Senaste nytt

Ny tågoperatör mellan Stockholm och Göteborg

Jacob

Medlem
Snart får tågresenärer mellan Stockholm och Göteborg ytterligare ett alternativ. Det är tågoperatören MTR Express som tar upp kampen med SJ med totalt 110 avgångar i veckan på linjen. Totalt 700 miljoner kronor har investerats i  sex nya tåg. Tågen är av modellen FLIRT Nordic som byggs av den schweiziske tillverkaren Stadler och är speciellt…
 
Det är synd om det blir ännu ett race mot botten - två operatörer som endast försöker nå lägsta pris och glömmer bort kunder som söker service.

Jag har upplevt Blå Tåget för första gången i helgen och det var väldigt bra, det mest avslappnade sättet att resa mellan Stockholm och Göteborg.

Någon som vet om MTR kommer erbjuda någon form av premiumprodukt? SJ verkar ju ta bort första klass och sina bistrovagnar!
 

fred80

Medlem
Det är synd om det blir ännu ett race mot botten - två operatörer som endast försöker nå lägsta pris och glömmer bort kunder som söker service.

Jag har upplevt Blå Tåget för första gången i helgen och det var väldigt bra, det mest avslappnade sättet att resa mellan Stockholm och Göteborg.

Någon som vet om MTR kommer erbjuda någon form av premiumprodukt? SJ verkar ju ta bort första klass och sina bistrovagnar!
Tror det är ett stort misstag om SJ tar bort 1kl. Hoppas verkligen inte att det gör det.
 

In_Sweden

Medlem
Det är synd om det blir ännu ett race mot botten - två operatörer som endast försöker nå lägsta pris och glömmer bort kunder som söker service.

Jag har upplevt Blå Tåget för första gången i helgen och det var väldigt bra, det mest avslappnade sättet att resa mellan Stockholm och Göteborg.

Någon som vet om MTR kommer erbjuda någon form av premiumprodukt? SJ verkar ju ta bort första klass och sina bistrovagnar!
I min position som student så ser jag detta race mot botten som något bra. För mig och många andra är tåg inte något speciellt, det är en del av vardagen. Man vill vara bekväm och ta sig fram och tillbaka genom sverige så billigt som möjligt, ofta.

Jag tror att det är svårt att se någon större mängd folk som kan tänka sig att betala tillräckligt för att ha en riktig premium klass.

Det skulle möjligtvis vara om man införde en riktig, riktig 1a klass och höjde servicenivån mot vad SJ har idag som det skulle bli ekonomiskt försvarbart. Riktigt bekväma stolar, inte en bredare, bättre stoppad variant av 2a klass stolen, utan något mer. Service av mer speciell nivå och sen ett pris som är betydligt högre, så att det är minst dubbelt så dyrt som 2a klass, inte kanske 30% skillnad som idag.

Göra 2a klass billigare och mer basic och höja nivån på 1a klass. Det tror jag finns marknad för. Inte något mellanting med en "okej" 1a klass. ala NSB Komfort.
 
Toppen