Senaste nytt

Hong Kong till Sydney i Cathay Pacific Business Class

Cathay Pacific rankas ständigt som ett femstjärnigt bolag och har konkurrerat om tätpositionen bland världens bästa bolag tillsammans med Singapore Airlines under många år. Idag testar vi deras Business Class kabin ombord en Airbus 330-300. Flight: CX111 Bolag: Cathay Pacific Sträcka: Hong Kong-Sydney Text och bilder: Martin Björnström Kvällen börjar i den utmärkta Cathay Pacfic…
 

Fredrik

Medlem
Bra rapport som bekräftar vad jag misstänkt. <br />
<br />
Jag tycker det är intressant att resenärer verkar tycka att den här konfigurationen är att dra konceptet för långt(för du är inte den förste som säger liknande). Samtidigt verkar flera flygbolag anse att privata sviter är det lyxigaste som kan fås i luften vilket på något vis känns tvärtemot erfarenheterna med Cathay Pacific. Jag kan förstå de som bara vill sova eller jobba att det här kan vara en bra lösning men för oss andra som gillar att kolla vad som händer i kabinen verkar det ju inte lika bra.
 

Dr. Miles

Expert
Jag flög exakt samma flight i december.<br />
Jag upplevde inte att säten var trångt. Jag gillade deras service.<br />
Men jag kan hålla med om att det inte är optimal lösning för par eller familj.<br />
<br />
Min fru flög med vår son mellan NRT-CHC med NZs fiskben business säten som liknar CXs. Hon sa att det inte var alls praktiskt att flyga med litet barn med egen sittplats.
 

Axelzon

Medlem
Hej Martin, bra rapport. "fiskbens konfigurationen", är det olika modeller (stolar/bredd/längd) helt beroende på flygbolag, eller skall man räkna med att det flesta har den modell du beskriver<br />
från CX flighten till SYD. Jag kommer ihåg en flight ajg gjorde i Upper Class med VS från LHR-MIA 2006, och de stolarna (fiskben) va helt fantastiska, enligt min mening. (samt en helt otrolig service ombord). /Emil
 

JacobGBG

Medlem
Bra rapport Björnström! Jag ska ju tydligen award-flyga i Asien snart med flickvännen och har hållt Cathay som ett starkt alternativ. Denna rapport får mig att överväga deras flighter i fishbone-konfiguration. Synd bara att SQ ska vara så svåra att redeema...
 

Concorde

Founding Member
Bra Martin och mycket intressant. Vill flagga för att CX är i gång med att byta ut sin business kabin. Se här: <a href="http://www.cathaypacific.com/cpa/en_HK/whatonboard/newbusinessclass" rel="nofollow">Cathay Pacific - What's Onboard : Travel Classes &gt; New Business Class</a><br />
<br />
Ser riktigt bra ut!
 

lnixon

Medlem
Hmmm. Jag gillar i princip ostörd avskiljdhet, men de bilder jag sett av CX' business ser trånga ut. Man får lite mer känsla av billigt capsule hotel än lyxig business class.
 
Jag har flugit fiskbens-konfiguration tidigare på TK (leasad 77W från Jet Airways) och NZ (772 och 747) och gillat det båda gångerna. Men Cathay Pacific har högre väggar och sätet känns smalare.<br />
<br />
@Concorde: Jag länkade till Cathays uppgraderade Business Class i artikeln ovan.
 

Geson

Ny medlem
CX fiskbens-konf är superbra, speciellt om man flyger ensam etc. Åker alltid CX till Asien (Kina-HKG etc.) även om detta innebär en viss omväg jmf med Finnair etc. CX service och säten är värda några timmar extra. Ingen känsla av att sätena är trånga. Flat-bed som är mycket bekväma. Sover helst på magen, och man kan även ligga med armarna under kudden (relativt bekvämt) om så önskas, tack vare att sätena är bredare upp vid huvudområdet. Håller inte med om att deras säten känns trånga! Mycket skönt att slippa medpassagerarer som sitter och hostar, snörvlar etc. som på andra flygbolag... Välj om möjligt en 747 och upper deck! Ps. First class är inte värt prisskillnaden - relativt "obekväma" säten (vid take-off / landing) då har man fel lutning på sätena...
 

JonW

Medlem
Bilderna kanske ljuger, men det ser väldigt trångt ut i mittgången när folk ligger ner.<br />
Går det verkligen att ta sig fram med frukostvagnen där?
 
Toppen