Det är ju naturligtvis trevligt att en viss stil och klass återkommer till de främsta raderna i SAS-kabinen. Det är antagligen inte någon större kostnad för SAS. Dock framstår det hela som ganska onödigt, ungefär som att Sibylla skulle erbjuda en lyxigare variant på korvbröd och senap, det är i alla fall en korv med bröd. Problemet är att SAS inte längre har en fungerande produkt för affärsresenärer inom Europa. Huvudorsaken är att det inte går att arbeta utan viss distans från medresenärerna. Jag kan inte sitta med några affärsdokument på min dator eller andra handlingar när någon sitter så nära och kan läsa dem. Alltså blir resan ganska så oanvändbar ur ett arbetsperspektiv, det blir mer utav en transport, och då skulle det vara trevligt med en mer rofylld miljö, vilket inte kan uppnås i SAS Plus. Om nu maten och drycken blir bättre är det i alla fall för trångt att njuta av den, när man har någon som sitter mer eller mindre i ens knä. Jag är mer bekymrad av att jag ska spilla ut något eller att grannen ska spilla rödvin på mig. Då är det bättre med en kompakt smörgås som går att äta upp fort. Varför ska man betala en dyrare biljett i SAS Plus när skillnaden mot SAS Go utgörs av någon liten, om än nu mer lyxigare matlåda. Alltså kan man lika gärna åka SAS Go eller om möjligt med annat bolag.
Hur kan det sedan komma sig att exempelvis Lufthansa kan ha en mycket bättre och dyrare produkt än SAS och samtidigt fylla sina plan. Jag åkte ARN-FRA-ARN med Lufthansa för några veckor sedan och det var helt fullt i business i båda riktningar fast biljetten kostade nästan tre gånger så mycket som SAS Plus och att SAS hade avgångar strax innan. Uppenbarligen finns det resenärer att ta av. Eller är det som så att det inte finns tillräckligt många skandinaver som har ”råd” eller får åka business och att exempelvis de tyska affärsresenärerna åker med Lufthansa och då naturligtvis åker business. Nu framstod en större del av resenärerna i business vara svenskar.
Det går ju alltid att vara utan den mest krävande gruppen i kategorin affärsresenärer. Problemet är att när denna krävande och relativt prisokänsliga grupp försvinner sänker man ribban och risken ökar att även nästa grupp minskar.