Senaste nytt

SJ gör en av sina största satsningar någonsin

Jacob

Medlem
3,5 miljarder kronor ska investeras i en genomgripande uppfräschning av framförallt SJ 2000-tågen, en av de största satsningarna i SJs historia. De första SJ 2000-tågen (då kallade X 2000) kom under slutet på 1980-talet och var då en av de främsta i sin klass, inte minst med den korglutning som möjliggör både snabb och bekväm…
 
Jag ser fram emot ett test av X2000, nya X2000 och MTR:s helt nya FLIRT Nordic tåg som är på väg.

Blå tåget har utan tvekan äldst tåg men oslagbar service ombord - gissar att varken SJ eller MTR satsar på riktiga restaurangvagnar, pianobar eller Champagne :)
 

tågnörd

Medlem
Det blir spännande att se hur tågen blir :) Kan de möjligen få ut lite mer prestanda (bättre acceleration tex) med modern slirreglering?
Kuriosa: även om det var ABB som levererade tågen från början så jobbar flera av nyckelpersonerna som konstruerade tåget numera på Bombardier Transportation pga ABBs avknoppning av tågverksamheten (eller så har de gått i pension).
 

Palazzi

Medlem
Har för mig att ett ytterligare en aktör, "citytåg", sökt tåglägen på Stockholm-Göteborg - rent lågpriskoncept.

Man planerar att höja hastighet och acceleration på SJ2000 till 225km/h, vilket är en konstruktionsbegränsning med hänvisning till slitage. På våra banor kan man inte nyttja mycket mer idag heller... Accelerationen är viktigare, så man kommer upp snabbt efter stopp... Kan man tjäna några minuter på... 25km/h hastighetshöjning skulle kunna kapa en del tid också.

Tror det är bra med upprustning. SJ2000 känns driftsäkert (nåja..)
 

perhall

Medlem
SJ2000 är ett mycket påkostat tåg som komfortmässigt är hästlängder bättre än SJ3000 och fortfarande står sig bra jämfört med det mesta som finns på kontinenten, förutom hastigheten då.
Några naturliga konstruktionsbegränsningar:
- långsam acceleration
- liten kapacitet för på- och avstigning
Detta gjorde inte mycket när SJ2000 var nytt och bara stannade på ett fåtal ställen Sthlm-Malmö. Men nu stannar det mycket oftare samt Trafikverket får inte längre prioritera 2000-tågen framför annan trafik. Detta skapar störningar som har tvingat SJ att öka tidsmarginalerna. Sträckan tog 3,56 när 2000 var nytt 1990, nu 4,25-4,30... hoppas det blir lite snabbare efter renoveringen även i tidtabellen...
 

Najk

Medlem
Det var en positiv nyhet!
Jag gillar X2000 och det känns både välkommet och spännande med upprustningen.
 
Toppen