopp, bokningsklassen i economy, eventuell status osv.
En positiv grej är att deras billigaste bokningsklass Z (billigaste möjliga deals) ingår i erbjudandet.
Klasserna A, X och R undantagna, men vet inte vad det är för några, ser dem inte i någon tabell.

Sammantaget känns det inte som någon slump med detta erbjudande, tror AB fortfarande har rätt svårt att locka businessklientelet och därmed fylla främre kabinen.
 
Toppen