Senaste nytt

Att använda ersättningar - framgångar och motgångar

erc

Medlem
Efter att för första gången "lyckats" bli bumpad har jag nu haft det tveksamma nöjet att verkligen använda min belöning.

Summering: Privat resa med familjen (fru och spädbarn) från PHL till OSL med US Airways i juni 2010. Flighten överbokad och vi erbjöd oss naturligtvis att avstå våra biljetter. Förhörde mig om villkoren och det rörde sig om så kallade TFC, Take Flight Certificate med USD650 kontantvärde. Först erbjöds vi två stycken á USD650 men påpekade att spädbarnet inte förblir spädbarn för all framtid varvid vi faktiskt fick tre stycken á USD650. Vi lämnade faktiskt PHL i princip samtidigt som planerad flight men flög istället till MAN där vi efter några timmars väntan flög SK till OSL. Anlände till OSL ungefär fyra timmar senare än planerat. Helt klart värt USD650 x 3.

Lite trixigt att hamna bredvid varandra på flighten PHL-MAN men hjälpsamma medpassagerare löste situationen galant. På den hyfsat folktomma SK-flighten till OSL fick lillgrabben till och med eget säte.

Väl hemkomna började förutsättningarna för att använda våra tre tillgodohavanden undersökas. De var tvungna att användas inom ett år, dvs de blev värdelösa efter juni 2011. Som de flesta flygbolag släpper US Airways sina biljetter 330 dagar i förväg. Teoretisk skulle vi alltså kunna komma iväg på en vårresa 2012 för våra TFC's.

Fick lära mig att;
- enbart en TFC per person och resa kan användas.
- bokning ej är möjlig på usairways.com utan enbart över telefon
- TFC ej kan användas som betalning av skatter och avgifter
- priserna på usairways.com inte gäller för bokning över telefon
- priserna på usairways.com GÄLLER förutsatt att de inte är webexklusiva kampanjpriser
- US Airways har flera system för ersättningar och att kundtjänsten inte riktigt behärskar dessa

Försökte först använda två TFC's för en resa till DEN i april 2011. Talade med US Airways i timmar och omgångar runt juletid 2010. Då en BA-kampanj dök upp struntade jag i US för resan och lät TFC'rna vänta till den där vårresan 2012.

I maj 2011 bokades till slut tre t/r-biljetter ARN-FRA-PHL för familjen med avresa i mitten av april 2012. Det dåvarande spädbarnet skulle vara 2,5 år vid avresan - så fullt pris gällde såklart. Lyckades hitta priser som låg hyfsat nära de där USD650/person exkl. skatter. Naturligtvis ont om kampanjpriser 330 dagar före avresa... Fick erlägga ca SEK2500 - vilket ju är helt okej för tre t/r TATL-flygningar. Familjen snart skulle bli fyra lärde jag mig att det inte gick att boka biljett för ännu ej existerande person. Fick i slutet av augusti komplettera min biljett med in lap infant till priset av några hundringar.

Försökte också sälja de tre TFC'rna på blocket.se och fick fler urkorkade frågor än någon kan föreställa sig.

Jag är nyfiken på hur ersättningar för bumpningar etc fungerat för er andra? Eller inte fungerat?
 

erc

Medlem
Vore mycket intressant att försöka sig på en jämförelsematris bolagen emellan. Värdefullt att ha i åtanke när man väl står där och ska bestämma sig för att lämna sin plats eller inte.
 

gdaily

Medlem
Har fått sådana där ersättningskuponger av dels SAS, dels Lufthansa.

Lufthansa var på en nedgradering business-> ekonomi, på €1200, över Atlanten. Den var riktigt bra, under en mellanlandning i Frankfurt så gick jag till deras servicedesk och sa att "den här vill jag växla in till cash", de bad om ett kreditkort, och fem dagar senare satt alla pengarna på kontot.

SAS har jag fått kuponger på ett par gånger. Tyvärr gäller inte kupongerna på sas.se, utan man måste ringa in och boka och mecka och ha sig, eller åka ut till Arlanda och boka flyget. För många år sedan hade de en resebutik på Stureplan, det var enkelt att gå dit och boka resan och betala med kuponger. Senaste gången så ville jag boka biljett men var då tvungen att åka ut till Arlanda för att kunna boka biljetten. Detta fick till följd att sist jag blev ombokad så var mitt svar att "jag gör det endast om jag får cash, inga kuponger", vilket jag också fick.
 

Senator

Moderator
Under studenttiden i USA finansierade jag flera hemresor på detta sätt. Mitt bästa exempel var när resan till Norge samt resan till USA var bokade via EuroBonus poäng i Y, båda överbokade och jag gick därifrån med 2x USD800 i reskuponger på SAS som användes till nästa två resor mellan Denver och Bergen... "Value for money" kan man säga.
 
Last edited:

erc

Medlem
Att kunna omvandla ersättningen till kontanter, som i Lufthansafallet ovan, vore ju enormt trevligt. Men man kan ju föreställa sig lite bekymmer om arbetsgivaren betalt resan och man som privatperson plötsligt får in 10000 kronor. Skattetekniskt alltså. Egentligen är det ju sak samma med en kontantmotsvarande voucher.

Ni som använt SAS-kuponger. Även om de inte kan användas på sas.se - kan man boka flighter till de priser man kan hitta på sas.se? Just detta var det mycket skilda åsikter om hos US Airways.
 

Senator

Moderator
I min erfarenhet har alla dessa "vouchers" ett cash värde som är 50% kupong. Det vill säga när jag har fått mindre belopp (t.ex. €200) kan dessa växlas in i €100 i kontanter.

Gällande användning av vouchers (ofta kallas dessa även Miscellaneous Charge Order - MCO) så har jag enbart haft SK, LH, eller LX. Faktisk är SAS bäst här tycker jag:
Boka via telefon/flygplatsen, samma priser som online, ingen bokningsavgift, kan lämna MCO på flygplatsen eller lägga den i posten till Ö-vik. Alltid funkat mycket smidigt.

LX behövde jag betala telefonbokningen något som retar mig lite. LH minns jag inte då det är många år sedan jag hade sådana...
 

erc

Medlem
I min erfarenhet har alla dessa "vouchers" ett cash värde som är 50% kupong. Det vill säga när jag har fått mindre belopp (t.ex. €200) kan dessa växlas in i €100 i kontanter.

Gällande användning av vouchers (ofta kallas dessa även Miscellaneous Charge Order - MCO) så har jag enbart haft SK, LH, eller LX. Faktisk är SAS bäst här tycker jag:
Boka via telefon/flygplatsen, samma priser som online, ingen bokningsavgift, kan lämna MCO på flygplatsen eller lägga den i posten till Ö-vik. Alltid funkat mycket smidigt.

LX behövde jag betala telefonbokningen något som retar mig lite. LH minns jag inte då det är många år sedan jag hade sådana...

Det är uppenbart att reglerna kring ersättningarna varierar mellan bolagen. Och även mellan olika tillfällen.

Har de vouchers du fått varit godkända betalningsmedel för resan i sin helhet, dvs även för skatter och avgifter?
 

Senator

Moderator
Det är uppenbart att reglerna kring ersättningarna varierar mellan bolagen. Och även mellan olika tillfällen.

Har de vouchers du fått varit godkända betalningsmedel för resan i sin helhet, dvs även för skatter och avgifter?

Svar ja.. Dock har det varit resor där hela biljetten var billigare än värde på MCO. Där har jag struntat i det helt enkelt. OBS! Numera verkar det som att man enbart kan flyga på t.ex. SAS flighter. Det vill säga, tidigare har jag fått USD800 för ORD-CPH t.ex. men startade resan i DEN. Nu går det bara att boka en resa dit SAS själv flyger, och bara på flighter som SAS själva flyger
 

erc

Medlem
Svar ja.. Dock har det varit resor där hela biljetten var billigare än värde på MCO. Där har jag struntat i det helt enkelt. OBS! Numera verkar det som att man enbart kan flyga på t.ex. SAS flighter. Det vill säga, tidigare har jag fått USD800 för ORD-CPH t.ex. men startade resan i DEN. Nu går det bara att boka en resa dit SAS själv flyger, och bara på flighter som SAS själva flyger

Ja, här gäller det ju att vara medveten. När du blivit ombokad - har det alltid blivit till nästkommande identiska flight, eller har det blivit helt annan ruttning?
 

Senator

Moderator
Ja, här gäller det ju att vara medveten. När du blivit ombokad - har det alltid blivit till nästkommande identiska flight, eller har det blivit helt annan ruttning?

Ja, ja, och ja... Flyttas från SAS till Virgin på EWR, till nästa flyg, till uppgradering... Normalt har det varit nästa flyg med SAS eller annat bolag inom Star, eller t.ex. från EWR-OSL till EWR-CPH.
 
Toppen