Senaste nytt

Orientexpressen på besök i Stockholm - I deckardrottningens fotspår

Jacob

Medlem
"Klockan är 16.30 när tåget rullar in på perrongen" skrev Agatha Christie, 1934, i sin bok Mordet på Orientexpressen. Ytterligare 79 år och en timme senare spelades samma scen, för första gången, upp sig i Stockholm. De historiska vingslagen från de drygt 80-åriga vagnarna, 17 till antal, fullständigt avväpnade hela folkhopen, som troget väntat in…
 

Pushback

Medlem
Alltid velat prova Orientexpressen - för mina tankar till James Bond´s livsstil!<br />
<br />
Men jag kan inte inte komma ifrån att det känns ofräscht utan duschar och endast 1 toalett per vagn. All personal, kockar etc som inte har en permanent tillgång till dusch. När jag nu tittar på bilden av tågvärdarna och kocken så tänker jag mer på att de inte kan duscha och hålla en perfekt sanitet än hur lyxigt det är.... <br />
<br />
Och alla uppsminkade tanter som är oduschade till frukost eller inte kunnat fräscha upp sig till middag.<br />
<br />
Kanske bara jag som är petig kring detta men åker nog inte utan dusch och egen toalett! Däremot är deras hotell lysande, t.ex Caruso i Ravello:)
 

Jacob

Medlem
Det som är häftigt med tåget är att det finns tre restaurangvagnar, alla med olika interiör och alla med sitt eget porslin som dessutom matchar interiören och möblerna i just den restaurangvagnen. Tittar man noga är det olika porslin på bild 1 och bild 3 som är tagna i olika vagnar.<br />
<br />
En annan kul kuriosa, namnet på pianobarens mest populära cocktail är "Agatha Christie".
 

Malu

Medlem
Har sneglat på sträckan SIN-BKK där man också kan åka högst ståndsmässigt:<br />
<br />
<a href="http://www.orient-express.com/web/eoe/eastern_and_oriental_express.jsp" rel="nofollow">Eastern and Oriental Express - Luxury Train travel through South East Asia, Thailand and Singapore.</a>
 

Palazzi

Medlem
<blockquote><strong>Thomasn;136843 wrote:</strong> Bra reportage! Kanske ska omvärdera mitt motstånd till tåg.</blockquote>
<br />
Det tycker jag! Dock är väl inte Orientexpressen direkt måttstocken för Europeisk tågtrafik:p Såvida du inte normalt betalar 40k för ARN-VCE dvs;)
 
Väldigt fin och vackert tåg :) Tack för ett bra repotage!<br />
<br />
Kan tillägga att varför inte loket drog över till köpenhamn är som sagt tekniska begränsningar i loket. I Danmark kör man på liten annan voltstyrka i kablarna men även de som skiljer mest är frekvensen (Hz). I "gamla" Sverige kör vi med 16 2/3Hz medans i Danmark kör dom med europeiska standarden 50Hz. Enbart 2-3 hela x2000 tåg är ombyggda för att klara av detta. Även Öresundstågen har detta tillägg.
 
Toppen