Senaste nytt

KLM testar ny innovativ ombordstigning

Jacob

Medlem
Som första flygbolag kommer KLM närmsta månaderna testa en helt ny typ av ombordstigning baserad på omfattande studier vad som är en optimal ombordstigningsprocess, både i effektivitet och passagerarupplevelse. Många passagerare tycker idag att ombordstigningen är långsam och seg med mycket väntande både vid gaten, i passagerarbryggan och i själva flygplanet. Den nya ombordstigningen innebär…
 

Jacob

Medlem
Det var väl den här metoden som var näst snabbast efter fri seating enligt Mythbusters.
Jag frågade Malmö Aviation när jag träffade dom om anledningen till varför de kör fri seating i Sverige. De ansåg att det främjar punktligheten, med fri seating är folk mer angelägna om att komma ombord snabbt för att få en bra plats.

Så kanske det stämmer, jag har ingen aning. Blir i vilket fall intressant att se om detta fungerar. Någon här borde väl kunna täcka in någon av de flygningar som kommer användas för testerna.
 

Llehs

Medlem
Heureka...
Jag är hyfsat less på nuvarande process.
Folk springer in i kabinen för att sedan tvärstanna på rad fem och fundera på vilka prylar man ska gräva fram ur handväskan och i vilken ordning man ska försöka få in alla sina handbagage.
 

doc

Medlem
Principen är inte så ny, men jag antar att tekniken är det. För den boarding intresserade finns mer läsning här:

http://www.seatguru.com/articles/boarding_procedures.php

Håller med om att fri seating gör boardingen snabbare. Jämför hur snabbt vi var om ombord på SK 7030 med hur det gick på SK403.
 

ante_77

Medlem
Tragiskt att se dessa människor som låtsas vara viktiga. Upp med sin portfölj i hatthyllan, sätta sig, stiga upp och ta av sig jacka på ett oerhört avancerat sätt, sätta sig ner igen, stiga upp och ta av sig sin billiga kavaj och ta god tid på sig att få upp den i hatthyllan, ställa sig upp och orsaka kaos ytterligare en gång eftersom man behöver sin viktiga penna som man har i portföljen, sätta sig ner igen, sedan kommer man på att en viktig människa läser Di eller helst någon engelsk tidning även om man knappt kan engelska.

Man kan ju undra hur viktiga dessa människor är för deras företag. Ineffektivare människor är svårare att finna.

Sedan så märker jag stor skillnad beroende på vilken sträcka jag flyger.
Svenskar är fantastiskt korkade när det gäller att förstå att A,B,C-platserna är på höger sida och D,E,F är på vänstersida, ja om man äntrar planet genom "front dörren".
Att det står Seat: 21E på biljetten och dom letar efter den platsen redan i början av kabinen är för mig ett under.

Om första raden har nummer 1, andra raden nummer 2 och tredje raden har nummer 3 så borde rimligtvis nästa rad ha nummer 4.
Har man då nummer 21 och undrar om den raden ska dyka upp hux-flux så måste man tro att sätesraderna är slumpmässigt utplacerade och att rad 1-4 bara råkade hamna på rad, ja det var en chans på miljonen att det blev så. Häftigt!

Sedan så har vi norska medelålders tanter som ska till ARN/STHLM.
Hopplösa tanter som tar hela dagen på sig och kacklar och tjattrar hela jävla resan.

Ibland är mitt blodtryck väldigt högt.
 

mankan69

Medlem
ANTE_77, spot on! Har tänkt samma sak flera gånger och förfasas över hur knäppa en del kan vara. Vi har en annan kategori också. Person (oftast medelålders överviktigt man) som sitter i mittensätet och läser tidningen fullt utvikt så att halva tidningen inklusive armbågar hamnar in över den stackaren som sitter på A eller C sätet. Oerhört irriterande att folk inte respekterar sitt sätes begränsade utrymme. Dålig hygien är också ett aber.
 

Kristofer

Medlem
Tragiskt att se dessa människor som låtsas vara viktiga. Upp med sin portfölj i hatthyllan, sätta sig, stiga upp och ta av sig jacka på ett oerhört avancerat sätt, sätta sig ner igen, stiga upp och ta av sig sin billiga kavaj och ta god tid på sig att få upp den i hatthyllan, ställa sig upp och orsaka kaos ytterligare en gång eftersom man behöver sin viktiga penna som man har i portföljen, sätta sig ner igen, sedan kommer man på att en viktig människa läser Di eller helst någon engelsk tidning även om man knappt kan engelska.

Man kan ju undra hur viktiga dessa människor är för deras företag. Ineffektivare människor är svårare att finna.

Sedan så märker jag stor skillnad beroende på vilken sträcka jag flyger.
Svenskar är fantastiskt korkade när det gäller att förstå att A,B,C-platserna är på höger sida och D,E,F är på vänstersida, ja om man äntrar planet genom "front dörren".
Att det står Seat: 21E på biljetten och dom letar efter den platsen redan i början av kabinen är för mig ett under.

Om första raden har nummer 1, andra raden nummer 2 och tredje raden har nummer 3 så borde rimligtvis nästa rad ha nummer 4.
Har man då nummer 21 och undrar om den raden ska dyka upp hux-flux så måste man tro att sätesraderna är slumpmässigt utplacerade och att rad 1-4 bara råkade hamna på rad, ja det var en chans på miljonen att det blev så. Häftigt!

Sedan så har vi norska medelålders tanter som ska till ARN/STHLM.
Hopplösa tanter som tar hela dagen på sig och kacklar och tjattrar hela jävla resan.

Ibland är mitt blodtryck väldigt högt.
Slappna av lite mer så tror jag du får en behagligare flygtur. :)
 

FDN

Medlem
Blir ett problem att de som sitter vid gången ej kommer få plats att lägga sina saker i utrymmet ovanför? Eller vad tror ni?
 
Toppen