Senaste nytt

Västerås kan återfå flygförbindelsen med Köpenhamn

Jacob

Medlem
Enligt uppgift till Vestmanlands Läns Tidningar (VLT) förs just nu diskussioner om återöppnande av en linje mellan Västerås Hässlö och Köpenhamn Kastrup. Linjen var den första som startade när Hässlö öppnade för civil flygtrafik år 1976 men lades ner för över fem år sedan. Det är det danska flygbolaget DAT, Danish Air Transport, som tittar…
 

Hansi

Medlem
Kanske blir som på goa 80-talet. Då flög SAS Västerås-Norrköping-Köpenhamn och omvänt med DC9.
DAT flyger idag CPH-NRK och har ett interline-samarbete med SAS på flyglinjen och erbjuder därför genomgående flygbiljetter från Norrköping vidare ut i SAS nätverk över hela världen.
Tyvärr använder man inte ATR42 längre utan DASH-8-100 som nu skall säljas pga. missen i Norge.
Som sörmlänning är Linköping helt fel för oss så vi supportar Norrköping!
 

OnlyAFool

Medlem
Det här hade varit en utmärkt linje för mig. Den tiden som det tar att bege sig till arlanda kan jag lika bra lägga på en transfer i Köpenhamn. Så det här är helt klart en linje jag kan komma att använda.
 

Palazzi

Medlem
Tydligen har SAS interline agreement med DAT, vilket jag inte visste. Det negativa är att priserna är väldigt mycket högre än om man reser med SAS metall - mer i klass med Nextjet.

Jämförelse:
LPI-CPH-LON (bara SAS) ger priser på ca.3.000kr T/R
NRK-CPH-LON (DAT+SAS) ger priser på ca 4.000kr T/R

Ytterligare skillnad är ju uteblivna poäng. På mina resor VST-CPH-LIN lär jag få räkna med 5.000kr T/R i ekonomiklass, utan poäng på första delsträckan. I den prisregionen känns det inte längre gångbart, tyvärr :(
 

Palazzi

Medlem
Nu ser det ut att bli Helsingfors istället. Reguljärlinje till Helsingfors ligger ute på upphandling från och med imorgon.
Gigantisk finsk diaspora, fulla bussar till färjor mm tyder på att det skulle funka t.o.m point to point. Man kan dock hoppas på finnair själva (genom nordic regional airlines)
 
Toppen