Senaste nytt

Kort hopp över Östersjön, Finnair Business Class Stockholm-Helsingfors

Jacob

Medlem
Kort hopp över Östersjön. Något enkel snack för att vara business class men bemötandet var bästa tänkbara och iittalaglasen är ett rent nöje att få dricka ur.
 

Traveller

Medlem
Åkte denna tur i går från Helsingfors -> Stockholm som ju är en direkt kopia förutom några punkter.

Jag kom från Shanghai i går till Vantaa och skulle vänta 2 timmar på flyget till Stockholm. Gick trött upp i loungen för att vila. Den är ju rätt stor den loungen, som är SAS gamla men något uppfräschad, men där var kö till sittplatserna. Fullt med folk överallt. Inte en särskilt kul upplevelse med trött sinne och behov av att jobba.
Smörgåsen ombord smakar inte så mycket tycker jag. Men servicen är bra.

I övrigt är ju Vantaa flygplats inte särskilt rolig. Utrop om försenade passagerare och avgående flyg precis hela tiden. Det blir lätt jobbigt. Men, ibland också roligt som till exempel då man ropar ut "Herr xxxxxx på väg mot Göteborg kom till gate X".. Någon som redan är på väg kan väl knappast höra... Eller som det utropet som kom vid klockan 16- "Planet till Stockholm 17.30 är försenat och avgår 16.45". Alltså ingen information om vilken flight och det lustiga är att klockan 17.30 avgår två maskiner till Stockholm så man fick helt enkelt lista ut själv.
 

gusten

Medlem
Tack Jacob för denna rapport. Tycker att Finnair har en mycket bra service och jag, som flyger sträckan varje vecka, starkt föredrar den lugna T2 framför T5. Och jag måste nog säga att komforten i både Embraer och Airbus maskinerna slår SKs 717 or...

För övrigt kan nämnas att du-reformen är ett ganska unikt Sverige fenomen. I Finland har man inte på något vis genomfört någon du reform inom servicenäringen och det tycker jag personligen är mycket sympatiskt.
 

HKG Flyer_1

Ny medlem
Gjorde också en kopia strax före påsk, då med en Embraer 190 och helt ensam i C kabinen.

Jag gillade den nya champagnen lite mer än den gamla faktiskt. Håller med om att det alltid är en artig och trevlig service och i övrigt en helt ok business produkt.
 

Jacob

Medlem
Åkte denna tur i går från Helsingfors -> Stockholm som ju är en direkt kopia förutom några punkter.

Jag kom från Shanghai i går till Vantaa och skulle vänta 2 timmar på flyget till Stockholm. Gick trött upp i loungen för att vila. Den är ju rätt stor den loungen, som är SAS gamla men något uppfräschad, men där var kö till sittplatserna. Fullt med folk överallt. Inte en särskilt kul upplevelse med trött sinne och behov av att jobba.
Smörgåsen ombord smakar inte så mycket tycker jag. Men servicen är bra.

I övrigt är ju Vantaa flygplats inte särskilt rolig. Utrop om försenade passagerare och avgående flyg precis hela tiden. Det blir lätt jobbigt. Men, ibland också roligt som till exempel då man ropar ut "Herr xxxxxx på väg mot Göteborg kom till gate X".. Någon som redan är på väg kan väl knappast höra... Eller som det utropet som kom vid klockan 16- "Planet till Stockholm 17.30 är försenat och avgår 16.45". Alltså ingen information om vilken flight och det lustiga är att klockan 17.30 avgår två maskiner till Stockholm så man fick helt enkelt lista ut själv.
Om du anländer från en non-Schengendestination är det normalt inga problem att komma in i non-Schengenloungen som både är större och trevligare. Bara man avsätter tillräckligt med tid för att hinna med passkontroll och ta sig till gaten (fast knappt ens därifrån är det några avstånd att tala om). Även denna lounge kan dock bli ganska full när det är högtrafik med många Asienavgångar.
 

JonW

Medlem
Några kommentarer:
Du kunde ha bokat plats inte bara innan avgång, utan redan direkt vid bokning, även om det skulle var typ 10 månader innan.
Seatblock på Embraer har ju diskuterats i en annan tråd, och jag har samma uppfattning som majoriteten där; seatblock förekommer knappast.
Iaf har jag som Emerald bokat 1F och fått sällskap av en trevlig finne på 1D, trots att kabinen var långt ifrån full.
Sen var det nog tur att du var fullt upptagen med att tömma två flaskor champis i Ittalaglasen. För att dricka vin ur dem är långt ifrån något nöje.... Och alternativ saknas tyvärr helt.
 
Toppen